Nem volt mindig így. A múlt század elején Argentínát a világ egyik leggazdagabb országaként tartották számon, amit a gazdasági mutatók és az életszínvonal is alátámasztott. Az ország az egy főre jutó GDP alapján 1913-ban a tíz leggazdagabb között szerepelt, megelőzve például Olaszországot, Spanyolországot és Japánt. A kiemelkedő teljesítmény elsősorban az agrárszektorra, a pampák hatalmas, gazdag termőföldjeire épült. Az európai kereslet 1870-es évektől tapasztalható növekedése a világ egyik legnagyobb gabona- és marhahúsexportőrévé tette az országot, és elhozta az argentin gazdaság aranykorát. A marhahús központi szerepe egyébként azóta sem változott: a legjobb minőségű húst nagy valószínűséggel ma is Argentínában kell keresnünk, a helyi éttermekben reggel, délben, este egyaránt lehet fogyasztani.
A 20. század eleji gazdasági fejlődést az infrastruktúra fejlesztése is elősegítette. 1914-re kiépült a világ egyik legkiterjedtebb vasúthálózata: a 47 ezer kilométernyi vonal összekötötte a mezőgazdasági területeket a főbb kikötőkkel. A vasúti és a kikötői infrastruktúrát jelentős részben brit tőkéből finanszírozták, ami tovább mélyítette Argentína integrációját a globális gazdaságba. Az európai bevándorlók milliói – főként olaszok és spanyolok – nemcsak munkaerőt jelentettek, hanem technológiai és kulturális fejlődést is hoztak. A gazdaság mellett az életszínvonal is kiemelkedő volt. Buenos Aires akkoriban a „dél-amerikai Párizsként” volt ismert, modern infrastruktúra, széles sugárutak és fejlődő kulturális élet teremtett kozmopolita légkört.
A fővárosban sétálva ma is az egykori nyugati kozmopolita nagyság köszön vissza, bár az épületek dicsfénye és állapota a válságok évtizedei alatt megkopott. Európai szemmel nézve közel áll hozzánk kinézetben és mentalitásban, és a pénzügyi problémák ellenére sem mondhatjuk, hogy megállt volna az idő. Bizonyos városnegyedek fejlesztésére jutott forrás, mint például a Puerto Madero egykori kikötői negyed rehabilitációjára. Rengeteg a zöld felület, bármerre néz az ember, sok a hatalmas fa és az egzotikus cserje. Bőven van járda, ez itt nem az USA vagy a Közel-Kelet, a város gyalogosan is kényelmesen járható.
Argentína helyzete az 1929-es világválság idején megrendült, mivel a gazdaság nagymértékben függött a mezőgazdasági exporttól. A nemzetközi kereslet csökkenése és az árak zuhanása mély krízishez vezetett. Az 1930-as első katonai puccsal megkezdődött a politikai instabilitás évtizedeken át tartó időszaka. Az argentin csoda koporsójába az utolsó szöget a Benito Mussolini által inspirált Juan Domingo Perón 1946-os hatalomra kerülése verte be. Perón rendszere egyszerre volt szocialista és nemzeti: populista politikát hirdetett, amely a munkások jogainak bővítésére, a szociális jólét növelésére és az állami iparosításra összpontosított. Államosította a stratégiai iparágakat és szolgáltatásokat, beleértve a vasutakat, a kikötőket és a légitársaságokat. Az állam korporatív módon telepedett rá a vállalatokra, központilag emelte a béreket, szabályozta az árakat és a külkereskedelmet. Perón bőkezű szociális segélyezési rendszert vezetett be, ezek a segélyek a mai napig léteznek, ami miatt az egykori elnök még ma is népszerű a társadalom egy része körében. Az intézkedések hosszú távon súlyos gazdasági problémákhoz vezettek, és a mélybe rántották Argentínát. A magas állami kiadások, a mezőgazdasági termékek iránti világpiaci kereslet csökkenése és a protekcionista importhelyettesítő gazdaságpolitika miatti versenyképtelen ipari bázis következtében a gazdaság már az 1950-es években hanyatlásnak indult.
A visszaesés jól lekövethető a vasúthálózat állapotán: Perón hatalomra kerülése előtt a hossza meghaladta a 46 ezer kilométert, ma épp csak eléri az 5 ezret.