Újvidéki tragédia: „összegyűrt cementes zsákokat” használhattak beton helyett
Az állomás felújítását végző cég tanácsadója szerint a leomlott részt is érintette a felújítás.
Az ellenzék továbbra is követeli a felelősök kézre kerítését.
Nyitókép: NENAD MIHAJLOVIC / AFP
Elhunyt vasárnap az újvidéki vasútállomáson november elsején történt tragédia egyik súlyos sérültje, így tizenötre nőtt az áldozatok száma.
Vesna Turkulov, a Vajdasági Klinikai Központ vezetője közölte, hogy a két hete ápolt nő nagyon súlyos állapotban volt, az orvosok erőfeszítései ellenére sem sikerült megmenteni az életét. Hozzátette:
a további két súlyos sérült életéért tovább küzdenek az orvosok.
Tizennégy ember vesztette életét 17 nappal ezelőtt, amikor az újvidéki vasúti pályaudvar előtetője leszakadt. A történtekért senki nem vállalta a felelősséget, az ügyészség és a rendőrség nyomoz az ügyben. Az illetékes miniszter a tragédia után néhány nappal lemondott, de közölte, nem érzi magát felelősnek a történtek miatt.
Az ellenzék azóta több tiltakozást is szervezett. A tragédia után két héttel, pénteken, tizennégy percig tartó csenddel emlékeztek ellenzéki politikusok és az újvidékiek egy része az áldozatokra. Az ellenzék egyben a vasútállomás előtti útkereszteződés lezárásával tiltakozott azért, mert a tragédia felelőseit még nem kutatták fel. A tiltakozást vasárnap megismételték, ami sokkal hosszabb ideig tartott, a tüntetők ugyanis hat órán át akadályozták a forgalmat az állomás előtti kereszteződésben.
A tiltakozó ellenzék közel két hete követeli, hogy tartóztassák le a tragédia felelőseit,
hozzák nyilvánosságra a vasútállomás újjáépítésében résztvevő cégekkel kötött szerződéseket, és mondjon le a szerb miniszterelnök, illetve Újvidék polgármestere.
A szerződéseket azért szeretnék látni, mert a tragédia napján az illetékes miniszter, illetve a szerbiai vasutak infrastruktúrájáért felelős vállalat azt közölte, hogy a leszakadt előtető nem képezte a felújítási munkálatok részét, ezért azt nem is újították fel, azóta viszont számos felvétel került nyilvánosságra, amelyen látszik, hogy módosítottak a szerkezeten, további terhelésnek téve ki a hat évtizede épült konstrukciót.
Az újvidéki vasútállomás 1964-ben átadott épületét 2021 és 2022 során több hullámban felújították, a munka azonban 2024-ben is folyt. Goran Vesic építésügyi miniszter júliusban jelentette be, hogy befejezték a felújítást, az egész épület használhatóvá vált. A tárcavezető azóta lemondott, de az ellenzék szerint további lemondásokra, illetve büntetőjogi felelősségre vonásra is szükség van.
Aleksandar Vucic köztársasági elnök leszögezte: a bíróságnak kell eldöntenie, ki a felelős a tragédiáért, de bizonyosan felelősség terheli mindazokat, akik nem gondoltak arra, hogy fel kell újítani a hatvan éve felhúzott épület minden részét. Nem azért kell megtalálni a felelősöket, hogy valakit bűnösnek lehessen kikiáltani, hanem azért, hogy hasonló esetek a jövőben ne forduljanak elő – tette hozzá.
(MTI)
Ezt is ajánljuk a témában
Az állomás felújítását végző cég tanácsadója szerint a leomlott részt is érintette a felújítás.
***