Egy elfeledett magyar, aki a Szépművészeti Múzeumra hagyta a páratlan Munkácsy-gyűjteményét
A New Yorkban élő Kiss Emil úgy érezte, Magyarországon a helye a méregdrága képeknek.
A képet nem más, mint Pablo Picasso festette.
Nyitókép: cnn.com / Succession Picasso
Szakértők szerint lehet, hogy Pablo Picasso festette azt a képet, amit egy olasz régiségkereskedő talált hatvan évvel ezelőtt Capri szigetén egy pincében. A Picasso-hagyaték gondozóinak azonban még hitelesíteniük kell az alkotást.
A festmény jelenlegi tulajdonosai a képen található aláírás miatt kezdtek arra gyanakodni, hogy a festmény egy eredeti Picasso lehet. Az aszimetrikus női portrét megvizsgáló svájci székhelyű Arcadia Alapítvány szakértői a közelmúltban állapították meg, hogy a festményen szereplő aláírás eredeti – számolt be róla pénteken az Il Giorno című olasz napilap.
A Pompeiben élő Luigi La Rosso 1962-ben egy Capri szigetén lévő villa pincéjét kiürítve bukkant rá a feltekert vászonra. A képet hazavitte, és egy olcsó keretben felakasztotta a nappalija falára. Lo Rosso fia, Andrea újságíróknak nyilatkozva felidézte, hogy szülei nem értettek a művészethez, édesanyja pedig utálta a képet, és legszívesebben megszabadult volna tőle. Andrea azonban felfedezte, hogy a képen Picasso aláírása szerepel, és fivérével elhatározta, hogy végére jár a dolognak. Először a párizsi Picasso Múzeumban mutatták meg a festményt, de mivel nem erősítették meg a sejtésüket, hazatértek a képpel.
Andrea azonban nem adta fel, és újabb szakértőket kért fel, így jutott el az Arcadia Alapítványhoz, amelynek grafológusa, Cinzia Altieri végül megállapította,
hogy az aláírás Picassótól származik, aki az ötvenes években gyakran fordult meg Caprin.
A feltételezések szerint a portré Dora Maart, Picasso egyik múzsáját ábrázolja. Az Arcadia Alapítvány szakértője mintegy 6 millió fontra (3 milliárd forintra) becsülte a festmény értékét. Picasso hagyatékának gondozói azonban még nem nyilatkoztak a kép hitelességéről.
(MTI)