A Draghi-terv költségvonzata kapcsán a volt EKB-elnök nem kertel: szerinte Európa versenyképességének visszaépítése 800 milliárd euróba (317,7 ezer milliárd forintba), azaz duplaannyiba kerülne, mint amennyibe a második világháború utáni újjáépítés került. Mindezt Draghi közös európai hitelfelvételből finanszírozná, emellett elvonná a pénzt a szegényebb európai régiók felzárkóztatásától, és helyette az ipari, digitalizációs és innovációs politikák támogatásába tenne erőforrásokat.
A versenyképesség növeléséhez ráadásul le kellene butítani az EU számos versenyjogi szabályát is, például azokat, amelyek az európai cégek fúzióját gátolták eddig a védelmi, a telekommunikációs és a közlekedési szektorban. A fúziók szabályozásánál Draghi álláspontja szerint figyelembe kell venni, mennyi innovációs nyereséggel járhat egy-egy cégegyesülés, és olyasmi nem fordulhat elő még egyszer, mint hogy 2019-ben a Bizottság megakadályozta a német Siemens és a francia Alstom egyesülését egy nagy európai vonatgyártóvá –
hiszen ez idézte elő azt a helyzetet, hogy „a kínaiak mára már jó eséllyel exportálhatnának vonatokat Európába”, annyira lemaradtunk.
Az EU versenyképességi problémái szerinte „egzisztenciális kihívást” jelentenek, azokat meg kell ordani, nem lehet továbbmenni abban a szellemben, hogy „konszenzust csak a halogatás teremthet”. „Ha nem cselekszünk, kompromisszumot kell kötnünk vagy a jólétünk, vagy a környezetünk, vagy a szabadságunk terén” – figyelmeztet Draghi. Csak egy termelékenyebb Európa lehet egyszerre vezető szereplő az új technológiák terén, viseltethet felelősséggel a klíma iránt, lehet önálló szereplő a világban, és tarthatja fenn a jólétét. Ellenkező esetben „le kell csavarnunk némely ambíciónkat, ha nem az összeset”.