Nyitókép: A Barátság kőolajvezeték a százhalombattai kőolajfinomítónál 2022. május 5-én / fotó: ATTILA KISBENEDEK / AFP
Robert Fico szlovák miniszterelnök már szombaton tárgyalt Denisz Smihal ukrán kormányfővel arról az ukrán döntésről, amely alapján az orosz Lukoil által küldött kőolaj nem érkezhet Magyarországra az ukrán vezetéken keresztül. Az Új Szó Online a tárgyalás eredményéről nem ír, de kiemeli, hogy az intézkedés miatt nemcsak a százhalombattai, hanem a szintén a Mol tulajdonában lévő pozsonyi olajfinomító sem kapja meg a kellő mennyiségű kőolajat.
A magyarországi létesítmény harmadrészben orosztól eltérő energiahordozót dolgoz fel, tizedrészben belföldi termelésűt, a fennmaradó rész felét – tehát a teljes mennyiség tetemes részét - vásárolja a Lukoiltól.
A pozsonyi Slovnaft rosszabbul járt a lap szerint: 40 százalékkal kevesebb olajat kap, mint amennyire szüksége lenne.
A szlovák kormányhivatal közleménye szerint ez nemcsak a belpiacot, hanem az Ukrajnába irányuló gázolajszállításokat is veszélyezteti, amelyek az ukrán felhasználásnak közel a tizedét teszik ki. Ebben a közleményben olvasható Ficónak a világot pillanatokon belül bejárt mondata is: Szlovákia nem szeretne az ukrán–orosz kapcsolatok túszává válni.
A miniszterelnök úgy érvelt, hogy az orosz Lukoil felvétele a szankciós listára azon értelmetlen szankciók újabb példája, amelyek nem Oroszországot, hanem bizonyos uniós tagállamokat sújtanak, ez pedig elfogadhatatlan. Mint mondta, az elmúlt napokban minderről a szlovák kormány illetékes tagjaival és a Mol képviselőivel is tárgyalt.
Fontos mindazonáltal, hogy
Ukrajnában az orosz kőolaj egészének továbbítása nem került tilalom alá,
az orosz olaj ukrán közlések szerint rendben halad a Barátság kőolajvezetéken. Arról, hogy a Mollal szerződésben álló olajcégek közül melyik és hány szállít, nincs hír, a magyar olajtársaság pedig nem nyilatkozik.
Elvben lennének B, C és egyéb tervek
A helyzet átmeneti megoldását segítheti, hogy minden országnak vannak stratégiai üzemanyag- és nyersolaj-készletei, hogy a Magyarországra szállító három másik orosz olajcég pótolhatja a Lukoiltól most hiába várt olajat is, illetve gondolkodhat az importőr Mol alternatív eladókban és szállítási útvonalakban is. Igaz, ez nem egyszerű, mert
a Horvátország felőli Adria-olajvezeték kapacitása nem túl nagy, a szállítási díja annál inkább.
Mellesleg műszaki fejlesztést igényelne a finomítókban az orosztól eltérő kőolaj érdemben nagyobb arányú felhasználása is.