Fotó: MCC
Kai Diekmann, a Storymachine alapítója,15 éven át volt főszerkesztője Németország legnagyobb újságának, a több mint napi 1 millió példányszámban megjelenő BILD-nek. A Springer-Verlagtól való távozását követően 2017-ben társalapítója volt a Storymachine berlini PR-ügynökségnek, és megalapította a Der Zukunftsfonds digitális vagyonkezelő céget. Diekmann 2010 és 2022 között a Times Newspaper Holdings Limited igazgatótanácsának tagja. Most az MCC Feszten fog előadni, a Mandinernek pedig a média változásáról, az újságírók szerepéről és a tabusított német közéleti témákról beszélt. Interjúnk!
*
Az „Ich war BILD” című könyvében hosszú és mozgalmas újságírói pályafutásáról ír. Hogyan látja, hogyan alakul a hagyományos nyomtatott sajtó szerepe a digitális korban?
Ellenkérdés: Eszébe jutna bárkinek is Taylor Swift sikerét azon mérni, hogy hány lemezt adott el? A lényeg a következő:
a felület kérdése másodlagos. Újságírásra van szükségünk.
Független újságírásra van szükségünk. És szilárd meggyőződésem, hogy ez az újságírás egyre inkább digitálisan fog terjedni. Ennek egyszerűen köze van a médiatér szerkezeti változásához és a mai teljesen más médiahasználati szokásokhoz. A gyerekeimnek soha nem jutna eszükbe elmenni egy újságárushoz, hogy nyomtatott újságot vegyenek. Kétség esetén a közösségi médiából tájékozódnak. Végső soron nem a formátumról van szó. Hanem a tartalomról. A médiaipar helyesen teszi, ha az új digitális technológiákat nem fenyegetésnek, hanem lehetőségnek tekinti. Segítségükkel még jobban tudjuk azt csinálni, ami a lényegünk: a történetmesélést.
Ez lenne az újságíró feladata?
A kollégáimnak mindig is azt az üzenetet közvetítettem:
mi a BILD-nél nem papírkereskedők, hanem történetmesélők vagyunk.
A digitális világ pedig még izgalmasabbá teszi a történetmesélést, mint amilyen az korábban valaha is volt. A papír egy nagyon korlátozott médium. Meghatározott kiadási ritmusa van, a tér korlátozott, a kifejezési lehetőségek korlátozottak, nincsenek mozgóképek és hangok. A digitális világban valós időben, számtalan kifejezési lehetőséggel mesélhetek történeteket, és ebben a tekintetben az újságírásban nem a médium számít, hanem az, hogy hogyan használom ki az új lehetőségeket a történetek elmesélésére. Természetesen a nyomtatott sajtónak mindig is lesz helye. Mindig azt mondom, hogy még mindig vannak lovak, de senkinek sem jutna eszébe lovon menni az irodába. A digitális stratégiánkkal teljesen más lehetőségeink voltak arra, hogy elérjük a közönségünket. Fénykorában a nyomtatott BILD újságot mintegy 12 millióan olvasták. Ma az online cikkekkel és a közösségi médiával együtt a BILD összesen több mint 30 millió embert ér el, ráadásul fiatalabb korban, mint korábban. Ismétlem, a digitális világot és az új technológiákat nem szabad az üzleti modellünkre nézve fenyegetésként felfognunk, hanem határozottan, két kézzel kell felkarolnunk őket, és minden lehetőséget ki kell használnunk.