Hahó, mindenszaristák, hát nem ízletes a román-osztrák kolbászkerítés?
Olyan megszorításokkal indul az év az agyonsztárolt mintaállamokban, melyekről „lemaradó” kis hazánkban Bokros Lajos óta ember nem álmodott.
Románia első vezető nélküli metróvonala huszonegy kilométeres lesz, tizenkilenc állomással.
Nyitókép: Képernyőfotó
A Railway Gazette arról ír, hogy Románia első vezető nélküli metróvonala
huszonegy kilométeres lesz, tizenkilenc állomással.
Hozzáteszik: a napokban került sor a kolozsvári egyes metró alapkövének letételére, ezzel hivatalosan is megkezdődött a vonal építése.
Hangsúlyozzák: a beruházás költsége várhatóan eléri a 13,7 milliárd lejt (jelenlegi árfolyam alapján ezermilliárd forintot), melyet az ország nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi tervén (PNRR) keresztül finanszíroznak. A költségek legnagyobb részét, tízmilliárd lejt (közel 750 milliárd forintot) a román kormány bocsát rendelkezésre, az Európai Unió 1 milliárd 480 millió lejjel (110 milliárd forinttal) támogatja a projektet, a többi helyi hozzájárulásokból gyűlik össze.
Ez Kolozsvár történelmének legnagyobb infrastrukturális projektje.
Tervezésére és kivitelezésére kiírt közbeszerzést 2023 májusában nyerte el a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada konzorciuma.
Leszögezik: a „kincses város” első metróvonala a tervek szerint 2031-ben indulhat el, a polgármester szerint viszont az első hét állomás már akár 2026. július végére is elkészülhet – az uniós forrás feltétele, hogy az első szakasznak négy éven belül üzemelnie kell.
A vonalon huszonhat háromkocsis Alstom-metrószerelvény fog dolgozni, amikre 540 utas fér majd fel; a háromperces ütemben közlekedő járatok napi tervezett utaskapacitása 164 ezer fő lesz összesen.