Baljós tüntetés vette kezdetét a szomszéd országban: „mi vagyunk a nép, mi vagyunk Románia, miénk a hatalom!”

Calin Georgescu a tüntetésre mozgósító felhívásában államcsínynek nevezte a választások félbeszakítását.

Románia első vezető nélküli metróvonala huszonegy kilométeres lesz, tizenkilenc állomással.
Nyitókép: Képernyőfotó
A Railway Gazette arról ír, hogy Románia első vezető nélküli metróvonala
huszonegy kilométeres lesz, tizenkilenc állomással.
Hozzáteszik: a napokban került sor a kolozsvári egyes metró alapkövének letételére, ezzel hivatalosan is megkezdődött a vonal építése.
Hangsúlyozzák: a beruházás költsége várhatóan eléri a 13,7 milliárd lejt (jelenlegi árfolyam alapján ezermilliárd forintot), melyet az ország nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi tervén (PNRR) keresztül finanszíroznak. A költségek legnagyobb részét, tízmilliárd lejt (közel 750 milliárd forintot) a román kormány bocsát rendelkezésre, az Európai Unió 1 milliárd 480 millió lejjel (110 milliárd forinttal) támogatja a projektet, a többi helyi hozzájárulásokból gyűlik össze.
Ez Kolozsvár történelmének legnagyobb infrastrukturális projektje.
Tervezésére és kivitelezésére kiírt közbeszerzést 2023 májusában nyerte el a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada konzorciuma.
Leszögezik: a „kincses város” első metróvonala a tervek szerint 2031-ben indulhat el, a polgármester szerint viszont az első hét állomás már akár 2026. július végére is elkészülhet – az uniós forrás feltétele, hogy az első szakasznak négy éven belül üzemelnie kell.
A vonalon huszonhat háromkocsis Alstom-metrószerelvény fog dolgozni, amikre 540 utas fér majd fel; a háromperces ütemben közlekedő járatok napi tervezett utaskapacitása 164 ezer fő lesz összesen.