Az oroszok a WizzAir több száz járatának utasait sodorták életveszélybe

2024. április 24. 07:23

Az orosz elektronikai hadviselési alakulatok nemcsak az amerikai GPS, hanem az európai Galileo helymeghatározó műholdak adásait is elnyomják, így teljesen megbéníthatják a repülőgépek navigációját.

2024. április 24. 07:23
Diverse aircraft landing

Nyitókép: Urbanandsport / NurPhoto via Getty Images

A The Sun értesülése szerint több ezer utasszállító gépet veszélyeztet az, hogy az oroszok folyamatosan blokkolják a műholdas navigációt, és hamis radarjeleket sugároznak. A lap által megkérdezett légügyi szakemberek szerint ez rendkívüli módon veszélyeztetheti a repülés biztonságát. Az orosz hadsereg hadászati és vélhetően stratégiai céllal, főként Kelet-Európában és a Baltikumban zavarja jelenleg a műholdas navigációt. 

Viszont ez az utasgépek navigációs rendszereit könnyen használhatatlanná teheti. A pontatlan műholdas jelek miatt a pilóták könnyen letérhetnek a kijelölt légifolyosókról, ami akár tragédiával is végződhet. Ráadásul az oroszok emellett további intézkedéseket is hoztak: hamis radarjeleket is sugároznak a gépeknek, ezáltal azt a látszatot keltve, mintha a repülő pillanatokon belül összeütközne egy másikkal.

Ilyenkor a pilótáknak gyors kitérő manővereket kell tenniük, ami szintén komoly kockázatokat rejthet magában, hiszen ha elhagyják a kijelölt légifolyosót és a gép instabillá válhat a hirtelen kormánymozdulatok miatt. Tavaly augusztustól az idén márciusig az ilyen típusú jelzavarás

1368 WizzAir- és 2309 Ryanair-járatot érintett Kelet-Európa és a Baltikum felett, de 82 esetben a brit nemzeti légitársaság, a British Airways utasai is veszélyben voltak.

A lap szerint orosz elektronikai hadviselési alakulatok nemcsak az amerikai GPS, hanem az európai Galileo helymeghatározó műholdak adásait is elnyomják, így teljesen megbéníthatják a repülőgépek navigációját.

 

Műholdas navigáció elvét bemutató grafika, amely azt mutatja, hogy a pontos helymeghatározáshoz több műhold jelére is szükség van. Forrás: Wikipédia

Az Európai Repülésbiztonsági Hatóság (European Aviation Safety Agency) már januárban jelezte, hogy zavarják a műholdas helymeghatározó rendszereket, de azt akkor még nem közölte, hogy kikre gyanakszik. Luc Tytgat, a szervezet főtitkára aggasztónak nevezte, hogy egyre gyakrabban fordulnak elő ilyen veszélyes esetek. 

A The Sun emlékeztet rá, hogy márciusban még a Lengyelországba látogató brit védelmi miniszter, Grant Shapps különgépének navigációs rendszere is megbénult, amikor a a kalinyingrádi orosz exklávé közelében repült. 

Az égbolton sík terepről egyszerre 7-12 műhold látható, melyből a helymeghatározáshoz 4, a tengerszint feletti magasság meghatározásához pedig további egy műhold szükséges.

A repülési szakértőktől szerzett adatokat elemezve a londoni újság arra a következtetésre jutott, hogy a polgári légijáratok a legnagyobb veszélyben Lengyelország, a balti államok és Törökország légterében vannak. Finnország, Románia és Bulgária felett közepes szintű a fenyegetettség.

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Kapcsolódó cikkek a Háború Ukrajnában aktában.

Összesen 169 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
herceg-3
2024. április 24. 18:15
És? Talán, az EU-nak (Európának) nem kellett volna beleütni az orrát olyasmibe, amihez semmi köze!
cccbasatu
2024. április 24. 16:39
Re. obsitos Technikus.Légi káosz van miatta hogy nincs légi "országút"Leadnak egy hozzávetőleges útvonaltervet és ezzel le is szarják az egészet.Amíg volt honi hadsereg és ezen belül az OLP,állandó felügyelet alatt ált a légterünk és azt is láttuk ha az ellenség megközelítette határainkat.Tehát a légtér szabályos HASZNÁLATÁT légi folyosókkal és ellenőrző radarok felszerelésével ellenőrizni szükséges.Ha erre figyeltek volna akkor az uki robotgép nem repült volna át a magyar légtéren tehát Paksot is simán felrobbanthatta volna,de ott a maláj utasgép el tűnése,a 911 stb.Az utakat is állandóan ellenőrzik a közlekedésiek!
Obsitos Technikus
2024. április 24. 15:13
"Légifolyosó" meg kb. 40 éve nincs, ennyitva cikk szakmaiságáról.
Obsitos Technikus
2024. április 24. 14:53
A repülőgépek elsődlegesen rádiónavigációt használnak...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!