hát lesz, akinek lesz, és lesz akinek ne lesz.
De vajon ki az a titokzatos államalapítást engedélyező főhatalom, amely ugyan »láthatatlan«, (következésképp »nem létezik«), de ehhez képest elég magabiztosan határozza meg, hogy melyik nemzetként létező emberi közösségnek lehet állama, s melyiknek nem, vagy kicsit nyersebben fogalmazva, melyik az, amelynek évezredek óta evidens módon lehet lokális állama sőt globális birodalma is, és melyik az, aki fel sem vetheti a lokális állami létnek még a kérdését sem.
Hogy ne sértsük senkinek az érzékenységét tekintsük át a magyar államiság elmúlt ezeregyszáz évének szenvedéstörténetét, ami talán adhat némi összegezhető tapasztalatot a kérdés megválaszolásához. Kilencszáz körül a magyarság úgy vélte, hogy természet adta joga van ahhoz, hogy a Kárpát medencében, mint szakrális nemzet megalapítsa saját államát. Ám III. Sergius pápa és a német-római birodalom uralmi elitjei e jogot némileg eltérő módon ítélhették meg, mert egyébként aligha hoztak volna olyan dekrétumot, amely világosan fogalmaz a kérdést illetően, amikor kimondja »ungaros eliminados esse«, vagyis a magyarok, hát az kissé túlzó fogalmazás lenne, hogy a magyarok kiirtassanak, hanem talán hogy »kiküszöböltessenek«, vagyis a »küszöbön kívül« legyenek, mert tágasabb odakint Európán kívül.”