Puszta kézzel szét lehet csavarozni az újonnan átadott román Duna-hidat
Nem lett a legstrapább a legdrágább román építmény...
A csavarozástól a szigetelésen át az aszfaltig, úgy tűnik, sok minden nincs rendben – a román útügyi hatóság pár napja kiadott jelentése szerint további komoly munkálatokra lesz szükség.
Ahogy arról korábban a Mandineren is beszámoltunk, puszta kézzel meg lehet lazítani a csavarokat a két hónapja átadott romániai Brăilánál épült Duna-hídon, mindezt mindössze két hónappal az avatás után.
A közúti infrastruktúráért felelős országos társaság (CNAIR) az építők hanyagságát okolja, hangsúlyozzák, hogy nem áll fenn a híd összeomlásának veszélye. A társaság szóvivője jelezte, hogy
normális esetben egyesével meghúznak minden csavart,
feltételezése szerint, a kivitelező több csapattal dolgozott, nem hangolták össze a munkát, és így valóban néhány csavart nem húztak meg, viszont gondoskodnak róla, hogy ezt utólag megtegyék.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem lett a legstrapább a legdrágább román építmény...
Ez azonban nem minden, a Transtelex rávilágít: továbbra sem akarnak szűnni a létesítménnyel kapcsolatos műszaki problémák. A csavarozástól a szigetelésen át az aszfaltig, úgy tűnik, sok minden nincs rendben – a román útügyi hatóság pár napja kiadott jelentése szerint további komoly munkálatokra lesz szükség.
A szállításügyi miniszter, Sorin Grindeanu bejelentette:
addig nem veszik át hivatalosan a hidat, amíg az építő nem teljesíti az összes vállalását.
„A műszaki jellegű gondok hamar kiütköztek: az aszfaltréteg több helyen hullámossá vált és megrepedezett. A szállításügyi minisztérium eleinte a teherautókat tette ezért felelőssé, azt állították, hogy a megengedett maximális súlynál többet nyomtak a járművek, ezért tették tönkre a hőségben az aszfaltot. Az új hídon emiatt már többször is végeztek szakaszosan újraaszfaltozási munkálatokat” – fogalmaz a portál.
A legnagyobb közönsége azonban a csavarokkal kapcsolatos botránynak volt. Augusztus végén ugyanis felkerült az internetre egy videó, amelyen egy férfi egy meglazult csavart távolít el a Duna-híd oldalsó korlátjáról.
A további műszaki jellegű problémák miatt, a kormány megrendelt egy átfogó tanulmányt a szakhatóságtól, a romániai közúti infrastruktúrát kezelő vállalattól (CNAIR), melynek jelentése szerint valóban gondok vannak a romániai infrastruktúra csodájának kikiáltott építménnyel. Mint írják,
a hidat építő cégek egyrészt nem megfelelő minőségű aszfaltot fektettek le, sőt nemcsak a receptet, de a technológiát sem tartották be.
A Transtelex hozzáteszi: szakértők úgy vélték, a legvalószínűbb megoldás a híd teljes újratakarása és új aszfaltburkolat öntése lehet. Konkrét megoldást viszont a kivitelezőnek és a tanácsadó cégnek kell javasolnia.
A brăilai Duna-híd az utóbbi 30 év legnagyobb romániai infrastrukturális beruházásának számít, megépítése 2,5 milliárd lejbe (523,9 millió euróba) került, 85 százalékban európai uniós támogatásból valósult meg, kivitelezője pedig egy olasz-japán konzorcium. Az építkezés 2018-ban kezdődött, és idén júniustól lehet rajta közlekedni. A kétségtelenül impozáns híd 1974,3 méteres hosszúságával a Romániában valaha épült leghosszabb, európai viszonylatban pedig a harmadik leghosszabb függőhíd. Menetirányonként két-két sávot alakítottak ki a gépjárművek számára, magassága az eddigi legmagasabb vízállás szintje felett 38 méter, hogy ne akadályozza a folyami hajózást. Járdákat is építettek, azonban ezeket nem nyitják meg a gyalogosforgalom előtt, kizárólag karbantartási célokra fogják használni. A szállításügyi minisztérium szerint öt évig díjmentes lesz a híd használata.
A portál információ szerint bár még nem volt teljesen kész, július elején hatalmas átadási ünnepséget szerveztek, melyen részt vett az államelnök, a miniszterelnök, az EU küldöttsége, valamint további kb. 300 meghívott.
Nyitókép: PRESIDENCY.RO