Elfogadta kedden az Európai Parlament az Európia Médiaszabadság Törvény tervezetét. A törvénytervezet alapelvei szépek, ám az EU-s alapszerződésekbe ütköző szabályzat tagállami hatáskörökbe szól bele, és jól példázza az EU részéről mostanában divatos lopakodó hatáskörbővítést. Dobrev Klára DK-s és Donáth Anna momentumos EP-képviselő üdvözölte a lépést.
Elfogadta október 3-án, kedden az Európai Parlament az Európai Médiaszabadság Törvény tervezetét, amelynek a munkálatai egy évvel ezelőtt kezdődtek meg. Ha a testület elfogadja azt, háromoldalú tárgyalások indulnak az EP, az EU Tanácsa és a Bizottság részéről, ahol egyeztetik álláspontjaikat, és egybehangolják a szöveget. Az EU intézményeinek törekvése az, hogy még az EP-választások előtt megszülessen a végleges szabályozás, mivel úgy látják, a választások eredménye és a 2024-től esedékes magyar elnökség veszélyeztetné azt.
Sabine Verheyen német néppárti EP-képviselő egyik keddi sajtótájékoztatóján a Népszava kérdésére kifejtette: „Ez lehet az első eset, hogy jogszabályban rögzítjük a tagállamok felelősségét. Vagyis ha a nemzeti hatóságok olyan környezetet hoznak létre, amely nem garantálja a média függetlenségét, akkor ez a törvény lehetőséget ad a jog betartatásáért felelős Európai Bizottságnak a fellépésre, ami orvosolná a magyarok, a lengyelek és mások problémáit.”
Magyarán Verheyen bevallotta, hogy a törvényt Magyarországra és Lengyelországra szabták, mert ott problémákat látnak.
A magyar álláspont szerint, mely egyébként sosem kérdőjelezte meg a tervezetben foglalt általános elveket, a tervezet lopakodó hatásbővítést jelent az EU részéről, azaz az EU alapító szerződései szerint nem EU-s hatáskör, hanem tagállami, amibe nem szólhat bele EU-s szerv. Érdekes mód még egy tervezetpárti cikk is kiemeli, hogy „ez egy olyan terület, ahol az EU-nak nincsenek kimondott kompetenciái”.
De mit is tartalmaz az EU-s törvénytervezet, mely az EU 2020-as „Demokrácia Akciótervének” része, és amelynek tervét 2021-es, az unió állapotáról szóló beszédében jelentette be Ursula von der Leyen?
Az általánosság szintjén a szabályozás szép eszményeket fogalmaz meg: a média függetlenségét és pluralizmusát védi szemben a politikai (állami) és gazdasági-üzleti nyomásgyakorlással, diszkriminációval, egyoldalúságokkal szemben, így leszögezi, hogy a tagállamoknak biztosítania kell a hozzáférést a független tartalmakhoz .
A szabályzat megerősítené az újságírók forrásainak védelmére vonatkozó szabályokat, illetve kötelezné a médiaszolgáltatókat, hogy ne csak közvetlen, hanem közvetett tulajdonosaik nevét is hozzák nyilvánosságra. A mindezzel kapcsolatos információkat fel kellene tölteni egy nemzeti, illetve egy uniós adattárba is. Ráadásul az EP meghatározná, hogy mennyi állami hirdetés juthat egy médiaszolgáltatónak, ami
nem lehetne több, mint az egész országban kiosztott teljes reklámköltés 15 százaléka.
A tervezet explicite hivatkozik azon Médiapluralizmus Monitor jelentésekre, melyekben a Mandiner munkatársai számos tárgyi tévedést és egyéb hibát találtak, például gyakori bennük a nem alátámasztott állítás. Az Európai Parlament CULT-bizottságának delegációja pedig 2022 októberében csak a baloldali, ellenzéki médiumok munkatársaira volt kíváncsi, velük találkozott.