Két számmal leírható a teljes EU-s gazdaság: egyik tragikusabb, mint a másik
Elszomorító gazdasági elemzést közölt a Telegraph.
Hogy Magyarország valóban megkapja-e az uniós forrásokat, s összességében miként alakul az uniós pozíciónk, abban a lengyel választás kimenetele egyáltalán nem közömbös.
Október 15-én, vasárnap zárul a kétéves visegrádi politikai szezon: a tavalyi magyar parlamenti megméretés, majd a cseh elnökválasztás és a szlovák parlamenti voksolás után Lengyelország vasárnapi szavazása teszi beláthatóvá a következő évekre a régió politikai arculatát. Előbbieken nagyjából a papírforma teljesült, Lengyelországban viszont
nemes egyszerűséggel nincsen papírforma.
Rosonczy-Kovács Mihály Lengyelország- és Olaszország-szakértő, a Nézőpont Intézet külügyi igazgatója szerint több ok miatt is felelőtlenség lenne jósolni. Az egyik a választási rendszer (lásd keretes írásunkat): „Az országos eredmény csak a küszöb szempontjából fontos, azontúl gyakorlatilag 41 kis helyi voksolás eredménye adódik össze. Egy párt, illetve koalíció kiesése vagy pár százaléknyi szavazó ide-oda vándorlása is alapvetően rendezheti át a mandátumok arányát. Szélsőséges esetben előfordulhat például, hogy a kormányzó párt 38 százalékos országos eredménnyel abszolút többséget szerez, de akár az is, hogy 43 százalékkal sem” – mondja a szakember. Ezért szerinte egyaránt elképzelhető a Jog és Igazságosság (PiS) vezette Egyesült Jobboldal (ZP) tömb kényelmes többsége, egy bulgáriaihoz hasonló patthelyzet, illetve az ellenzék három szövetséges tömbjének, a Polgári Koalíciónak (KO), a Harmadik Útnak (TD) és a Baloldalnak a többsége.
A Politico Poll of Polls kutatása szerint az Egyesült Jobboldal áll az első helyen 36 százalékkal, de szeptember közepe óta gyengül, Donald Tusk exminiszterelnök Polgári Koalíciója 30 százalékon áll, és erősödő trendben van. A KO-val kompatibilis két ellenzéki koalíció, az egyszerre kereszténydemokrata és liberális Harmadik Út, valamint a Baloldal is 10 százalékon áll, és enyhén erősödik. Az év eleji 14-ről 9 százalékra tornázta le magát, de valószínűleg így is parlamenti erő lesz, sőt királycsinálóvá válhat a Szabadság és Függetlenség Konföderáció (lásd keretes írásunkat). A képlet első látásra 40-36 arányú ellenzéki fölényt mutat. Azonban a Harmadik Út és a Baloldal is hibahatáron belül van a pártszövetségekre vonatkozó 8 százalékos bejutási küszöbtől. Ha pedig bármelyikük kiesik, az átrajzolja a parlamenti patkót a PiS javára.
Kedves Olvasónk! A cikk kissé lejjebb görgetve folytatódik, addig viszont hadd ajánljuk figyelmébe, hogy vasárnap 19 órától a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján a lengyel választások eredményeit ÉLŐ MŰSORUNKBAN követheti!
Élő bejelentkezésünk során percről percre, több helyszínről is tájékoztatjuk Önöket a legfrissebb hírekről. Mindemellett a Mathias Corvinus Collegium szervezésében kerekasztalbeszélgetéssel készül Tóth Bálint, Szalai Zoltán, Szánthó Miklós és Magyar Levente. Stúdiónkban Mráz Ágoston Sámuel és Kiszelly Zoltán szolgáltatják a szakértői véleményeket, de elemzi az eseményeket többek között Kiss Rajmund, Demkó Attila és Somkuti Bálint is, akik az MCC-ből csatlakoznak majd be. Továbbá élőben kapcsoljuk Lengyelországot is: a Mandiner munkatársai a helyszínről szolgáltatják a helyiek reakcióit!
Facebook-oldalunk elérhetősége: https://www.facebook.com/mandiner.hu
YouTube-csatornánk elérhetősége: https://www.youtube.com/@MandinerTV
***
Addig is ajánljuk figyelmükbe hangoló videónkat, ahol minden fontos információt megmutatunk, amit vasárnap este előtt tudni érdemes!
Házak, küszöbök
Az arányos rendszerek családjába tartozik a lengyel választási szisztéma, de van benne egy kis csavar. A parlamenti struktúra fajsúlyosabbik eleme, a Szejm néven ismert alsóház 460 mandátumát 41 választókerületben osztják ki, a 2010 előtti magyarországi megyei listákhoz hasonlóan a pártok listájuk támogatottságának arányában részesülnek a népességarányosan kiszámolt mandátumokból.
A pártlista jelöltjei közül azok kapják a mandátumokat, akik a helyi választóktól a legtöbb egyéni szavazatot kapták. Mandátumot párt csak akkor szerezhet, ha országos szinten eléri a szavazatok 5 százalékát, pártszövetségek esetében a korlát 8 százalék. A kevésbé fajsúlyos felsőház 100 mandátumát 100 egyéni körzetben osztják ki a legtöbb szavazatot kapó jelöltnek, azaz éppen úgy, ahogy a magyarországi egyéni mandátumok kiosztása is zajlik. A szenátusban egyébként ma is ellenzéki többség van, mégsem zavar sok vizet a kormányzásban.
A PiS az év elején két lépcsőben ráncfelvarrást hajtott végre a rendszeren: egyrészt több választókör létesítését rendelte el a kistelepüléseken, másrészt az Egyesült Államokban 2020-ban tapasztalt levélszavazat-káosz elkerülésére törvénybe foglalta, hogy a szavazatok megszámlálásának, összesítésének és lejelentésének folyamata nem tarthat tovább 24 óránál. Az ellenzék szerint előbbi lépés növeli majd a PiS-párti vidéki szavazók aktivitását, utóbbi pedig megnehezíti a külföldön élő, jellemzően kormányellenes lengyelek szavazatait kezelő külképviseletek dolgát.
A kiszámíthatatlan eredményhez kíméletlen kampány is társult.
A PiS központi témául a biztonságos Lengyelországot tette meg,
s fő ellenfelét, Tuskot elsősorban német ügynökként, másodsorban az oroszok egykori barátjaként igyekszik nemzetbiztonsági kockázattá tupírozni. A KO toposzai ezzel szemben itthonról is ismerősek lehetnek: egy szabad, elfogadó, európai Lengyelország mellett kardoskodik, megfejelve azzal, hogy a kormánypárttal ellentétben ő haza tudná hozni az uniós pénzeket.
Donald Tusk sokat segít ellenfeleinek abban, hogy a lengyel politika jól bevált német kártyáját bevethessék ellene:
tagadhatatlanul Angela Merkel jóvoltából választották 2017-ben az Európa Tanács elnökévé Varsó tiltakozása ellenére; emellett nyakába varrják, hogy a 2010-es évek elején kormányon nem tudta megakadályozni a lengyel értelmezés szerint az ukrajnai háborúért elsődlegesen felelős német–orosz energetikai összefonódást. Mateusz Morawiecki miniszterelnök ez ügyben nemes egyszerűséggel úgy fogalmazott: „A Merkel–Putyin-paktum legfőbb végrehajtója Donald Tusk volt.” Rosonczy-Kovács felidéz még egy fontos jelenetet: Ursula von der Leyen európai bizottsági elnök a következő szavakkal köszönt el Donald Tusktól tavaly nyáron az Európai Néppárt tisztújító kongresszusán: „Reméljük, hogy jövőre miniszterelnökként köszönthetünk!” A szakember szerint „ez is mutatja, hogy Tusk kormányra kerülése esetén leginkább a brüsszeli, berlini elvárásokkal igyekszik majd összehangolni külpolitikáját”. Ursula von der Leyen egyébként nem az egyetlen rangos német politikus, aki beleszól a lengyel kampányba, megtette Olaf Scholz kancellár is, aki tetemre hívta a migrációs politikáját kritizáló lengyel politikusokat a nemrégiben kirobbanó lengyel vízumbotrány miatt. Szeptemberben kiderült ugyanis, hogy lengyel nagykövetségek pénzért osztogathattak schengeni vízumot harmadik országok állampolgárainak; a kormány azóta eltávolította a botrányba keveredett Piotr Wawrzyk külügyminiszter-helyettest, és váltig állítja, hogy az ebül szerzett vízumok száma csupán százas nagyságrendű.
A németezős PiS-kampány a kőkemény lengyel sorskérdések feszegetése mellett néha kifejezetten humoros jeleneteket produkál. Jacek Ozdoba környezetvédelmi minisztériumi államtitkár például a júniusi lengyel–német barátságos futballmérkőzést úgy értékelte: „Lengyelország–Tusk 1-0.”
Emellett szeptember végén – hogy, hogy nem – a közszolgálati TVP brüsszeli tudósítója, Dominika Ćosić bedobta a lengyel közbeszédbe, hogy Brüsszelben „nem hivatalosan” azt beszélik: Németország és Franciaország gyors uniós belépést ígért Ukrajnának arra az esetre, ha segít megbuktatni a PiS-kormányt. Hogy ez igaz-e, az ellenőrizhetetlen, mindenesetre az ukrán és a lengyel kormány között a kampányidőszak alatt csak úgy záporoznak a barátságtalan gesztusok. A nyarat végigkísérte az ukrán gabonavita: Lengyelország vezetésével a közép-európai államok összefogva akadályozták meg, hogy piacaikat letarolja az olcsó és az uniós előírásoknak nem megfelelő ukrán gabona, cserébe Kijev feljelentette Lengyelországot, Magyarországot és Szlovákiát a Kereskedelmi Világszervezetnél. Erre fel Mateusz Morawiecki szeptember végén bejelentette: országa nem küld több fegyvert Ukrajnának, Zbigniew Rau tárcavezető pedig nem volt jelen az EU külügyminisztereinek minapi kijevi találkozóján. Elmondása szerint ez „részben azon tény kifejeződése, hogy a Lengyelország és Ukrajna közötti kapcsolatok tekintetében a hanyatlás időszakába léptünk”. Robert Telus mezőgazdasági miniszter pedig azt tette világossá: Lengyelország nem fogja gabonakereskedelmi korlátozások nélkül támogatni Ukrajna EU-tagságát.
Rosonczy-Kovács Mihály szerint fontos, hogy a lengyel–ukrán csörtében ne csak Varsó barátságtalan gesztusait vizsgáljuk.
„Volodimir Zelenszkij ukrán államfő kis túlzással beszállt a kampányba az ellenzék oldalán
– fogalmaz. – Az ENSZ-ben és Kanadában utalt arra, hogy a gabonaembargót fenntartó kormány Moszkva kezére játszik. Továbbá látványosan nem az államnak vagy a kormánynak, hanem a társadalomnak mondott több ízben köszönetet a hazájának nyújtott lengyel segítségért. Sőt, Kanadából hazajövet megállt Lengyelországban, állami szereplővel nem találkozott, de kitüntetett két civilt, akik közül az egyik az ellenzéki TVN tévécsatornához köthető.” A szakértő megjegyzi azt is, hogy a lengyeleket az egyre feltűnőbb német–ukrán közeledés is aggasztja.
A lengyel fegyverszállítás leállásának a hűvös lengyel–ukrán kapcsolatok mellett köze lehet ahhoz is, hogy az ország maga is gőzerővel fegyverkezik. Mariusz Blaszczak honvédelmi minisztersége alatt Lengyelország NATO-rekorder lett GDP-arányos katonai kiadásokban, egyre-másra érkezik nem kevés amerikai pénzügyi segítséggel az USA legjobb haditechnikája – ez az a politikaterület, amelyet a kormányerők eredményei gyakorlatilag érinthetetlenné tettek az ellenzék számára. A kabinet ki is használja ezt: augusztus 15-én a bolsevik hadsereg 1920-as legyőzésének, majd szeptember 17-én a szovjet agressziónak állítottak emléket hatalmas, évtizedek óta nem látott katonai parádéval, amely távolról nézve tűnhet akár kampányrendezvénynek is, és mindenképpen kiváló alkalom arra, hogy a kormány Oroszországon és Németországon köszörülje a nyelvét.
A kormánypártok emellett a migrációval szemben is igyekeznek a biztonság letéteményeseként fellépni: nemrég ellenőrzést vezettek be a szlovák határon, s négykérdéses migrációs népszavazással pedig próbálják – feltehetőleg fél szemmel a 2022. áprilisi magyar példára sandítva – mozgósítani híveiket a választásra. „A népszavazás kérdései napirenden tartják, hogy mi a választás tétje: szuverén vagy behódoló, a nemzetközi nagytőkének vagy a lengyel állampolgároknak megfelelni vágyó Lengyelország. Ezek a – hétköznapok szempontjából elvont – víziók vannak lefordítva kézzelfogható témákra a népszavazásban: a határkerítés és a kötelező relokáció a biztonságról szól, az állami cégek kiárusítása és a nyugdíjkorhatár pedig az állampolgárok és általuk az ország megerősítéséről vagy kiszolgáltatottá tételéről” – elemez Rosonczy-Kovács Mihály.
A PiS egyébként nem feledkezik meg arról sem, hogy kenyérrel él a lengyel. A nyugdíjkorhatár betonba vésése mellett gyermekenként 42 ezerről 67 ezer forintnyi złotyra emelik a családpolitika központi elemét, a családi pótlékot. Ez a Nézőpont Intézet külügyi igazgatója szerint „nem egyszerű pénzosztás, hanem a legszegényebb rétegek felemelése, méltóságának megerősítése”, a kampányban pedig segíthet megértetni, hogy „Donald Tusk visszatérése esetén veszélybe kerül az előző nyolc év családbarát politikája”. Emellett segíti a lengyel kormánypártot egy piacilag nehezen indokolható, szerencsés véletlen is: a szeptember az olajár töretlen emelkedésével egész Európában az üzemanyagárak növekedéséről szólt, Lengyelországban 565 forint környékéről 506 forintra csökkent a benzin ára – az állami PKN Orlen állítása szerint a nemrégiben végrehajtott olajcégfúziók hatékonysági előnyei miatt, az ellenzék szerint pedig azért, mert a társaság vezérigazgatója nyíltan PiS-támogató, és segíteni kívánja a kormánypártot a kampányban.
Hova áll a Konföderáció?
A lengyel választás valószínű forgatókönyveinek egyike, hogy sem a PiS, sem a KO és szövetségesei nem jutnak abszolút többséghez. Ekkor értékelődhet fel a lengyel pártrendszer egyik új jelensége, a Szabadság és Függetlenség Konföderáció. Ez az alakulat korábbi szélsőjobboldali erők egyesüléseként jött létre, de teljes arculatváltáson ment keresztül. Egyik társelnöke, Sławomir Mentzen 2019-ben még azt nyilatkozta, programjuk egyszerű: „nem akarunk zsidókat, melegeket, abortuszt, adókat és Európai Uniót”. A 2019-es Konföderáció még bármely uniós országban játszhatott volna szélsőjobboldalt, a mai viszont már egy speciális lengyel jelenség. Jó érzékkel vették észre a politikai piac réseit: a PiS-kormány ugyanis kulturálisan jobboldali politikája mellett kifejezetten bőkezű szociális államot üzemeltet, alternatívája, a gazdaságilag liberálisabb KO pedig kulturális értelemben már nem konzervatív. Így ők megcsinálták a kulturálisan és gazdaságilag egyszerre jobboldali, libertárius, technokrata pártot, és megfejelték mindezt némi szkepticizmussal a többi párt által egységfrontban támogatott Ukrajnával szemben. Egyszerre töltik tehát be a lengyel politika összes vákuumát, s ezzel főleg a fiatal férfiak körében népszerűek – a Baloldal pedig a fiatal nőket halássza le. Mindez a koalíciós vegyértékekre is kihat. Rosonczy-Kovács Mihály úgy látja: az, hogy hova áll majd éles helyzetben a Konföderáció, „az egyik legtöbbet feltett kérdés ez év eleje óta, amikor látványos erősödésbe kezdett a pártszövetség, ugyanis szuverenitási kérdésekben a PiS-hez, gazdaságpolitikájában a PO-hoz áll közelebb. Ennek megfelelően ha ő lenne a mérleg nyelve, előfordulhat, hogy a belső törésvonalak szerint más és más módon fognak reagálni a csoportok”. Ettől a megosztottságtól nyilván nem független az, hogy a párt hivatalosan kizárja a koalíciót mindkét nagy blokkal, a PiS pedig a lengyel politika szép hagyományainak megfelelően nem magával a szervezettel igyekszik kiegyezni, hanem egyenként próbálja átléptetni képviselőit a saját soraiba.
Az ellenzék Egymillió szív menete néven tömegmegmozdulásokat szervezett Varsóban, integrálandó mindazokat, akik – Rafał Trzaskowski polgármester szavaival – egy „nyitott, toleráns, európai és mosolygó” Lengyelországot szeretnének. A legnagyobb demonstráció résztvevőinek számát a városháza egymillióra, a PAP állami hírügynökség százezerre teszi.
Ennél azonban konkrétabb ellenzéki ígéretek is vannak. Egyrészt jelentős mértékben lazítanának az abortusz Lengyelországban igencsak szigorú szabályain, s ezzel igyekeznek részesülni a 2020–2021-es nősztrájk momentumából, emellett legalizálnák a homoszexuálisok bejegyzett élettársi kapcsolatát, amely Magyarországon egyébként régóta legális. Másrészt pedig Tusk azt ígéri, hatalomra kerülésének másnapján hazahozza a befagyasztott lengyel kohéziós és helyreállítási pénzeket, amelyekkel szerinte Jaroslaw Kaczyński PiS-vezér ma „a német gazdaság fejlesztését finanszírozza”. „Ha retorikai fogásnak tekintjük is, a mondat elárulja: a Magyarországnak és Lengyelországnak járó pénzek visszatartása politikailag motivált akció” – mondja RosonczyKovács. Úgy látja, az európai baloldal kész beavatkozni a kampányba az ellenzék oldalán, „a múlt héten például plenáris vitát tartottak az egyik ellenzéki kampánytémában Strasbourgban, fittyet hányva az uniós szokásjogra”. Felhívja a figyelmet: Tusk számára az uniós pénzek annyira fontos kampánytéma, hogy az egyik kampánybeszédében azt mondta, már Magyarország is megkapta a forrásokat, csak a lengyelek nem.
Hogy Magyarország valóban megkapja-e a nevezett forrásokat, s összességében miként alakul uniós pozíciónk, abban a lengyel választás kimenetele egyáltalán nem közömbös. Tusk győzelme esetén a szakértő szerint „a közép-európai együttműködés várhatóan hátrasorolódna a lengyel prioritási rendben. A két nemzet stratégiai célja azonban azonos: minimalizálni az orosz fenyegetettséget, amihez elengedhetetlen Ukrajna szuverenitása”. Azonban „hiába a közös pontok, hiába a tavaly nyár óta a V4 megerősítéséért kiálló lengyel vezetői nyilatkozatok sora, a fősodratú sajtó ezekről nem beszélt”, azaz a magyar–lengyel kapcsolatokra 2015, de különösképpen az orosz–ukrán háború 2022-es kitörése óta
„nagy dezinformációs nyomás nehezedik”.
A Nézőpont külügyi igazgatója úgy látja: „Ha a Jog és Igazságosság győz, várhatóan nehezebb lesz fenntartani ezt a nyomást, és erősödni fog a két ország közötti kapcsolat. Ha viszont az ellenzék nyer, kérdés, felismeri-e, hogy pártszínezettől, világ- és Európa-képtől függetlenül elemi érdeke, hogy Közép-Európa erős legyen.”
***
Nyitókép: Mateusz Morawiecki miniszterelnök kampány közben Krakkó mellett
Fotó: AFP / ARTUR WIDAK / NURPHOTO