Induljunk csak ki az Európa-szerte, illetve a teljes transzatlanti régióban is komoly visszhangot kiváltó, Brüsszel és Ankara közti csörtéből, amely a napokban ismét napirendre tűzte annak a kérdését, hogy az európai közösségünk vajon mennyire képes hosszútávon, stratégiai alapon vélekedni egyes geopolitikai kérdésekről. Ugyanis az Európai Parlament a nyári dokumentumához hasonlóan most épp a legfrissebb, szeptemberi jelentésében aggodalmaskodott a demokrácia és a jogállamiság állapota miatt, annyi különbséggel, hogy most nem Budapest, hanem a szintén következetesen békepárti és a háború kapcsán már több ízben is közvetítői szerepet felajánló – nem mellesleg tagjelölti státusszal bíró – Ankara volt a célpont.
Érdekesség, hogy a hivatalos brüsszeli állásfoglalás frazeológiája kísértetiesen hasonlít a Magyarországot támadó dokumentuméhoz, amelyben az áll: markáns romlás tapasztalható a sajtószabadsággal, a jogállamisággal, illetve az emberi jogokkal kapcsolatban. Mondani sem kell, az elfogult és egyben politikailag motivált brüsszeli jelentésre a török elnök, Recep Tayyip Erdogan habozás nélkül reagált: egyértelművé tette, ha szükséges, akkor Ankara végleg megszakítja az Európai Unióval eddig ápolt közös útját. Hogy mindez milyen potenciális sokkhatást gyakorolna Európára nézve, azt hűen érzékelteti, hogy a nemzetközi reálpolitika ismerői Erdogan bejelentése után szinte egyként fejtették ki gondolataikat azzal kapcsolatban, hogy Ankara ilyesfajta provokációja egy Európát érintő, katasztrofális migrációs krízis előidézésének ágyazhat meg.
Ám hiba lenne azt gondolni, hogy a háborút a kezdetektől fogva ellenző Magyarország, valamint Törökország lenne az a két olyan nemzet, amely a Washington által előidézett, fősodratú szirénhangoknak való ellentmondással vívta volna ki Brüsszel jogállamisággal kapcsolatos haragját. Ugyanis érdemes felidézni Georgia példáját is, amely tavaly nyáron Ukrajna és Moldova mellett szintén erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy előmozdítsa az országban lévő eurointegrációs folyamatokat, mégis valamilyen kifürkészhetetlen oknál fogva
Kijevvel és Kisinyovval ellentétben lemaradt a tagjelölti státusz elnyerésétől.
Mint az a hivatalos indoklásból kiderült, Tbiliszi egész egyszerűen nem felet meg a Brüsszel által előzetesen meghatározott tizenkét pontos követelményrendszernek, amely egyebek mellett az igazságszolgáltatás, a választási rendszer, a sajtószabadság és az oligarchák elleni harc terén kért további reformokat Georgiától. Persze, az ország sajátos történelmét, valamint politikai és társadalmi berendezkedését ismerve még akár egy érvényes követelménycsomagként lenne mindez számon tartható; csakhogy miképpen Magyarország és Törökország jogállamisági kritikájának esetében, úgy a szintén következetesen háborút és fegyverszállításokat ellenző Georgia kapcsán is Brüsszel mögöttes szándékai sejlenek fel. Hiszen ha Tbiliszinek elmaradása van a demokrácia, a jogállamiság és a korrupció terén, akkor a jelenleg hadi- és szükségállapotban lévő Kijev, amely rendszerszintű és évszázados korrupciós hálózattal, valamint Európa legsúlyosabb kisebbségvédelmi-deficitjével rendelkezik, mégis hogyan felelhetett meg Brüsszel szigorú követelményrendszerének?