Mint arról korábban a Mandiner is beszámolt, az Oscar-díjakra 2024-től olyan filmek pályázhatnak csak, amikben vagy legalább az egyik főszereplő alulreprezentált etnikai csoportból származik; vagy a szereplőgárdájuk 30 százalékának alulreprezentált közösségből kell kikerülniük (nők, etnikumok, fogyatékkal élől, LMBTQ-személyek); vagy pedig magának a filmnek ezekről a csoportokról kell szólnia.
E feltételek közül legalább egyet teljesíteni kell, hogy Oscar-díjra jelölhessék az alkotást.
A fenti feltételek mellett olyan elvárások is megjelentek, amik szerint a filmek elkészítésébe is be kell vonni a hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat, beleértve a kreatív vezetést is.
Mindezek kapcsán most Richard Dreyfus, az Oscar-díjas, 75 éves hollywoodi veterán a PBS Firing Line műsorában azt nyilatkozta:
A többek között a Cápa filmben és a Harmadik típusú találkozásokban emlékezetes szerepeket formáló Dreyfuss kifejtette:
„Ez művészet. Ne mondja meg nekem, művésznek senki, hogy engednem kell a legújabb, legaktuálisabb ideáknak azzal kapcsolatban, hogy mi is az erkölcsiség. Mit kockáztatunk? Tényleg az emberek érzéseinek megsértését kockáztatjuk? Ezt nem lehet jogilag szabályozni. Engedni kell, hogy az élet élet legyen. Sajnálom, nem gondolom, hogy van olyan kisebbség vagy többség az országban, akit így kellene kényeztetni.”
Dreyfuss aztán folytatta a kirohanását, elővéve Laurence Oliviert, aki 1965-ben fehér angol színészként alakította Shakespeare Othellóját, fekete arcfestéssel. „Briliánsan játszott egy fekete férfit. Azt mondják, soha nem fogok tudni játszani egy fekete férfit?
Vagy másnak azt mondják, nem játszhatja el A velencei kalmárt, ha nem zsidó?”
Az egyébként orosz és lengyel zsidó származású Dreyfuss kifejtette: „Megőrültünk. Olyan atyáskodó, olyan agyatlan ez az egész, az embereket gyerekként kezelik.”
A PBS interjúja Dreyfusszal (videó)
Fotó: Image Press Agency / NurPhoto / NurPhoto via AFP