Döntöttek a szlovákok: katonákat küldenek a válság kellős közepébe
„A feszültség fokozódása érezhető” – mondta a szlovák védelmi miniszter.
Az orosz kormány például adókedvezményekkel és kedvezményes hitelekkel próbálja támogatni a hazai technológiai vállalatokat.
Az Ukrajna elleni inváziót és az arra adott nyugati szankciókat követően külföldi cégek sora hagyta ott az orosz piacot – olvasható a hirado.hu cikkében. A portál szerint az import kiesésével az oroszok egyre inkább a hazai gyártókra támaszkodnak. Moszkvában nemrég nyitott meg a McDonald’s helyébe lépő orosz gyorsétteremlánc első étterme, de már kapható az új orosz kóla is. A tervek között szerepel a Moszkvics márka újbóli gyártása.
Mint az már ismert, a McDonald’s március 14-én függesztette fel tevékenységét Oroszországban az ukrajnai háború miatt. A vállalat májusban eladta üzletágát franchise partnerének, Alexander Govor orosz üzletembernek, aki Vkuszno – i tocska (Finom – és pont) néven nyitotta meg gyorsétteremláncát. A hétvégén a Puskin téren az első orosz gyorsétterem megnyitását nagy érdeklődés övezte.
Erre válaszul egy orosz italgyártó cég, az Ocsakovo piacra dobta a népszerű világmárka helyi megfelelőjét. Közlésük szerint az orosz CoolCola „a kóla ikonikus ízét” idézi meg, illetve a márka narancsízű Fancy és a citromos, limeízű Street palackjaival a szintén már jól ismert Fanta és Sprite üdítőitalokat akarják helyettesíteni.
A divatipar nagyágyúi, mint a Chanel, Prada, Gucci és a Louis Vutton véglegesen vagy átmenetileg bezárták orosz üzleteiket. A jómódú oroszok egy része felfedezte a hazai gyártókat, melyek nagy piaci lehetőséget látnak a kialakult helyzetben. A Reuters pár hete arról írt, hogy az orosz tulajdonú ruházati cégek eladásai evés szinten megduplázódtak az elmúlt hónapokban.
A Renault kivonulását követően Oroszország még az idén újraindíthatja a Moszkvics gyártását, több mint húsz évvel a cég csődje után. A francia autógyártó április végén jelentette be, hogy felfüggeszti az orosz üzem működését és eladja 68 százalékos részesedését a legnagyobb orosz autógyárban, az Avtovazban.
A szerződés egy hatéves visszavásárlási opciót is tartalmaz, így ha rendeződik a konfliktus Oroszország és a Nyugat között, akkor ez megágyazhat a Renault visszatérésnek. Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester szerint még az idén megkezdődhet a gyártás, ezzel pedig több tízezer ember állását menthetik meg.
A szankciók a digitális szolgáltatások piacán is éreztették hatásukat. A Google és az Apple távozása után az orosz állami energiaóriás, a Gazprom tulajdonában lévő VK közösségi oldal elindította saját fejlesztésű alkalmazásboltját.
Az orosz Facebookként is ismert VK, amely a közösségimédia-platformoktól az ételkiszállításig számos online szolgáltatást birtokol, vezető szerepet tölt be a nyugati szolgáltatások kiváltásáért folytatott versenyben.
Pár hete elérhetővé tették a RuStore nevű áruházat az Android felhasználók számára, ahonnan különböző mobilalkalmazások tölthetők le. Ez a lépés is jelzi, hogy Moszkva felgyorsította a hazai digitális alternatívák fejlesztését, miközben korlátozza a hozzáférést az Instagramhoz és a Facebookhoz, a Twitterhez és a Google hírplatformjához.
Az Apple és a Samsung eladásai a háború előtt az orosz mobiltelefon-piac felét fedte le. Szakértők azzal számolnak, hogy a nyugati szankciók nagy nyertesei az olyan feltörekvő kínai gyártók, mint Huawei vagy Xiaomi lehetnek.
Nyitókép: YouTube