Az Ukrajna elleni inváziót és az arra adott nyugati szankciókat követően külföldi cégek sora hagyta ott az orosz piacot – olvasható a hirado.hu cikkében. A portál szerint az import kiesésével az oroszok egyre inkább a hazai gyártókra támaszkodnak. Moszkvában nemrég nyitott meg a McDonald’s helyébe lépő orosz gyorsétteremlánc első étterme, de már kapható az új orosz kóla is. A tervek között szerepel a Moszkvics márka újbóli gyártása.
McDonald’s helyett Vkuszno – i tocska
Mint az már ismert, a McDonald’s március 14-én függesztette fel tevékenységét Oroszországban az ukrajnai háború miatt. A vállalat májusban eladta üzletágát franchise partnerének, Alexander Govor orosz üzletembernek, aki Vkuszno – i tocska (Finom – és pont) néven nyitotta meg gyorsétteremláncát. A hétvégén a Puskin téren az első orosz gyorsétterem megnyitását nagy érdeklődés övezte.
Az orosz boltokból a készletek kifutásával eltűnhet a Coca-Cola és más nagy nyugati márkák.
Erre válaszul egy orosz italgyártó cég, az Ocsakovo piacra dobta a népszerű világmárka helyi megfelelőjét. Közlésük szerint az orosz CoolCola „a kóla ikonikus ízét” idézi meg, illetve a márka narancsízű Fancy és a citromos, limeízű Street palackjaival a szintén már jól ismert Fanta és Sprite üdítőitalokat akarják helyettesíteni.
A divatipar is megújul
A divatipar nagyágyúi, mint a Chanel, Prada, Gucci és a Louis Vutton véglegesen vagy átmenetileg bezárták orosz üzleteiket. A jómódú oroszok egy része felfedezte a hazai gyártókat, melyek nagy piaci lehetőséget látnak a kialakult helyzetben. A Reuters pár hete arról írt, hogy az orosz tulajdonú ruházati cégek eladásai evés szinten megduplázódtak az elmúlt hónapokban.
A nagy nyugati láncok kivonulásával keletkező űrt a helyi gyártók mellett kínai, indai vagy török cégek tölthetik be.
A Renault kivonulását követően Oroszország még az idén újraindíthatja a Moszkvics gyártását, több mint húsz évvel a cég csődje után. A francia autógyártó április végén jelentette be, hogy felfüggeszti az orosz üzem működését és eladja 68 százalékos részesedését a legnagyobb orosz autógyárban, az Avtovazban.
A szerződés egy hatéves visszavásárlási opciót is tartalmaz, így ha rendeződik a konfliktus Oroszország és a Nyugat között, akkor ez megágyazhat a Renault visszatérésnek. Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester szerint még az idén megkezdődhet a gyártás, ezzel pedig több tízezer ember állását menthetik meg.