Ez elsősorban az egészségügy és az oktatás költségeit jelentik, melyek a magasabb munkaerő-intenzitás és az alacsony termelékenységnövekedés miatt gyorsan növekednek. Az orvosok, nővérek és tanárok béreinek a gazdaság más szektoraihoz hasonló ütemben kellett növekedniük. Az oktatást és az egészségügyet a közgazdászok nem hiába tartják kiváltságnak, mivel megfigyelhető, hogy ahogy az emberek tehetősebbé válnak, jövedelmük egyre nagyobb hányadat költik ezen szolgáltatásokra. Ha pedig az állam nyújtja ezeket közszolgáltatásként, akkor neki kell egyre több forrást biztosítani.
A harmadik tényezőt a választópolgárok igényei jelentik, akik egyre több kihívás megoldását és szolgáltatás biztosítását várják el az államtól.
A 20. század háborúi után a szociális kiadások üteme soha nem tért vissza a konfliktusok előtti szintre, a választó igények pedig folyamatosan változtak. A kormányzat növekedése mögött álló erők közül leginkább a demográfiai problémák kerültek előtérbe: a társadalmak elöregedésével ugyanis várhatóan az egészségügyi és szociális kiadások is jelentősen megemelkednek majd.
Ugyanakkor egy új tényező is megjelent, hiszen a gazdag országok kormányai ígéretet tettek arra, hogy átalakítják gazdaságukat a nettó zéró széndioxid-kibocsátás elérése érdekében, ami hatalmas állami beruházásokat és szerepvállalást igényelhet.
A gazdasági logika pedig nem csak a politikai baloldalon, hanem a jobboldalon is egyre inkább államközpontú,