Megjegyzendő, hogy ha Thiele nem is, Brüsszel a német döntést is politikai károkozásnak tartja, ezért kötelezettségszegési eljárást indított Németország ellen. Németország megsértette az uniós jog alapelveit, különösen ami az uniós jog autonómiájára, elsőbbségére, hatékonyságára és egységességére vonatkozik, egyszersmind jogellenesen kérdőjelezte meg az Európai Unió Bíróságának hatáskörét Németország felett – állt az Európai Bizottság júniusi, Németországhoz intézett hivatalos levelében.
Rovatunk szerzője, Sándor Lénárd még szeptemberben készített interjút Peter M. Huberrel, a német alkotmánybíróság bírájával. Huber rovatunknak elmondta, hogy a német alkotmánybíróság köreiben egyébként sem az uniós jog „elsőbbségéről”, sem pedig „szupremáciájáról” nem beszélnek, amikor az uniós és a tagállami jogrendszer viszonyát tárgyalják. Ehelyett az „alkalmazási prioritás” (Anwendungsvorrang) kifejezést preferálják, amely
önmagában nem feltételez hierarchikus, tehát alá-fölérendeltségi viszonyt a két rend között.
Mint ismeretes, a német alkotmánybíróság tavaly májusban kimondta: az Európai Központi Bank (EKB) több mint 5 éve elkezdett, nagyságrendileg 2 ezer milliárd eurós eszközvásárlási programja (Public Sector Purchase Programme, PSPP) ugyan nem ütközik a monetáris finanszírozás tilalmába, az ezzel együtt járó aránytalan gazdasági és pénzügyi következmények miatt az EKB túllépte a hatáskörét. Ennek fényében pedig – érvelt az alkotmánybíróság – a német központi banknak (Bundesbank) haladéktalanul fel kellett hagynia a pénzügyi eszközvásárlási programban való részvétellel, a megvásárolt kötvényeket pedig el kellett adnia. A német alkotmánybíróság nem pusztán az Európai Központi Banknak ment neki: kimondta azt is, hogy az Európai Unió Bírósága is túlterjeszkedett a döntési jogkörén, amikor egy korábbi ítéletben úgy találta, hogy a kötvényvásárlási program arányos.
Kép: Benjamin Furst / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP