Így vágja maga alatt a fát az Európai Unió, most éppen a légi közlekedésben
Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.
Itt a nyár, az utazóknak viszont nem árt tudni, hogy van olyan európai ország, ahol a közúti büntetések hét számjegyűek.
A nyár beköszöntével – és várhatóan a járvány fokozatos lecsengésével – egyre többen indulnak útnak Európában. Ennek eredményeként az autósok egyre többször találkoznak olyan útszakasszal, ahol sebességellenőrzés bevetésével próbálják visszaszorítani a gyorshajtást. A Zutobi nevű európiai intézet legújabb kutatása most azokat az országokat összesítette, ahol a legszigorúbb közlekedési szabályok vannak érvényben.
A kutatásból kiderül, hogy
előbbi országban összesen 8.703, míg utóbbiban 4.014 ilyen eszköz található az utakon. Az olasz adat minden szempontból kirívónak nevezhető, hiszen a brit úthálózat 420 ezer kilométeres hosszánál Olaszország jelentősen kisebb közútrendszerrel rendelkezik, vagyis a dél-európai ország sebességmérés szempontjából a leginkább ellenőrzött államnak számít egész Európában. Az olaszokat és a briteket Németország és Franciaország követi a traffipax-listán.
Ezzel szemben a telepített kamarákkal zajló folyamatos sebességellenőrzés gyakorlata alig ismert fogalom egyes országokban, így például Portugáliában 98, Luxemburgban 24, míg Szlovákiban csak 13 sebességellenőrző pont működik. Nem árt azonban figyelembe venni, hogy nemcsak a sebességmérő kamerák száma, hanem a törvényben meghatározott kiszabható büntetés mértéke is komoly fejtörést okozhat az Európában autózók számára.
Így az olaszok nemcsak elképesztő mennyiségű sebességmérő kamerával ellenőrzik az utakat, hanem a szigorú szabályozásnak köszönhetően a gyorshajtók európai szinten is az egyik legmagasabb büntetésben részesülnek. Arról nem is beszélve, hogy azon sofőrök, akik igazoltan a megengedettnél több alkoholt fogyasztottak vezetés előtt, minimum 1500 euró (kb. 520 ezer forint) büntetésben részesülnek.
Ezzel szemben a közép-európai államokban, és ezen belül is a visegrádi országokban a kamerák száma és a kiszabott büntetések összege is alacsonynak számít. Ugyanakkor térségünk európai szinten a legszigorúbb alkoholfogyasztás tekintetében, hiszen Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon is zérótolerancia van érvényben a közutakon.
Igaz, hogy „csak” 311 sebességmérő kamera működik az országban, de az autópályákon, gyorshajtásért kiszabott büntetés összege 711 euróról (kb. 246 ezer forintról) indul, a szabálykövetés pedig az egész kontinensen nem szinonimája annyira a spórolásnak, mint Norvégiában. A piros lámpán való áthaladás legalább 756 euró (kb. 261 ezer forint) büntetést von maga után,
Az pedig már külön pikantériája a szabályozásnak, hogy mindez az alsó határértéknek számít, vagyis elképzelhető, hogy ennél az összegnél jóval többet kell fizetnünk, ha norvég utazásunk során nem követjük az ottani szigorú közúti szabályokat.
Gergi-Horgos Mátyás
Fotó: Nicolas TUCAT / AFP