Zsebbe nyúlós a traffipaxos fénykép Európában

2021. június 10. 11:42

Itt a nyár, az utazóknak viszont nem árt tudni, hogy van olyan európai ország, ahol a közúti büntetések hét számjegyűek.

2021. június 10. 11:42
null

A nyár beköszöntével – és várhatóan a járvány fokozatos lecsengésével – egyre többen indulnak útnak Európában. Ennek eredményeként az autósok egyre többször találkoznak olyan útszakasszal, ahol sebességellenőrzés bevetésével próbálják visszaszorítani a gyorshajtást. A Zutobi nevű európiai intézet legújabb kutatása most azokat az országokat összesítette, ahol a legszigorúbb közlekedési szabályok vannak érvényben.

A kutatásból kiderül, hogy

Európában Olaszországban és az Egyesült Királyságban van a legtöbb közúti sebességmérő kamera,

előbbi országban összesen 8.703, míg utóbbiban 4.014 ilyen eszköz található az utakon. Az olasz adat minden szempontból kirívónak nevezhető, hiszen a brit úthálózat 420 ezer kilométeres hosszánál Olaszország jelentősen kisebb közútrendszerrel rendelkezik, vagyis a dél-európai ország sebességmérés szempontjából a leginkább ellenőrzött államnak számít egész Európában. Az olaszokat és a briteket Németország és Franciaország követi a traffipax-listán. 

Ezzel szemben a telepített kamarákkal zajló folyamatos sebességellenőrzés gyakorlata alig ismert fogalom egyes országokban, így például Portugáliában 98, Luxemburgban 24, míg Szlovákiban csak 13 sebességellenőrző pont működik. Nem árt azonban figyelembe venni, hogy nemcsak a sebességmérő kamerák száma, hanem a törvényben meghatározott kiszabható büntetés mértéke is komoly fejtörést okozhat az Európában autózók számára. 

Olaszországban az autópályán történő gyorshajtás miatti büntetés minimális összege 143 euró (kb. 50 ezer forint forint), a kiszabott büntetés azonban ennek a többszöröse is lehet.

Így az olaszok nemcsak elképesztő mennyiségű sebességmérő kamerával ellenőrzik az utakat, hanem a szigorú szabályozásnak köszönhetően a gyorshajtók európai szinten is az egyik legmagasabb büntetésben részesülnek. Arról nem is beszélve, hogy azon sofőrök, akik igazoltan a megengedettnél több alkoholt fogyasztottak vezetés előtt, minimum 1500 euró (kb. 520 ezer forint) büntetésben részesülnek.

Ezzel szemben a közép-európai államokban, és ezen belül is a visegrádi országokban a kamerák száma és a kiszabott büntetések összege is alacsonynak számít. Ugyanakkor térségünk európai szinten a legszigorúbb alkoholfogyasztás tekintetében, hiszen Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon is zérótolerancia van érvényben a közutakon. 

A tanulmány igazi meglepetése Norvégia, a skandináv állam ugyanis a büntetések tekintetében messze a legszigorúbb egész Európában.

Igaz, hogy „csak” 311 sebességmérő kamera működik az országban, de az autópályákon, gyorshajtásért kiszabott büntetés összege 711 euróról (kb. 246 ezer forintról) indul, a szabálykövetés pedig az egész kontinensen nem szinonimája annyira a spórolásnak, mint Norvégiában. A piros lámpán való áthaladás legalább 756 euró (kb. 261 ezer forint) büntetést von maga után,

az ittas vezetés pedig európai léptékkel is elképesztő, 5.783 euróba (kb. 2 millió forintba) kerül a szabálysértőknek.

Az pedig már külön pikantériája a szabályozásnak, hogy mindez az alsó határértéknek számít, vagyis elképzelhető, hogy ennél az összegnél jóval többet kell fizetnünk, ha norvég utazásunk során nem követjük az ottani szigorú közúti szabályokat. 

Gergi-Horgos Mátyás

Fotó: Nicolas TUCAT / AFP

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
readonly
2021. június 18. 02:04
Érdekes, ezzel a mentalitással hogyan bírod a kamionozást? Egyáltalán, ők azt hogyan viselik, hogy egész nap max 90? Erre mindig kíváncsi voltam.
olajfa1
2021. június 17. 18:47
tudok olyan személyről, aki kb90 éves korában is vezetett... és nem okozott balesetet... és ha nem ismertem volna a kocsiját... nem tudtam volna megmondani hogy egy 90éves vezet elöttem... Egy angol azt mondta nekem hogy a nénikéje 95 éves, és még a mai napig is szinte naponta vezet Londonban... Én amúgy a motoroktól és a motorosoktól félek leginkább... Legtöbbnek nagyobb az arca és a motorja mint a tehetsége... /pár éve -így nyáron- egyszer arra ébredtem hogy egy nagy durranás... ahol lakom a mellék utcából "kikanyarodott" nagy bőgetve egy motoros... és szerencsétlenségére hajnalok hajnalán arra ment egy autós a védett úton... sajnos nagyon rossz véget lett a kanyarodásnak.../
Gèbi
2021. június 16. 10:38
Egyetértek. Én azt szoktam mondani, hogy vezessünk úgy és annyival, amennyit az autónk állapota, az időjárás és az útviszonyok megengednek.
Tidal_wave
2021. június 15. 19:27
Sajnos a trend pont az ellenkezője, a németeknél is szinte már az egész autópályán 120-130 a határ, a korlátlan sebességnek vége. Sőt a legújabban már azért is büntetnek, ha túl kicsi a követési távolság (egyszer azért kaptam, mert 100 km/h-nál csak 20 méterre voltam a másik kocsitól, holott minimum 45-re kellett volna). Nekem se tetszik, de mostanában a klímavédelem és a közlekedésbiztonság lett az új trendi...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!