A társasági adóminimum 15 százalékos meghatározása – meglátása szerint – ezt a cél szolgálja, az adó mértéke ugyanis jóval a nagyobb tagállamok által jelenleg kivetett szint alatt van. Gentiloni továbbá hozzátette, hogy a globális társasági adóminimum megállapítása – amit a G7 országok és az Európai Bizottság is támogat – nem sért uniós jogot, hiszen az adópolitika továbbra is tagállami hatáskör marad.
Mindez viszont nem biztos, hogy teljesen fedi a valóságot. Egyrészt a társasági adóminimum megállapítása elsősorban a nagyobb tagállamoknak kedvez, Gentiloni is a nagyobb országokat emelte ki az előadásában.
Olyan országok, mint Írország és Magyarország a társasági adóminimum bevezetésével a rövidebbet húznák.
Az íreknél 12,5, míg itthon 9 százalékos a társasági adó mértéke, ezzel szemben Németországban 29,9 százalék és Franciaországban 28,4 százalék. Vagyis a nagyobb tagállamok számára tényleg nem fontos a javaslat, hiszen nem is érintené őket, míg a kisebb gazdaságok számára az emelés egyet jelent a nemzetközi befektetések csökkenésével, amivel a javaslat helyzeti előnybe hozza Európa nagy gazdaságait.
A másik problémás pont az adóztatás kérdése, ami egyértelműen tagállami hatáskör.