De mégis kinek a felelőssége kezelni ezt a problémát? – veti fel a The New York Times újságírója. Az emberek sem győzködhetnek másokat, s az állam sem avatkozhat be kényszerítő jelleggel az emberek magánéletébe – egyelőre, teszi hozzá Douthat, aki szerint a nyugati társadalmak azért bizonytalanok e tekintetben, mert a gyermekvállalás nyílt ösztönzésének üzenete egyfajta morális kötelezettség megállapításával járhat. Ez a feltételezés egyébként teljesen természetes volt az emberiség történelme során, de „abnormálissá” vált a szekuláris társadalmakban – jegyzi meg Douthat.
Pedig a karakteresen szekuláris világképpel rendelkező társadalmakban is szólnak érvek a gyermekvállalás mellett. Ha az utilitarizmus logikáját követjük (vagyis költség-haszon szempontjából közelítjük a kérdést), azt mondhatjuk, hogy a társadalmaknak a népességszámnak – racionális keretek közötti – növelésére kellene törekednie, így garantálva a létezést, mint legfőbb jószágot.
Douthat úgy véli azonban nem is a haszonelvű szempontok, hanem a morális érvelés erősebb: szerinte azok a szülők, akik nem mérlegelik materiális szempontok mentén a gyermekvállalást, az „erkölcsi törvény” alapvető követelményein túlmutató, elismerésre méltó életet élnek.
Ezzel együtt, a gyermekvállalásnak is vannak bizonyos racionális korlátai, amelynek fényében nem elvárható, hogy családonként 6-8 gyermek szülessen – árnyalja a képet Douthat.
„Egy gazdag, ámde csökkenő népességű társadalomban a fenntartható eredmény az lenne, ha magát a gyermekvállalási kedvet ösztönöznék. Ez nem hat vagy nyolc gyermeket kell, hogy jelentsen; a szülők hozzák világra azt a »még egy« gyermeket, aki adott esetben a meglévő családi autóban betöltetlen üres helyre ülhet majd be, vagy aki miatt esetleg új városi terepjáróba érdemes beruházni...a lényeg, hogy a szülők úgy érezzék, hogy világra hozhatják azt a gyermeket, akit szeretnének, és nevelését meg is engedhetik maguknak.” - fogalmaz Douthat.