Ez a fajta tudatosság az ügyek kiválasztására is jellemző?
Valóban tudatos szelekció eredménye, hogy a Nyílt Társadalom Alapítvány mely ügyekben bocsátkozik perbe akár közvetlenül, akár közvetetten, képviselő útján: az ügyeket a várható politikai és jogi hatásfokuk függvényében választják ki, s ezek is meghatározott országokban indulnak csak meg. Így történhet meg az, hogy a Nyílt Társadalom Alapítvány – s az általa mozgósított jó néhány NGO – általában kelet--közép-európai országok (például Románia, Szlovénia, Lengyelország vagy Magyarország) ellen indít keresetet; az Open Society Justice Initiative 2004 és 2018 között 47 keresetet indított az EJEB előtt, ebből 27 kelet-európai ország és Oroszország ellen irányult.
Milyen hatása van mindennek?
A fenti szelektív szemléletmóddal éles kontrasztban áll – és erről a könyvben is szó esik –, hogy
mindeközben nagyon is jelentős ügyek sikkadnak el azért, mert egész egyszerűen kívül esnek a nevezett alapítványok és szervezetek érdeklődési körén.
Az ENSZ számos olyan problémára igyekszik felhívni a figyelmet – szexuális zaklatásokról, gyermekpornográfiáról, emberkereskedelemről beszélünk – amelyek kapcsán a privát alapítványok és az általuk működtetett NGO-hálózat rendkívül kevés bírósági eljárást indít meg. Még annak ellenére is, hogy az általam említett bűncselekményekre vonatkozóan igen komoly egyezményeket fogadtak el, s ezek a nemzetközi szerződések mind szilárd jogalapot biztosítanak egy esetleges perindításhoz.
Nem vezet ez funkcióvesztéshez?
De igen, ugyanis ezek az alapítványok és NGO-k meglehetősen paradox helyzetet teremtenek azokon a területeken is, amelyen egyébként missziót vállaltak. Rendszeres önellentmondásba keverednek például, amikor a muszlimok, a nők, vagy az LMBTI-személyek jogvédelmére vállalkoznak. De hadd mondjak egy még általánosabb példát: ezek a szervezetek, alapítványok szinte egyáltalán nem vállalják az egyébként sérülékeny, szegény emberek képviseletét – azokét, akik adott esetben a kormányzat gazdaság- vagy szociálpolitikai intézkedései miatt szenvednek hátrányt. Ennek megvilágításán keresztül szemléltethető igazán, hogy hogyan is csorbul az egyének joga arra vonatkozóan, hogy hatékonyan szerezzenek érvényt jogaiknak az EJEB és az EUB előtt, valahányszor gazdasági vagy szociális jellegű sérelem éri őket.
Milyen megoldási javaslattal állna elő Ön?
Úgy vélem, igény és lehetőség is volna arra, hogy az alapjogi bíráskodás egyfajta egészséges reformon essen át; ez például a bírák kiválasztási mechanizmusa feletti demokratikus kontroll, továbbá új összeférhetetlenségi szabályok megalkotásán keresztül eszközölhető. De ugyanígy
átláthatóbbá lehetne tenni az alapjogvédelmet finanszírozó struktúrákat is, ideértve magát az ítélkezési gyakorlatot is.
Dacára ugyanis annak, hogy ezek az alapítványok és az általuk működtetett NGO-k azt hirdetik, hogy a társadalom egészét képviselik s védik, ez koránt sincs így; mindössze saját magánérdekeiket igyekeznek érvényre juttatni.
2018 szeptemberében az Európai Parlament a köztudatban Sargentini-jelentés néven elterjedt dokumentum alapján, az Európai Bíróság előtt is vitatott körülmények között döntött a 7-es cikkely szerinti jogállamisági eljárás Magyarországgal szembeni megindításáról. Reális az esélye annak, hogy a Bíróság politikai szempontok szerint döntsön, ha az ügy megítélése jogi alapon kétséges?
Természetesen, a politikai tényezők jelentősen befolyásolják az ítéletek tartalmát; különösen igaz ez azokra az ügyekre, amelyekben a karakteres nyugati vízió egy sokkalta hagyományosabb, keresztény értékrenddel csap össze. Megjegyzendő, hogy a Nyugat ez utóbbit rendszerint „populizmusként”, a keresztény hagyományokat védő országokat pedig általában „populista országként” aposztrofálja.
Az interjú Gaëtan Cliquennois European Human Rights Justice and Privatisation - The Growing Influence of Foreign Private Funds (Cambridge University Press, 2020.) című könyve kapcsán készült.
Az interjút készítette: Dobozi Gergely