Tudna példát mondani?
Természetesen. A strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága esetében egy vezető beosztású bolgár bíró például korábban a Nyílt Társadalom Igazságügyi Kezdeményezés több fiókszervezetének is az igazgatósági tagja volt. Hasonló karriert futott be alapjogi bíráskodásának megkezdése előtt az egyik román nemzetiségű bíró is, aki hivatalba lépése előtt szerepet vállalt a Nemzetközi Jogászok Bizottsága nevű NGO vezetőségében. De hogy egy lengyel és egy magyar példát is mondjak: az Európai Bíróságon olyan lengyel nemzetiségű bíró is ítélkezik, aki korábban a lengyelországi Helsinki Bizottság tagja volt. A strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságában ítélkező magyar bíró korábban a Nyílt Társadalom Alapítvány által szponzorált CEU-n is oktatott.
Az uniós jog fejlesztésében az Európai Unió Bírósága az Európai Parlamenthez és az Európai Tanácshoz képest is kiemelt szerepet vállal. Hogyan képesek az említett globális befolyással rendelkező pénzügyi érdekszférák befolyást gyakorolni az európai integráció irányaira, továbbá, milyen jövőbeli törekvésekkel számolhatunk ez irányban?
A könyvben ezt a kérdést nem érintettem. Azt azonban bizton állítom, hogy az Európai Unió Bírósága már egy jó ideje inkább aposztrofálható az Európai Bizottság "gumibélyegzőjeként" (sic!), mint független bíróságként – köszönhetően részben a jogirodalomban is ismert vissza-visszatérő személyi összeférhetetlenségnek, vagy ha úgy tetszik, forgóajtó-effektusnak. Ebben a vonatkozásban – ahogy azt már említettem – a lobbitevékenységet kifejtő privát alapítványok prioritásai közé az tartozik, hogy egyre nagyobb befolyásra tegyenek szert az Európai Bizottságban és az Európai Parlamentben. Ez szolgálja ugyanis az európai integráció mélyítését, és az annak hátterében húzódó neoliberális forgatókönyv megvalósulását, valamint a nyugati vízió előremozdítását.
Mondhatjuk azt, hogy az említett globális befolyással rendelkező magánszereplők kitüntetett figyelemben részesítik Kelet-Közép-Európát?
Igen. Az európai bírói esetjog áttekintésével a könyv célja az, rámutasson arra, hogy az EJEB jogesetei körében – amelyek alakításában ugyebár a nevezett privát alapítványok tevékeny szerepet vállalnak – a Kelet-Európa és Oroszország ellen indított ügyek meglehetősen felülreprezentáltak. Ha utánanézünk, hogy mely szervezetek indítottak jellemzően kereseteket bizonyos kelet-európai országok ellen, arra a következtetésre juthatunk, hogy a Nyílt Társadalom Alapítvány és NGO-k egy meglehetősen szűk köre képes alakítani az EJEB esetjogát ezen országok ellenében.
Milyen módon történik ez?
Ezek az NGO-k egy szűk csoporttól érkező bőkezű adományok birtokában képesek ekkora szerepet betölteni. De nemcsak informális adományokról van szó; tevékenységük ösztönzésére különféle formális csatornák is rendelkezésre állnak. Olyan kezdeményezésekről, projektekről beszélek, amelyek célja, hogy emberi jogsértések címén minél több per induljon, s érjen véget marasztaló ítéletekkel a nacionalistának nevezett országokkal.
Ez a fajta tudatosság az ügyek kiválasztására is jellemző?
Valóban tudatos szelekció eredménye, hogy a Nyílt Társadalom Alapítvány mely ügyekben bocsátkozik perbe akár közvetlenül, akár közvetetten, képviselő útján: az ügyeket a várható politikai és jogi hatásfokuk függvényében választják ki, s ezek is meghatározott országokban indulnak csak meg. Így történhet meg az, hogy a Nyílt Társadalom Alapítvány – s az általa mozgósított jó néhány NGO – általában kelet--közép-európai országok (például Románia, Szlovénia, Lengyelország vagy Magyarország) ellen indít keresetet; az Open Society Justice Initiative 2004 és 2018 között 47 keresetet indított az EJEB előtt, ebből 27 kelet-európai ország és Oroszország ellen irányult.
Milyen hatása van mindennek?
A fenti szelektív szemléletmóddal éles kontrasztban áll – és erről a könyvben is szó esik –, hogy
mindeközben nagyon is jelentős ügyek sikkadnak el azért, mert egész egyszerűen kívül esnek a nevezett alapítványok és szervezetek érdeklődési körén.
Az ENSZ számos olyan problémára igyekszik felhívni a figyelmet – szexuális zaklatásokról, gyermekpornográfiáról, emberkereskedelemről beszélünk – amelyek kapcsán a privát alapítványok és az általuk működtetett NGO-hálózat rendkívül kevés bírósági eljárást indít meg. Még annak ellenére is, hogy az általam említett bűncselekményekre vonatkozóan igen komoly egyezményeket fogadtak el, s ezek a nemzetközi szerződések mind szilárd jogalapot biztosítanak egy esetleges perindításhoz.
Nem vezet ez funkcióvesztéshez?
De igen, ugyanis ezek az alapítványok és NGO-k meglehetősen paradox helyzetet teremtenek azokon a területeken is, amelyen egyébként missziót vállaltak. Rendszeres önellentmondásba keverednek például, amikor a muszlimok, a nők, vagy az LMBTI-személyek jogvédelmére vállalkoznak. De hadd mondjak egy még általánosabb példát: ezek a szervezetek, alapítványok szinte egyáltalán nem vállalják az egyébként sérülékeny, szegény emberek képviseletét – azokét, akik adott esetben a kormányzat gazdaság- vagy szociálpolitikai intézkedései miatt szenvednek hátrányt. Ennek megvilágításán keresztül szemléltethető igazán, hogy hogyan is csorbul az egyének joga arra vonatkozóan, hogy hatékonyan szerezzenek érvényt jogaiknak az EJEB és az EUB előtt, valahányszor gazdasági vagy szociális jellegű sérelem éri őket.
Milyen megoldási javaslattal állna elő Ön?
Úgy vélem, igény és lehetőség is volna arra, hogy az alapjogi bíráskodás egyfajta egészséges reformon essen át; ez például a bírák kiválasztási mechanizmusa feletti demokratikus kontroll, továbbá új összeférhetetlenségi szabályok megalkotásán keresztül eszközölhető. De ugyanígy
átláthatóbbá lehetne tenni az alapjogvédelmet finanszírozó struktúrákat is, ideértve magát az ítélkezési gyakorlatot is.
Dacára ugyanis annak, hogy ezek az alapítványok és az általuk működtetett NGO-k azt hirdetik, hogy a társadalom egészét képviselik s védik, ez koránt sincs így; mindössze saját magánérdekeiket igyekeznek érvényre juttatni.
2018 szeptemberében az Európai Parlament a köztudatban Sargentini-jelentés néven elterjedt dokumentum alapján, az Európai Bíróság előtt is vitatott körülmények között döntött a 7-es cikkely szerinti jogállamisági eljárás Magyarországgal szembeni megindításáról. Reális az esélye annak, hogy a Bíróság politikai szempontok szerint döntsön, ha az ügy megítélése jogi alapon kétséges?
Természetesen, a politikai tényezők jelentősen befolyásolják az ítéletek tartalmát; különösen igaz ez azokra az ügyekre, amelyekben a karakteres nyugati vízió egy sokkalta hagyományosabb, keresztény értékrenddel csap össze. Megjegyzendő, hogy a Nyugat ez utóbbit rendszerint „populizmusként”, a keresztény hagyományokat védő országokat pedig általában „populista országként” aposztrofálja.
Az interjú Gaëtan Cliquennois European Human Rights Justice and Privatisation - The Growing Influence of Foreign Private Funds (Cambridge University Press, 2020.) című könyve kapcsán készült.
Az interjút készítette: Dobozi Gergely