Ahogy azt a Bíróság egy belső anyagában is elismeri, „e tekintetben kizárólag az EUMSZ 267. cikk negyedik bekezdése tartalmaz kifejezett utalást egy olyan helyzetre, amely szükségessé teszi, hogy a Bíróság »a lehető legrövidebb időn belül”«határozzon, nevezetesen, ha az előzetes döntéshozatalra előterjesztett kérdés egy fogva tartott személyt érintő ügyben merül fel.” Jól látható, hogy a jogállamisági mechanizmusról szóló rendelethez ezen a rendelkezésen keresztül még a legdurvább absztrakción keresztül sem lehet eljutni.
Éppen ezért az Európai Bíróság – önbeismerő jelleggel, „további útmutatás hiányában” – a már említett tájékoztatóban próbálja ismertetni azokat az ügyeket, amelyek „közelebb visznek” a gyorsított eljárás alkalmazásának igazolására alkalmas okok megértéséhez.
Ezek jórészt a természetes és jogi személyek jogsérelmeivel kapcsolatos ügyek, de van közöttük kötelezettségszegési eljárás alapján indult gyorsított eljárás is (amelyekben nem túl meglepő módon Lengyelország az alperes).
Magyarán
a jogállamisági mechanizmusról szóló rendelet ügyének gyorsított eljárásban történő tárgyalására az Európai Bíróság nem tud releváns precedenst felmutatni.
Az időtényező azonban sarkalatos kérdésekben másodlagos
A Bíróság tehát ugyan eleget tehet Vera Jourová igényeinek, de az igen furcsán venné ki magát. Hogy mennyire furcsán, arra épp egy olyan bírói szakmai szervezet mutat rá, amelyre az Európai Bizottság is rendszeresen hivatkozik.
Az Európai Bizottság az Igazságszolgáltatás Hatékonyságáért (European Commission for the Efficiency of Justice, CEPEJ) nevű szervezet (amely nem összetévesztendő a szóban forgó Európai Bizottsággal) egyik, a témához kapcsolódó kutatásában leírta, hogy a „túlságosan gyors eljárások nem minden esetben vezetnek jó minőségű igazságszolgáltatáshoz. Bizonyos gyorsított eljárások tekintetében, ahol a sebesség az ellenérdekelt védekezési jogainál magasabb prioritást élveznek, az igazságszolgáltatás minőségét ássák alá. Az Európai Bíróság mindig is úgy tartotta, hogy az igazságosság megfelelő közvetítése jócskán felülmúlja az észszerű idővel kapcsolatos jogelveket – ezen keresztül pedig
a hosszabb, viszont sokkalta fair eljárások léte igazolhatóvá válik.”
Az igazsághoz hozzátartozik, de a lényegen nem változtat, hogy a CEPEJ kutatása a büntetőeljárások vonatkozásában jutott erre a következtetésre. Sőt, mivel a büntetőjog és a büntetőeljárás a jog különösen érzékeny területei, kézenfekvő, hogy ami egy büntetőeljárással kapcsolatban alapvető igény, az legyen egy jogállamisággal kapcsolatos eljárás tekintetében is az.