A történeti részletek önmagukban rendkívül érdekesek, de Burtont – és talán bennünket is – jobban érdekel, hogy a kezdetektől az 1950-es évekig tartó ingadozás, amelynek utórezgései egészen az 1960-as évek hippimozgalmait követő evangéliumi ellencsapásig, az 1980-as évek „Religious Right” és „Moral Majority” mozgalmáig tartottak, miért nem látszik folytatódni napjainkban.
A harmadik fejezet ugyanis kijózanító elméleti érvekkel és statisztikai adatokkal támasztja alá, hogy egy újabb vallási ébredésnek (ha ezen a hagyományos, intézményes kereszténység visszatérését értjük), semmi esélye nincsen. A társadalom összetételének változása, a felekezetközi házasságok szaporodása, a valamilyen konkrét egyházhoz tartozás társadalmi presztízsének visszaszorulása mind abba az irányban hatnak, hogy a fiatal nemzedék máshol keressen jelentést, életcélt, közösséget és rítust a maga számára. Ehhez járul a fogyasztói kapitalizmus individualizáló tendenciája és az internet megjelenése, amely puszta léténél fogva a területi alapon szerveződő organikus közösségek (köztük az egyházak) felbomlását segíti elő.
De mindez még az előtörténethez és az elméleti bevezetéshez tartozik. Valójában még a könyv negyedik fejezete is inkább a Harry Potter – és más könyvek, filmek, blogok, internetes oldalak – rajongói csoportjainak szerepét hangsúlyozza az új „vallások” létrejöttében, és továbbra sem világos, mi köze mindennek a vallási kérdéshez általában. Burton maga is elismeri, hogy „a rajongás talán nem vallás a szó legszűkebb értelmében, hiszen nem igényli, hogy követői bármilyen formális hithez csatlakozzanak, akár metafizikai értelemben, akár abban a világban, amelyben jelenleg élünk.” Viszont „nagyon is létező mechanizmusa a kollektív identitásképzésnek, ami megfelel a vallás durkheimi definíciójának”. Ne feledjük, hogy a „rajongó” (fan) szó maga is a vallási „rajongás” (fanaticism) származéka, és ebben az értelemben „mindnyájan rajongunk valamiért vagy valakiért”. Ami akár igaz is lehet, de eszerint arról van szó, hogy mindnyájan vallásosak vagyunk, ami némiképp lerontja a tényleges párhuzamok meggyőző erejét. Azt mondani, hogy mindenki vallásos, majdnem ugyanazt jelenti, mintha azt mondanánk, hogy senki sem az: csak hát ez esetben felesleges leleplezni a következő fejezetekben szereplő „világi” ideológiák bármelyikét mint „valójában” vagy „burkoltan” vallásost.
A könyv ötödik fejezetében a „wellness kultúra” – egyébként rendkívül informatív, számos primer forrást idéző – elemzésével találkozunk, bár maga a felismerés, hogy az aszkézisnek ez a formája, amely önmagunk meghaladására, a test és a lélek egyensúlyának egy magasabb szinten való helyreállítására irányul, nagyon hasonlít bizonyos „vallási” elképzelésekre, nem különösebben eredeti, többen is megírták korábban. Amire mégis érdemes odafigyelni, az az, hogy Tara Isabella Burton ezen a helyen immár sokadszor utal az „önimádat” jelenségére és ennek összefüggésére a kapitalizmus ideológiájával, ami felveti a kérdést, hogy miért nem szerepel a „pszichológia mint vallás” vagy a „piac mint Isten” a felsorolt világi vallások között (lásd Paul C. Vitz és Harvey Cox erre vonatkozó műveit).
A hatodik fejezet a „mágikus ellenállás” ideológiáit tárgyalja hasonló szellemben: a magyar olvasó számára a boszorkányság vagy annak modern változata, a Wicca-kultusz talán nem tűnik jelentős politikai-társadalmi tényezőnek, de kétségtelen, hogy az Egyesült Államokban – különösen a feminizmus egyes radikális irányzataival összekapcsolva – komoly hatást fejthet ki. „Világi vallásnak” nevezni ugyanakkor ismét csak fogalmi zavarra utal, hiszen nyíltan vallási hiedelemmel van dolgunk, nem olyasmivel, ami a „vallást” akarja bármi mással helyettesíteni. A kereszténységet persze igen, és a keresztényellenes diskurzusban a „vallás” valóban sokszor a „kereszténység” szinonimája, de ettől még a vallás helyett választott „spiritualitás” nem lesz kevésbé vallási (már ha elfogadjuk Burton korábban adott meghatározását).