"Az elmúlt években egyre gyakrabban találkozunk a szakirodalomban és a politikai publicisztikában is olyan írásokkal, amelyek nemcsak azt vonják kétségbe, hogy a mai nyugati államok világnézeti szempontból semlegesek, hanem egyenesen úgy fogalmaznak, hogy az „üres köztér” liberális illúziójával szemben valóságos vallásháború zajlik, elsősorban a kereszténység és az azt felváltani kívánó „új vallások” között.
A brit Tara Isabella Burton könyve is ebbe a trendbe illeszkedik, s bár a szerző elsősorban újságíróként és regényíróként ismert, a Különös rítusok: új vallások egy istentelen világ számára című 2020-as műve mindent egybevetve szerencsésen egyesíti magában a népszerűsítő elbeszélés és a tudományos elemzés műfaji jellemzőit.
Már a hangsúlyozottan személyes, számos anekdotikus elemmel tarkított bevezetés is megfogalmazza a tézist, miszerint „úgynevezett”, tehát nem a szó szoros értelmében vett szekuláris korszakban élünk. (Még pontosabban fogalmazva: a jelenlegi Amerika él ilyen korszakban, mert az elemzések nagy része bevallottan az amerikai tapasztalatra összpontosít, még ha tanulságai kiterjeszthetők is a nyugati világ legtöbb társadalmára.) Ez csupán azért kerüli el olykor a figyelmet, mert a „szekuláris” és a „vallási” fogalmai köztudottan rendkívül homályosak, bár ebben a fogalmi homályban – legyünk őszinték – Tara Isabella Burton sem fog rendet vágni. Az első fejezet ugyan tiszteletreméltó alapossággal igyekszik valamilyen sajátos meghatározását adni a vallásnak, de végeredményben csupán egy olyan, a vallástudományból jól ismert (de ettől még nem kevésbé vitatható) definícióhoz jut el, amely szerint a vallás olyasmi, ami (1) „jelentést” ad a világ eseményeinek; (2) igyekszik ehhez valamilyen személyes életcélt és morális kódot kapcsolni; (3) képes egybefogni egy közösséget; és (4) rituális cselekvéseket tartalmaz.
Az ilyen definíciókkal persze mindig az volt a gond, hogy – eltekintve Burton saját példáitól – a kommunista mozgalomtól kezdve a vasárnapi futballmeccsek látogatásáig az emberi életvilág szinte minden megnyilvánulása nevezhető ilyen értelemben „vallásinak”, miközben az egyéni vagy nem-rituális vallásosság egyes példái kimaradnak a definícióból. A szerző mentségére szóljon, hogy ezt el is ismeri, bár ezzel még tovább tágítja a vallások körét. „Nem minden új vallás felel meg mind a négy kritériumnak” – írja, és valószínűleg ezzel függ össze az is, hogy a terminológia feltűnően pontatlan marad az egész tárgyalás során. A könyv címe, mint láttuk, „rítusokról” szól, később „új vallásokról” hallunk, majd ezeket „új kultuszoknak” nevezi, még később „intuitív” (intuitional) vallásoknak (szembeállítva az intézményes, tehát institutional vallásokkal), de ugyanígy kedveli az „újrakevert” (remixed) vallásosság kifejezést is, miközben rendszeresen visszatér olyan hagyományos fogalmakhoz is, mint a világi vallás (secular religion) vagy a polgári vallás (civil religion). Mindez azonban – hadd hangsúlyozzam még egyszer – nem a brit írónő egyéni fogyatékossága, hanem az úgymond „világi vallások” szóhasználatának általános problémája: hogyan lehet valami egyszerre világi, tehát nem vagy nem igazán vallásos, és egyben mégis vallás.