“2020. január 10-én lépett hatályba az EU új pénzmosás elleni szabályozása (ötödik pénzmosás elleni irányelv). Eszerint az EU-tagállamok számára kötelező olyan nyilvántartás vezetése, amely minden olyan, az adott tagállamban székhellyel rendelkező szervezet számára elérhető, amelynek az eléréshez jogos érdeke fűződik. Ezen nyilvántartások célja annak feltüntetése, hogy ki az a természetes személy, aki irányítási jogkörrel rendelkezik az adott szervezetre vonatkozóan Európában; a nyilvántartásokhoz pedig az adóhatóságok és egyéb, a jogérvényesítést elősegítő egyéb szervek is hozzáférhetnek.”
“Többször is jeleztem már, hogy nem a “tényleges tulajdonos személyének” nyilvántartásával van problémám; csupán a szabályozás hatékonysága kapcsán merültek fel kérdéseim, tekintettel arra, hogy a tényleges tulajdonos személyazonosságára vonatkozó információk többsége nincs ellenőrizve, de utólagosan sem nyer igazolást. Alapvető aggályaim merülnek fel azonban a nyilvánosság tekintetében, ezek többsége pedig a személyes és a társasági adatok védelmével kapcsolatos.”
“Míg az Európai Bizottság saját honlapján a nyilvántartások vezetését részben azzal magyarázza, hogy annak célja az “átláthatóság előremozdítása a gazdasági társaságokra, bizalmi vagyonkezelő társaságokra (trösztökre) és más jogi entitásokra vonatkozó, és a nyilvánosság számára elérhető adatbázisok létesítésével.”
“A vonatkozó tájékoztatólap – megismétlendő az előbbi közlést – azt állítja, hogy “a tényleges tulajdonosokra vonatkozó adatbázis a jogi entitások – így különösen a gazdasági társaságok – esetében a nyilvánosság számára elérhető lesz.””
“Nem tudok támogatni semmi olyan törekvést, amely azzal feltételezéssel indokolná a személyes adatok megsértését, hogy ilyen áron sikerülhet kellemetlenséget okozni a szélhámosoknak, pénzmosóknak vagy a terroristáknak.”