Felvilágosította a Fidesz Magyar Pétert: elbújhat a tiszás szégyenében
„Aki azt gondolja, hogy minden nőt megkaphat, az egy nőt sem kap meg igazán” – jegyezte meg a Fidesz-frakció.
Mire számíthat a Fidesz a Néppárttól, és mit gondolnak a németek a fideszes EP-képviselőkről? Mihez kezd Boris Johnson parlamenti többségével? Hogy csinálnak a németek és a franciák közös Oroszország- és Ukrajna-politikát? Mit fog mondani a CDU 2021-ben? A német-brit kettős állampolgár David McAllister CDU-s EP-képviselővel, a külpolitikai bizottság elnökével beszélgettünk.
Ön az Egyesült Királyság állampolgára is. Boris Johnson brit miniszterelnöknek a választások után erős többsége van. Mihez kezd majd vele?
A Brexitre most már sor fog kerülni, bár én ezt személyesen sajnálom. Súlyos hibának tartom a Brexitet. A többség azonban annyira egyértelmű, hogy azon már nem lehet változtatni, hogy az Egyesült Királyság janurár 31-én elhagyja az Európai Uniót.
Az Egyesült Királyság kiválásával két nagyhatalom marad az EU-ban, Franciaország és Németország, ők pedig számos külpolitikai kérdésben nem értenek teljesen egyet. Most az oroszok vannak a címlapokon – Franciaország és Macron elnök világossá tette, hogy Oroszországot már nem látja a NATO ellenségének. Németország és Oroszország között egy grúz állampolgár meggyilkolása és két-két diplomata kölcsönös kiutasítása miatt feszültségek vannak. Hogyan alakít ki az EU közös Oroszország-politikát ennyire eltérő kiindulópontokkal?
Az Egyesült Királysággal a harmadik legnépesebb országot, a második legerősebb nemzetgazdaságot, és Franciaország mellett a vezető biztonság- és védelempolitikai hatalmat veszíti el az Európai Unió. A Brexit lose-lose helyzet mindkét oldal számára. Az EU 27 tagállama azonban határozottan folytatni akarja a sikeres közös munkát. Az elkövetkezendő öt év nagy kihívásai közé tartozik többek között a nagyobb egység megteremtése a kül-, biztonság- és védelempolitikában. Von der Leyen asszony nem véletlenül beszél „geopolitikai bizottságról”. Arról van szó, hogy
Ennek alapvető feltétele, hogy egységes legyen a külpolitikai stratégiánk. Huszonhét tagállamot nem mindig egyszerű koordinálni, ez sok tárgyalást igényel, és végső soron hajlandóságot kompromisszumra és konszenzusra. Az EU Oroszország-politikájában eddig nagymértékű egység jellemzett minket, a szankciókat végig egyhangúlag hosszabbítottuk meg. Én az EU Oroszország-politikájának tekintetében a differenciált megközelítés híve vagyok. Először is világosan hitet kell tennünk értékeink mellett, és egyértelművé kell tennünk, hogy az Orosz Föderáció nemzetközi jogsértést követett el. Erről világosan kell beszélnünk, és ennek politikai, valamint gazdasági következményeket kell maga után vonnia – lásd szankciók. Másrészről viszont párbeszédképességre van szükség az államok szintjén, és különösen az oroszországi civil társadalom felé. Az orosz kapcsolataink javulásának kulcsa a Kremlben van. Ha Oroszország kész megvalósítani azt, amit Minszkben letárgyaltunk, az előrelépés az úton.
Említette Ukrajnát – nemrégiben járt is Ukrajnában. Mit látott ott, hogy alakul az ukrán külpolitika Zelenszkij alatt? És mi a helyzet a kárpátaljai magyarokkal, akikkel szemben az ukrán állam politikája az ország NATO-csatlakozását is hátráltatja?
Két napon át nagyon intenzív beszélgetéseket folytattunk a kormányzat, a parlament, a gazdaság és az NGO-k, valamint a civil társadalom képviselőivel. Az új kijevi adminisztráció teli van tettrekészséggel. Ez egy nagyon fiatal csapat, melynek választási sikerét nyilvánvalóan az is indokolta, hogy a népesség széles rétegei csalódtak az eddig politikai felelősséget viselőkben. Külpolitikai szempontból azt látom, hogy nagyjában-egészében Porosenko úr irányvonala fut tovább. Ez egyértelműen azt jelenti, hogy Ukrajna továbbra is törekszik az euroatlanti integrációra. A Keleti Partnerség egyetlen másik országával sem olyan intenzív és szoros a kapcsolatunk, mint Ukrajnával. Pénzügyileg is nagylelkűen támogatjuk az országot. Ha az ember csak 24 órát tölt Kijevben, azonnal világossá válik előtte: ez az ország a Krím nemzetközi joggal ütköző annexiója nyomán egy értékes részét veszítette el, és Kelet-Ukrajnában továbbra is hetente halnak meg emberek. Ez az ország fegyveres konfliktusban áll más erőkkel, és ez természetesen hatást gyakorol az ukrán külpolitikára. Ami a NATO-val való együttműködést illeti: világos, hogy a szorosabb kooperáció irányába tett bármely lépés minden tagállam beleegyezését igényli, Magyarországét is. Minden érintettnek az az érdeke, hogy e tárgyban józan megoldás szülessen,
Ön prominens CDU-tag is – a CDU már Annegret Kramp-Karrenbauer vezetése alatt is súlyos vereségeket szenvedett el a tartományi választásokon. Látják már, mit is üzennek pontosan a választók a CDU-nak újra és újra?
A Kereszténydemokrata Unió, közösen a bajor CSU-val, az utolsó fennmaradó néppárt a Német Szövetségi Köztársaságban. Legutóbbi választási eredményeinkkel azonban nem lehetünk elégedettek. Bár Németország legnagyobb politikai ereje vagyunk, népszerűségi szintünk túl alacsony. Dolgoznunk kell magunkon, program és személyek tekintetében is vonzónak kell lennünk. 2020-ban jószerével egyetlen választás sem lesz Németországban, kivétel a hamburgi városi tanácsi választás. Így valóban van időnk megedződni a 2021-es szövetségi parlamenti választásra. Annegret Kramp-Karrenbauer elindított egy vitafolyamatot az új alapprogramról, ami most folyik. Világossá akarjuk tenni az emberek számára, hogy mi az, ami 100 százalék vegytiszta CDU, és mi a kormányzati politika, amelyet a koalíció napi kompromisszumai alakítanak. Ha tartalmi házifeladatainkat elvégeztük és szervezetileg is felkészültünk a kampányra, akkor azt is eldöntjük majd, hogy ki fog minket kancellárjelöltként a szövetségi parlamenti választásokban vezetni.
Mit várhatunk a CDU tartalmi megújulásától, milyen tartalmi döntéseket hoznak majd, amelyek eltérnek a CDU jelenlegi vonalától?
Belépünk a 21. század harmadik évtizedébe, az új idők pedig új tartalmi válaszokat igényelnek. A CDU lényegi üzenetei ezek lesznek: egyértelműen hitet teszünk a modern szociális piacgazdaság és a teremtésvédelem mellett, azaz megpróbálunk ellentartani az ember okozta klímaváltozásnak. A harmadik kihívás az, hogy hogyan alakítjuk Németországban a társadalmi együttélést. Arról beszélünk, hogy mit tudunk tenni annak érdekében, hogy a plurális társadalmunkban jelenlévő sok különböző felfogás mellett erősítsük az összetartozás érzését. A kérdés az, hogy mi köt össze minket Németországban különböző származásunkon, lakhelyünkön és politikai meggyőződéseinken túl. Kramp-Karrenbauer asszony kérdéseket adott meg, melyekre a pártnak most választ kell adnia. Ez egy munkaigényes tárgyalási folyamat, de végső soron a nagy témák a gazdaság, a környezet, a szociális biztonság, a belső biztonság, a külpolitika és Európa. Újra kell gondolnunk a Német Szövetségi Köztársaság szerepét is az Európai Unióban, a NATO-ban és a globális közösségben.
Európai parlamenti hivatalai mellett ön az Európai Néppárt alelnöke is. Hogy látja a Fidesz jövőjét a Néppártban? Mi okozta a Fidesz felfüggesztését az EPP-ben, hogyan és mikor számíthatunk a helyzet rendeződésére?
Igen, a Fideszt az Európai Néppárt Politikai Gyűlésének döntése nyomán felfüggesztették, és a felfüggesztés addig tart, amíg a Néppárt végleges döntést nem hoz. Arra számítok, hogy
Sem ezt a jelentést, sem annak vázlatát nem ismerem, e tekintetben ugyanolyan kíváncsi vagyok, mint mindenki más. Ha pedig leadják ezt a jelentést, akkor annak alapján a Néppárt elnökségének előzetes döntési javaslatot kell alkotnia. A végső döntés joga a Politikai Gyűlésé. Ebben az ügyben az a véleményem, hogy a gondosság a sietségnél fontosabb. Ezt az ügyet nagyon gondosan, nagyon alaposan kell elemezni. Amíg a három bölcs jelentését be nem mutatják, én nem tudok és nem is szeretnék ebben a témában nyilatkozni, és ezt várom mindenki mástól is. Ha a jelentés előttünk van, akkor kell véleményt alkotnunk róla.
Parlamenti munkája során dolgozik fideszes EP-képviselőkkel. Hogy látja, milyen az együttműködés a Fidesz képviselőivel a néppárti frakción belül?
A különböző frakciókba tartozó magyar kollégáimat különösen szorgalmasnak, felkészültnek és az egyes ügyekben elhivatottnak tartom. A magyarok igazi pozitívumok az Európai Parlamentben. Szinte minden bizottságban van magyar kolléga, aki ott van a szeren. Ezt a német kereszténydemokraták elismeréssel figyelik. Sok más néppárti kollégámmal együtt jó pár dologgal nem értek egyet, amit Budapesten csinálnak. Ez közismert, és ez is az oka annak, hogy a Fidesz néppárti tagságát felfüggesztették – hiszen valóban komoly véleménykülönbségek vannak. A Néppárt frakciójában dolgozó fideszes kollégák viszont különösen jó tárgyi felkészültségükkel tűnnek ki, az általuk készített dossziék minőségiek, és a frakcióülésen is erősen vannak jelen.