S. L.: A statisztikák szerint az amerikai háztartásokban egy főre több mint egy fegyver jut. Ez azt jelenti, nincs a világon még egy olyan társadalom, amely úgy fel lenne fegyverkezve, mint az amerikai. Világosan látszik, hogy a második alkotmány-kiegészítés az amerikai hagyomány és kultúra részévé vált. Mi a titka annak, hogy ez a hagyomány fennmaradhatott abban a világban, amelyben oly sok minden változik?
N. L.: A fegyverviseléshez való jog valóban a kultúránk fontos részévé vált a történelmünk során. Később pedig, amikor a bíróságok ellenérzéssel viseltettek e joggal szemben, akkor amerikaiak milliói ragaszkodtak továbbra is az alkotmányban biztosított fegyverviselési jog gyakorlásához. Ez pedig egy mély történelmi gyökereken alapuló és tiszteletet érdemlő álláspont. Mindez egészen az angol politikaelméleti tudós, John Locke és az angol gondolkodó, William Blackstone munkásságáig, valamint a Függetlenségi Nyilatkozatunkig vezethető vissza. Ez az alkotmányi elv egyrészt a zsarnoki kormányzattal szembeni ellenállás jogát, másfelől pedig az olyan erőszakos bűnelkövetőkkel szembeni önvédelem jogát jelenti, akiket a kormányzat nem tud és nem fog elrettenteni. A második alkotmány-kiegészítést megfogalmazók elsődlegesen egy elnyomó kormányzat lehetősége miatt aggódtak, de tisztában voltak azzal is, hogy a fegyverviseléshez fűződő jog egy ennél szélesebb és még alapvetőbb önvédelemhez fűződő jog érdekét is szolgálja. Ez a felfogás pedig a modern világban is fennmaradt, ugyanis ez jelenti az alapját a szabadság olyan átfogó elméleti alapjának, amelyből olyan jogok fakadnak, mint a véleménynyilvánítás szabadsága vagy a vallásszabadság. A Legfelső Bíróság mára már elismerte, hogy a második alkotmány-kiegészítés a Jognyilatkozat legitim részét képezi, amelyre a bírók nem tekinthetnek „írott malasztként”.
S. L.: Ugyanakkor egy-egy tömeges sérüléseket okozó lövöldözés után mindig újraindul a fegyverviselés jogának korlátozásával kapcsolatos vita az Egyesült Államokban. Van valamilyen összefüggés aközött, hogy egy államban milyen szigorú fegyverviselési korlátozás van érvényben, illetve mennyi lőfegyverrel elkövetett bűncselekményt regisztrálnak? Vagy éppen ellenkezőleg, maguk a felfegyverzett polgárok tudják leghatékonyabban megelőzni az ilyen bűncselekményeket?
N. L.: A fegyverviselés korlátozását szorgalmazók minden tömeges sérüléssel járó lövöldözést arra használnak fel, hogy újabb korlátozásokért küzdjenek, ugyanakkor igen kevés sikerrel. Ebben a tárgykörben az utolsó jelentős szövetségi törvényt 1994-ben léptették hatályba, de az tíz évvel ezelőtt lejárt, és végül nem újították meg. A tömeges sérüléssel járó lövöldözések néha éppen abban a kevés államban eredményeznek új jogalkotást, amelyek már eddig is szigorú fegyverkorlátozási szabályokat alkottak, ám ezeket az új törvényeket legnagyobbrészt csak szimbolikus üzenetük miatt fogadják el. Nincsen egyértelmű bizonyíték arra, hogy a lakosságot általában sújtó fegyverkorlátozási szabályok valóban csökkentik az erőszakos bűncselekmények számát. A legszigorúbb jogi szabályozás éppen a legnagyobb bűnelkövetési aránnyal rendelkező államokat jellemzi, ahol azonban úgy tűnik, hogy a korlátozásnak nincsen jótékony hatása. Ugyanakkor mindösszesen csak egy maréknyi állam teszi lehetővé a jogszabálykövető nagykorúaknak, hogy közterületen rejtve viseljék a fegyverüket. De az is igaz, hogy a fegyvert viselő polgárok gyakran akadályozzák meg bűncselekmény elkövetését, ideértve a tömeges sérülésekkel járó lövöldözéseket is. Elmondható, hogy szinte sohasem élnek vissza a fegyverükkel olyanok, akik engedéllyel rendelkeznek azok rejtett viselésére. Elméletileg ugyan jelentős hatást gyakorolhatnának azok a törvények, amelyek a veszélyes személyek – olyanok, akik valamilyen erőszakos cselekményt követtek el korábban – lefegyverzésére irányulnak, azonban ezeket a szabályokat mindig nagyon nehéz végrehajtani. Akik pedig nem rettenek vissza az emberöléstől, az erőszakos közösüléstől vagy a rablástól, azok nem lesznek tekintettel a fegyverkorlátozási szabályokra sem. A fegyverek feketepiacának felszámolása pedig éppen annyira megvalósíthatatlan, mint ahogyan ez a tiltott kábítószerek piacára jellemző.
S. L.: Szeretnék még egy, az eddigiekhez képest máshonnan közelítő kérdést feltenni a második alkotmány-kiegészítéssel kapcsolatban. Olyan világban élünk, ahol jelentős törekvés látható az alkotmányos szabályok standardizálására és egységesítésére. Vannak olyan szakértők, akik egyenesen az „alkotmányjog nemzetköziesedéséről” beszélnek. Mindennek fényében is úgy gondolja, hogy fontos megőrizni a második alkotmány-kiegészítést csakúgy, mint a többi olyan jogot, amely egy-egy alkotmány sajátossága vagy alkotmányos identitásának része?