S. L.: Minthogy szóba kerültek az alkotmányos értékek és az egy-egy alkotmányt jellemző sajátságos alapelvek, fontosnak tartom megemlíteni, hogy Ön nagy elismerésnek örvend a hatalommegosztás terén végzett kutatásainak köszönhetően is. Az Egyesült Államok történelmének legfontosabb fordulópontjai mindig a szövetségi hatalom és az államok közötti hatalommegosztásról szóltak. A „megosztott szuverenitás” és a tagállami autonómia elve pedig mindig az amerikai alkotmányosság fontos alapköveit jelentették. Véleménye szerint a Legfelső Bíróság eleget tett a „megosztott szuverenitás” elvének a központosítással szembeni megóvása érdekében?Mi várható a bíróság jelenlegi, konzervatív fordulatától ezen a téren?
N. L.: A „megosztott szuverenitás” amerikai felfogása kétségkívül az Egyesült Államok alkotmányának legfontosabb sajátossága. Az a hatalom, amit az emberek az államokról a szövetségi kormányzatra ruháztak, kicsi és pontosan meghatározott. Leginkább a honvédelmet, valamint a külügyeket érintette, ideértve a külkereskedelmet és az államközi kapcsolatok gondozását is. Úgy gondolom, hogy Önnek igaza van abban, hogy a történelmünkben a legfontosabb fordulópontok az állami és a szövetségi kormányzat szintjei közötti hatalom megosztását érintették. Szerencsére vagy sajnálatos módon, de a centripetális erők jelentős hatalmi eltolódást eredményeztek a szövetségi kormányzat javára. A hatalmi eltolódások közül némelyik formális alkotmánymódosításon keresztül ment végbe, amelyek közül a legfontosabbakat a polgárháborút követően fogadták el. Ezek az alkotmány-kiegészítések eltörölték a rabszolgaságot, és annak megakadályozására hatalmazták fel a szövetségi kormányzatot, hogy a rabszolgatartást korábban elismerő államok szisztematikusan elnyomják a felszabadítottakat és leszármazottaikat. Ezzel szemben voltak olyan térnyerései is a szövetségi kormányzatnak, amelyeket nem alkotmánymódosítások eredményeztek. A huszadik század derekára a Kongresszus megkaparintotta a tagállamoknak fenntartott egészségvédelmi, közbiztonsági és közerkölcsvédelmi hatásköröket; a Legfelső Bíróság felfogása pedig kifejezetten megágyazott egy végeláthatatlan hatalmi újrarendeződés előtt. Az 1990-es évek derekától kezdődően a Legfelső Bíróság bizonyos korlátokat vezetett be, ugyanakkor ezek nagyon csekély eredménnyel jártak. Könnyen elképzelhető, hogy a nem régóta zajló konzervatív fordulat még komolyabb erőfeszítéseket hoz majd ebben az irányban. Ugyanakkor mégis kétlem, hogy egy olyan jelentős törekvésnek lehetünk majd tanúi, amely a kongresszusi hatáskör eredeti korlátozásainak visszaállításán munkálkodna. Ezenfelül pedig maga a Legfelső Bíróság is csorbította a tagállamok jogosítványait, amikor az alkotmány hamis értelmezése alapján olyan érzékeny kérdésekben érvénytelenített állami hatásköröket, mint például az abortusz, az azonos neműek házassága, a halálbüntetés vagy a vallási szimbólumok nyilvános használatának szabályozása. Donald Trump elnök kinevezettjeivel a bíróság – legalábbis egy időre – minden valószínűség szerint visszafogottabb lesz. Ugyanakkor kétlem, hogy a tagállamok kárára már bekövetkezett jogsértések jelentősebb orvoslásának lehetünk majd tanúi.
S. L.: Az államok és a szövetségi kormányzat közötti vertikális hatalommegosztás kérdésén túl szintén meglepő változások zajlottak le a szövetségi kormányzat hatalmi ágai között. Be tudná mutatni ezt a jelenséget?
N. L.: Ezek a változások igen szoros összefüggésben állnak a „megosztott szuverenitás” elvének eróziójával. Azt gondolom, hogy ebben a legfontosabb fordulópontot az 1930-as évek gazdasági világválsága jelentette, amikor komoly politikai törekvés bontakozott ki annak érdekében, hogy kormányzati erőforrásokkal erősítsék meg a gazdaságot és csökkentsék a munkanélküliséget. A Kongresszus számos olyan törvényt fogadott el, amely felhatalmazta az elnököt arra, hogy a gazdasági döntések nagy részét átvegye a szabad piactól és újonnan felállított kormányzati ügynökségekre telepítse. A következő évtizedek során pedig ez mintává vált valamennyi olyan kérdésben, amely nemzeti problémának minősült. Ezzel pedig szükségszerűen hatalmi transzformáció zajlott le a Kongresszustól
az elnök, illetve azon szövetségi hivatalok felé, amelyek felett az elnök már nem is igazán tud érdemleges ellenőrzést gyakorolni. A széles hatalmi delegáció eredményeképpen létrejövő „fej nélküli negyedik hatalmi ág” ma már mind az elnöktől, mind pedig a Kongresszustól jelentősen függetlenedve működik. A Legfelső Bíróság pedig eltűrte az eredeti alkotmányos berendezkedéstől való eltérést, sőt még meg is könnyítette ezt a fordulatot azzal, hogy széles diszkréciót biztosított a szövetségi hivataloknak a saját hatáskörüket meghatározó homályos és kétértelmű szabályok értelmezésében.
S. L.: Hogyan látja a Legfelső Bíróság szerepét a legfontosabb és legsürgetőbb alkotmányjogi kihívások orvoslásában?
N. L.: Úgy gondolom, hogy a Legfelső Bíróság egyszerűen akkor teszi a legjobbat, ha őszintén az alkotmány eredeti értelmét keresi; a bírók pedig nem a saját közpolitikai vagy politikai felfogásukat érvényesítik a bírósági döntésekben, illetve nem állandósítják a múltban meghozott téves bírói doktrínákat. A bíráskodás ilyetén felfogása áll összhangban a Nagy-Britanniában több évszázad alatt kifejlődött bírói hivatás ideájával, és ez a felfogás örvend népszerűségnek a közvélemény szemében is. Korábban Clarence Thomas volt az egyetlen tagja a bíróságnak, aki ilyen irányú elkötelezettséget mutatott, de Donald Trump elnök egyik kinevezettje – Neil Gorsuch – úgy tűnik, hasonló felfogást képvisel. Ugyanakkor a politikai jelentőségű ügyek széles skáláján a bírák többsége továbbra is sokkal inkább úgy viselkedik, mint egy meg nem választott és el nem számoltatható közpolitikát alakító testület tagja, mintsem egy semleges bíróságé.