Az Európai Unió Bírósága megalapozatlan érveléssel szeretne az EU legfőbb bírói fórumává válni

2019. június 25. 15:26

Davor Petrić, a Zágrábi Egyetem Jogtudományi Karának kutatója legújabb tanulmányában az Európai Unió Bírósága (EUB) és a nemzetállami igazságszolgáltatások közt feszülő konfliktusok kérdését járta körbe. Írásában bemutatta, hogy az EUB különféle stratégiákat alkalmaz annak érdekében, hogy saját szupremáciáját elismertesse a tagállamok Legfelsőbb Bíróságaival szemben. Ezek sorában találkozhatunk meglehetősen homályos és túlzó érvekkel is.

2019. június 25. 15:26
null

Az Európai Unió belső intézményrendszerének és működésének egyik kevésbé látható konfliktusa az Európai Unió Bírósága és a tagállami igazságszolgáltatások között húzódik. Petrić szerint a feszültség alapvető oka, hogy az EUB magát az Unió legfelsőbb bírói fórumaként igyekszik pozícionálni. Ezzel szemben a tagállamok legfelsőbb bíróságai saját alkotmányaikra hivatkozva – illetve, hangsúlyozva, hogy az EUB álláspontjának nincsen pozitív jogi alapja – magukat tartják az adott állam legfelsőbb igazságszolgáltatási szervének.

A bíróságok közti küzdelem elsősorban az Unió egyes alapelveinek értelmezése körül forog. Petrić értékelése szerint az EUB ennek során gyakorta él az „első csapás” eszközével, ami leginkább úgy foglalható össze, hogy a bizonyos ítéletek indoklásában megfogalmaz egy-egy új általános alapelvet – amelyet bár nem feltétlen alkalmaz az adott döntés során – de a későbbiekben már tud rá hivatkozni egy tagállami bírósággal folytatott dialógus során. Ugyancsak jól megfigyelhető stratégia az EUB részéről, hogy nem képvisel következetes bírói jogfelfogást, hanem szükség szerint választja ki azt, amelyik az ő joghatóságát támasztja alá.

Az EUB gyakran támaszkodik továbbá olyan megfoghatatlan legitimációs mankókra, mint például „az EU szerződéseinek szellemiségére” vagy éppen a Lisszaboni Szerződés kontextusára” történő hivatkozás. Saját szupremáciáját igyekszik rendre alátamasztani azzal a gyakran hangoztatott állásponttal is, miszerint, ha az uniós jog egységes alkalmazása veszélybe kerülne, az minden bizonnyal a Közös Piac összeomlásához vezetne, így az EUB joghatóságának kétségbevonása végeredményben az EU egészének kohézióját veszélyezteti.

Utóbbi érveléssel szemben már több kritika is napvilágot látott. Így – miként arra Petrić is rámutatott – korántsem törvényszerű, hogy az integráció és az EU stabilitása kizárólag az EUB vezető szerepe útján érhető el, hiszen a nemzeti bíróságok épp úgy a tagállamok jogrendjébe beleépülő uniós jogot alkalmazzák döntéseik során. Mindemellett az EUB érvelésében előrevetített „katasztrófahelyzet” erősen spekulatív, hiszen jelenleg nincsenek empirikus kritériumai annak, hogy miként mérjük az uniós jog egységességét és hatékonyságát.

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Rasdi
2019. július 21. 15:56
Egy módszer a tagállami hatáskörök folyamatos gyérítésére. Az említett indoklásokra történő későbbi hivatkozások gyakorlata kísértetiesen emlékeztet a "precedensjogra", ami lényegében a bíróságok JOGALKOTÁSÁT jelenti az elméletileg nekik adott JOGGYAKORLÁS-sal szemben. Igencsak ráférne, mégpedig európai uniós szerződési szinten annak rögzítése, hogy bírósági gyakorlatnak szigorúan az illetékes jogalkotási szinten (tagállami parlamentek, és szigorúan meghatározott körökben az EU-parlament által) meghatározott törvények szerint történhet. És itt még nyelvi kérdések is előjönnek. Előrebocsátom, hogy nyelvismeretem a magyaron kívül a németre, angolra és latinra korlátozódik, és nem is nagyon gyakorlom az említett nyelveket, de az angol talán a "legképlékenyebb", és talán a legkevésbé pontosan definiálható, azaz egyértelmű egy bonyolultabb szöveg. Márpedig jelenleg úgy tűnik, hogy (ma még) ez a legfrekventáltabban használt nyelv EU-s szinten. Akkor is, ha valamennyi "tagország" hivatalos nyelve egyben hivatalos nyelve az EU-nak is.
cga82
2019. július 21. 15:56
Jelenleg az egyik legelhanyagoltabb vagy legkevésbé problémásnak tűnő kérdés, de aki megpróbált már EU-s intézményt perelni az EUB-n, rögtön érteni fogja, hogy mit jelent és mit nem jelent a "független" EU-s bíróság. Érdemes elolvasni a kvótaper bírósági iratait.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!