Sok évtizednyi meddő progresszív erőfeszítés után végül Barack Obama elnöknek sikerült megalkotnia – a róla elnevezve Obamacare-ként elhíresült – biztosítási kötelezettséget első ízben bevezető univerzális egészségügyi törvényt Amerikában. Az Obama-elnökség kétségkívül legjelentősebb hagyatékának számító jogszabály sokak, így többek között Sam Tanenhous politikai elemző szerint is a roosevelti New Deal-felfogásban megtestesülő központosított és „gondoskodásra” törekvő szövetségi állam utolsó hiányzó szeletét jelenti. A törvény már a 2010. márciusi elfogadása óta folyamatos és heves egészségpolitikai, ideológiai és alkotmányjogi támadások középpontjában áll. Republikánusok, konzervatívok, valamint libertariánus szervezetek egyaránt a törvény egészének vagy pedig bizonyos kulcsjelentőségű rendelkezéseinek hatályon kívül helyezésére, illetve az anyagi források elvonására törekszenek. Az egészségpolitikai kritikák középpontjában leginkább az árak átláthatatlansága, valamint a szolgáltatások hiányosságai állnak, míg a közjogi támadások gerincét az jelenti, hogy a nemzeti kormányzatnak nincsen alkotmányban biztosított jogosultsága az egészségbiztosítási kérdések szövetségi szintű szabályozásához, ami így sérti a tagállami autonómiát, valamint az emberek önrendelkezéshez fűződő jogát.
A törvényt kifogásolók az érveiket egyidejűleg próbálják mind a Kongresszusban, mind pedig a bíróságok előtt érvényesíteni. Ennek megfelelően 2011 és 2018 között a republikánus többségű Képviselőházban 70-nél is több kísérletet tettek az Obamacare visszavonására vagy legalábbis módosítására. A törvény egészének hatályon kívül helyezése hol a Szenátus egyetértésének hiányában, hol pedig még Barack Obama elnök vétóján bukott meg. Donald Trump elnök hivatalba lépésének első napján hiába hirdette ki elnöki rendeletben az Obamacare teljes felülvizsgálatának szándékát, arra vonatkozóan még mind a mai napig nem sikerült egységet kovácsolni a Kongresszusban. Az itt zajló politikai karakterű törekvésekkel párhuzamosan a szövetségi bíróságokon közel 30 állam – vagyis a tagállamok többsége – alkotmányjogi kifogásokat terjesztett elő, amelyekben elsősorban a megosztott szuverenitás, a tagállami autonómia elvének sérelmére, illetve ennek alapjaként arra hivatkoztak, hogy az államközi kereskedelem klauzulája nem nyújt felhatalmazást arra, hogy a szövetségi kormányzat biztosítás megvásárlására kötelezze a lakosságot. Eszerint pedig az alkotmányjogi kifogások középpontjában az úgynevezett individual mandate vagy individual shared responsibility payment, vagyis a biztosítás megkötésének elmaradása miatti bírság állt. A konzervatív többségű legfelső bíróság 2012 júniusában ugyan 5:4 arányban döntött, ám sokak meglepetésére nem a törvény alkotmányellenessége mellett. A bírák többsége ugyan valóban nem fogadta el, hogy az államközi kereskedelem klauzulája alapján lehetőség nyílik az egészségbiztosítás szövetségi szabályozására, de John Roberts legfőbb bíró a szó szoros értelmében megmentette a törvényt azzal, hogy az általa fogalmazott többségi vélemény a biztosítás megkötésének elmaradásaként kilátásba helyezett büntetést adóként értelmezte. Az adó kivetéséhez pedig a szövetségi kormányzatnak joga van. Míg tehát politikai értelemben az Obama-kormányzat – népszerűségi megfontolásokból – nem adóként alkotta meg, addig alkotmányjogi értelemben a Legfelső Bíróság csak adóként tarthatta hatályban. A rendhagyó ügy fordulatokkal teli bírósági vitájáról, valamint a háttérben megkötött alkukról és kompromisszumokról Joan Biskupic a nemrég megjelent The Chief: The Life and Turbulent Times of Chief Justice John Roberts című könyvében rántja le a leplet. Biskupic elbeszélése szerint Roberts hajlandó volt a progresszívekkel együttműködni a biztosítás megkötésének elmaradásáért kiszabott büntetés megmentése érdekében cserébe azért, hogy az állami forrásokat használó szociális alapú ellátás, az úgynevezett Medicaid kiterjesztésének alkotmányellenességét megállapítsák. Hiába hozta meg azonban ezt a döntését a Legfelső Bíróság, úgy tűnik, a végső szót mégsem ezzel mondta ki.