G. B.: A jelenlegi körülmények között valószínűleg igen. Az EU éppen a Brexit-válság kellős közepén tart, az euróválság sem ért teljesen véget, és ha Németország egyszer megelégeli, hogy mindig kifizesse a számlákat, újabb válságok is hozzájöhetnek a már meglévőkhöz. Egyébként pedig már most is akad példa ilyen helyzetekre, elég csak azokra a tagállamokra gondolni, amelyek az uniós döntés ellenére sem hajlandóak migránsok befogadására. Ezekkel az országokkal sem történt semmi. Úgy gondolom, hogy veszélyes lenne, ha egy állam vállalná fel az ellenállást, és elszigetelődne. Azonban három-négy tagállam esetében már nem valószínű, hogy az EU szankciókkal élne, ráadásul ezeket a szankciókat is egyhangúlag kellene elfogadnia az országoknak. Azonban azt is látnunk kell, hogy az EU folyamatosan olyan intézkedésekkel próbálkozik, amelyek révén a tagállamok ilyen típusú önállósága korlátozható.
J. K.: Ezekhez a törekvésekhez kapcsolódik az Európai Unió Bíróságának kvázi jogalkotói törekvései, amellyel Ön is részletesen szokott foglalkozni.
G. B.: Valóban, évek óta elemzem az EUB döntéseit, illetve az azokban tetten érhető jogalkotói ambíciókat. Először is nem szabad arról megfeledkezni, hogy az EUB elsődleges feladata a tagállamok és az EU közötti jogviták rendezése. Az is tény azonban, hogy az EUB szigorúan véve egy uniós intézmény, vagyis a jogvita rendezése valójában a vitás felek egyikének a kezében van. Normál esetben az ember egy jogvitánál egy pártatlan bíróságot szokott felkeresni, de ez a feltétel ebben az esetben nem teljesül az EUB sajátságos helyzete miatt. Emiatt tanácsoltam a briteknek a Brexit kapcsán, hogy semmiképpen sem szabad olyan egyezséget kötniük az EU-val, amelynek értelmezése az EUB hatáskörébe tartozik, mivel ez oda vezetne, hogy az EUB minden vitás esetben az EU javára dönt majd. Ki kell mondanunk, hogy az EUB nem egy pártatlan bíróság. Az EUB sajátja, hogy minden más nemzetközi bíróságnál inkább hajlamos döntései során a szerződések szövegének természetes jelentését ignorálni, és ezt a saját szempontjai alapján történő értelmezéssel helyettesíteni. Vagyis az EUB sokkal nagyobb interpretációs szabadságot enged meg magának, mint ami a minden résztvevő által ratifikált nemzetközi szerződések jogáról szóló 1969. évi bécsi egyezmény 31. és 32. cikke alapján lehetséges lenne számára. Éppen ebben különbözik az EUB mindennapi működési gyakorlata minden más nemzetközi bíróságétól. Hogy két példát is említsek, mind a hágai Nemzetközi Bíróság, mind a Kereskedelmi Világszervezeten belül működő Vitarendezési Testület (Dispute Settlement Body) értelmezési gyakorlata az EUB-nál sokkal szorosabban támaszkodik a szerződések szövegére, a bécsi egyezményben vállaltaknak megfelelően. Az egyetlen másik nemzetközi jogvitarendezési testület, amelynek a gyakorlata hasonlít az EUB-ra, az az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB). Vagyis ezek gyakorlatilag ignorálják a hatályos nemzetközi jogot értelmezéseik során. Az EUB esetében ennek az egyik legpregnánsabb példája az euróövezeti adósságválság kapcsán foganatosított uniós mentőintézkedésekkel kapcsolatos döntés. Ez a döntés teljesen egyértelműen szembemegy az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés 123. és 125. cikkével. Mindaz, ami 2010 óta az euróövezeti válság kapcsán zajlik, nem más, mint egy hatalmas törvénysértés. Szóval, amikor az EU például a jogállamiság megsértését veti egyes visegrádi országok szemére, nem ártana, ha előbb a saját joggyakorlatát vizsgálná felül. A második világháború utáni európai történelem legnagyobb jogsértője éppen az EU véleményem szerint. Az Európai Központi Bank minden egyes kedvezményes hitelezéssel egybekötött mentőakciója nem más, mint egy újabb jogsértés.
J. K.: Az EU e gyakorlat ellenére is a jogállamiság szabályainak a betartását kéri számon több tagállamon, és folyamatosan félti a liberális demokráciát.
G. B.: Kérdés, hogy Nyugat-Európában mennyiben beszélhetünk még liberalizmusról, amikor bizonyos témákban már nem lehetséges, vagy nagyon korlátozott a szabad véleménynyilvánítás. Ha valaki mégis ilyen témákkal kapcsolatban tesz kijelentéseket, akkor az egyelőre még nem feltétlenül von letartóztatást maga után, de valamilyen jellegű szankcióval számolnia kell. Ugyanígy adódik a kérdés, hogy mennyiben beszélhetünk még a nyugati társadalmakban demokratikus médiáról vagy médiapluralizmusról, amikor a sajtóorgánumok szinte kizárólag egy véleménykörön belül mozognak, és más véleménykört nem tolerálnak. A kérdés igazából nemcsak a médiára vonatkozóan, hanem általános értelemben is megfogalmazható: mennyiben beszélhetünk egyáltalán valódi demokráciáról még ezekben az országokban? A legutóbbi évekig ugyanis a nyugat-európai országokban és az USA-ban gyakorlatilag nem állt rendelkezésre valódi alternatíva a pártok körében, hanem látszatkülönbség létezett csak a különböző választási programok között.