Egész Európát anarchiába süllyesztheti Ilaria Salis: a magyarverő nő új antifasizmust sürget
„Ez egy társadalmi és politikai kihívás. Egy európai, internacionalista kihívás” – mondta az EP-képviselő.
Salvini megjegyezte, a hajón lévők ellátást kapnak, de nem szállhatnak partra: „a hajó nem süllyed, a rajta tartózkodókat nem fenyegeti életveszély, a tenger nem viharos”.
A Mediterranea nevű olasz civilszervezet hajója 49 migránssal a fedélzetén kedd reggel óta az olasz Lampedusa szigeténél rostokol, mert az olasz hatóságok nem engedélyezik, hogy kikössön. Ezzel egy időben az olasz belügyminiszter újabb rendelkezéssel szigorította a tengeri mentési műveleteket.
Matteo Salvini a belügyminisztériumban hatósági munkacsoportot állított fel, amely mostantól a migránsokat Olaszországba szállító hajók ügyeit követi.
Emberkereskedők és cinkosaik
Salvini kijelentette, a civilhajó nem emberéleteket mentett, hanem az „emberkereskedők cinkosaként” migránsokat vett fedélzetére. A Liga kormánypárt vezetője hozzátette, a hajó közelebb volt Líbiához vagy Tunéziához, mégis Olaszország felé indult el és nem értesítette Máltát. Hangsúlyozta, hogy az olasz pénzügyőrség kétszer is megállásra szólította fel a hajót, amely ennek ellenére olasz felségvizekre lépett: „ha egy gépjármű hatósági felszólításra nem áll meg, a vezetőt őrizetbe veszik”– tette hozzá Matteo Salvini. Az olasz sajtó szerint ezzel az olasz belügyminiszter engedélyt adott a civilhajó legénységének esetleges őrizetbe vételére.
Salvini megjegyezte, a hajón lévők ellátást kapnak, de nem szállhatnak partra: „a hajó nem süllyed, a rajta tartózkodókat nem fenyegeti életveszély, a tenger nem viharos”.
A több olasz és külföldi civil szervezetet tömörítő, Olaszországban bejegyzett Mediterranea Saving Human közlése szerint a hajón 49 kimentett ember, köztük 12 kiskorú, valamint tíz fős legénység van. Az egyik utas beteg, feltételezhetően tüdőgyulladása van, őt az olasz hatóságok partra szállították. A szervezet hangsúlyozta, hogy a viharos tenger miatt az olasz partok számítanak a legközelebbi biztonságos kikötőnek, ahová a tengeri jog szerint a kimentett embereket szállítani kell. A Mare Jonio hosszú szünet után szombaton indult el ismét a szicíliai Palermo kikötőjéből mentési műveletre. Líbia kutatási és mentési övezetében hétfőn vette fedélzetére az embereket és azonnal elindult Olaszország felé, anélkül, hogy megvárta volna a líbiai parti őrség hajóit. A mentési műveletet koordináló Luca Casarini, a Mediterranea egyik felelőse, arról ismert Olaszországban, hogy a G8-as csoport 2001-es genovai találkozóján ő vezette a várost szabályosan szétromboló, globalizáció ellenes csoportok szélsőséges szárnyát.
Az ellenzék megnyitná a kikötőket
Az olasz balközép ellenzék az olaszországi kikötők azonnali megnyitását követeli. Salvatore Martello Lampedusa polgármestere bejelentette, hogy a sziget befogadja a bevándorlókat, ugyanezt ígérte Nápoly polgármestere is.
Matteo Salvini szigorít
Giuseppe Conte olasz miniszterelnök közös európai megoldást szorgalmazott a migrációs helyzet megoldására. Hozzátette, nem lehet minden egyes hajó ügyét „politikai eszközként” kihasználni.
Matteo Salvini hétfő éjszaka írta alá a nem kormányzati szervezetek tengeri mentési műveleteire vonatkozó újabb olasz hatósági szabályozást, amely a tengeren kimentett emberek Olaszországba szállításának leállítását célozza. Elsőrendű célnak továbbra is az emberéletek mentése számít, de ennek az illetékes területi hatóság koordinálásával kell történnie a nemzetközi tengeri kutatási és mentési szabályok szerint. Bármilyen ettől eltérő magatartás a mentési művelet során előre kitervelt szándékként értékelhető az emberek Olaszországba szállítására és az emberkereskedelem elősegítésére. Az intézkedés szerint a mentési műveletek tapasztalatai azt mutatják, hogy az emberkereskedők által „kikényszerített" mentések végső célja az, hogy a többségében dokumentumok nélküli emberek bejussanak Olaszországba, akik között lehetnek biztonsági kockázatot jelentők is. A nem olasz területi vizeken, nem az olasz hatóságok irányításával történő mentést követően nem lehet automatikus, hogy a mentőhajók Olaszországot választják biztonságos kikötőnek.
A földközi-tengeri mentést végző civil szervezetek munkáját elsőként 2017 júliusában a korábbi, balközép olasz kormány szabályozta az úgynevezett magatartási kódexszel, amelyet a Líbia és Olaszország közötti tengerrészen akkoriban aktív civilszervezetek közül több mint tíz aláírt, kettő pedig nem. A jelenlegi olasz kormány első intézkedése – 2018 júniusában – az olaszországi kikötők lezárása volt a civil mentőhajók előtt. Azóta is érkeztek civil mentőhajók Olaszországba, amelyeket csak hosszú várakozás után engedtek kikötni Róma azzal a feltételével, hogy az érkezőket önkéntes alapon szétosztják az EU-tagállamok között. Ez csak részben történt meg. Az olasz parlament felsőháza szerdán szavaz Matteo Salvini mentelmi jogának esetleges megvonásáról. Az olasz ügyészség azért kezdeményezte a belügyminiszter bíróság elé állítását, mert tavaly augusztusban Salvini egy héten át nem engedélyezte, hogy az olasz parti őrség Diciotti nevű hajójával egy szicíliai kikötőbe szállított migránsok partra lépjenek. Az olasz parlament mentelmi bizottsága korábban nemet mondott Salvini mentelmi jogának visszavonására.
(MTI)