Megjegyzendő, hogy az Európai Unió Bírósága 1/09. számú véleményében is állást foglalt az ESZB-megállapodás tervezetéről: összeegyeztethetetlennek nyilvánította azt az alapító szerződésekkel, mivel az eredeti szöveg úgy fosztotta volna meg a tagállami bíróságokat az uniós jog értelmezésére vonatkozó hatáskörüktől, valamint az Európai Unió Bíróságát az előzetes döntéshozatali jogkörétől, hogy a felállítandó nemzetközi bíróság az Európai Unió intézményi és bírósági keretén kívül helyezkedik el. E vélemény hatására az ESZB-megállapodás tervezetét akként módosították, hogy az Egységes Szabadalmi Bíróságnak – annak elsőbbségére tekintettel – tiszteletben kell tartania és alkalmaznia kell az uniós jogot, valamint együtt kell működnie az Európai Unió Bíróságával, amelynek keretében annak előzetes döntéshozatali hatásköre is fennmarad. Ugyanakkor az Európai Unió Bírósága nem rendelkezik hatáskörrel a tagállamok által kötött nemzetközi szerződések Alaptörvénybe ütközésének vizsgálatára, valamint a nemzeti jog, illetve a nemzeti bírói jogalkalmazás Alaptörvénnyel való összhangja kérdésében sem jogosult állást foglalni. Ily módon az ESZB-megállapodás módosítása még nem teszi lehetővé, hogy az Egységes Szabadalmi Bíróság majdani döntéseinek nemzeti alkotmányokkal való összhangját megfelelő garanciák szerint biztosítsa.
Az Alkotmánybíróság határozatában az Alaptörvény rendelkezéseit a konkrét alkotmányjogi problémával összefüggésben, közvetlenül az Alaptörvény alapján értelmezte, kizárólag alkotmányjogi szempontokat értékelve. Az ügy kapcsán felvetődő kérdések ugyanakkor nem csak alkotmányjogi nézőpontból érdekesek. Kétségtelen tény, hogy a szabadalmi rendszerek egységesítése – amelybe a szabadalmakkal összefüggő jogviták központosított kezelése is beletartozhat – az integráció mélyítésének egy olyan fontos területe, amely számos hatékonysági előnnyel járhat. Ugyanakkor ezen előnyök nem egyformán érintik a tagállamokat, mivel a szabadalmi bejelentések terén élenjáró nagyobb államok (például Németország, Franciaország, Egyesült Királyság) számára amiatt is kedvezőbb a jogviták egységes, központosított kezelése , mert az Egységes Szabadalmi Bíróság eljárásának a nemzeti bíróságokhoz képest magasabb illeték- és perköltségvonzata van, amelyet egy multinacionális hátterű piaci szereplő feltehetően könnyebben teljesít, mint egy feltörekvő kisebb, nemzeti piacon jelenlévő vállalkozás. Az elmúlt években arra is volt példa, hogy a bitorlási pereket az iparági szereplők nem a jogszerű igényérvényesítés eszközeként, hanem a kisebb versenytársakra történő nyomásgyakorlásként használták. A Lundbeck dán gyógyszergyárnak példának okáért általános üzleti stratégiáját képezte, hogy szabadalmi perek indításával fenyegette meg a versenytársait annak érdekében, hogy késleltesse a konkurens generikus gyógyszertermékek piacra jutását, és ez a fenyegetettség szolgált alapul ahhoz, hogy a versenytársak versenykorlátozó megállapodást kötöttek a Lundbeckkel. E jogsértéseket az Európai Bizottság közel 150 millió eurós összbírsággal büntette (COMP/AT.39226).
Az Egységes Szabadalmi Bíróság jövőjét magyar szempontból mindenképp megpecsételi az Alkotmánybíróság döntése. Bár az ebből levezethető alkotmányjogi aggályok adott esetben az Alaptörvény módosításával kiküszöbölhetők lennének, azonban továbbra is kérdésként merülhet fel, hogy megéri-e egy olyan nemzetközi szerződés ratifikálása, amely nem azonos módon előnyös a kisebb tagállamok piaci szereplői számára.
A szerző Juhász Dorina, jogász.