Tudhatott 50 millió felhasználója adatainak lehalászásáról a Facebook, ám sokáig mégsem tett semmit. A Newsweek utánajárt: a jelenleg is ismert Facebook elbukott, vagy képes felkelni?
Története legsúlyosabb válságával néz szembe a Facebook a Cambridge Analytica-botrány árnyékában: nem elég, hogy az elmúlt napokban a felháborodott felhasználók a közösségi oldal törlésére szólítottak fel a #DeleteFacebook-hashtag használatával, de a cég részvényei is rohamosan zuhanni kezdtek. De mi áll a botrány mögött? Esetleg ez lehet a Facebook vége? Ennek a Newsweek járt utána.
Nem ezek Zuckerberg legboldogabb napjai
Még március 17-én egy szivárogtató robbantotta a hírt, hogy a Trump-kampányhoz is jelentős mértékben hozzájáruló adatelemző cég, a Cambridge Analytica 50 millió Facebook-profil adatait gyűjtötte össze a felhasználók beleegyezése nélkül, főleg politikai hirdetések céljából. Az üggyel kapcsolatban felmerül a gyanú, hogy maga a Facebook is tudott az adathalászatról, de erről nem értesítette a felhasználókat.
Nem kellett sokat várni, március 19-re már több mint hat százalékkal, mintegy 30 milliárd dollárral esett a cég tőzsdei értéke, míg a vezérigazgató Mark Zuckerberg a Forbes által publikált jövedelmi mutatója is több mint 5 milliárd dollárt esett. Miközben a sajtó arra várt, hogy a weboldal vezetőségéből valaki választ adjon a felmerülő kérdésekre, a Facebook egyik legnagyobb rivális platformján, a Twitteren gyülekeztek a Zuckerbergék miatt felháborodott felhasználók: kampány indult, hogy minden, fiókkal rendelkező facebookozó hagyja hátra, vagy törölje azt, így joggal merülhetett fel a kérdés – ez lenne a jelenleg is ismert Facebook vége?
Már nem csupán közösségi platform
A Newsweek által megkérdezett biztonsági cég, a CensorNet vezetője szerint ugyan „a részvényárfolyamok elapadtak, és a márka megítélése is sokat esett”, de a jelenlegi helyzet nem olyasvalami, amiből ne tudna kilábalni a vállalat. Ed Macnair hozzátette: a botrány után már nem lehet csak egy közösségi platformként tekinteni a Facebookra, hiszen a felhasználói adatok kiárusításával mindenki előtt nyilvánvalóvá vált, mennyire fokozott figyelemmel is kell használni az oldalt.
Mindenesetre a vállalat igyekszik oltani a koránt sem csak parázsló tüzet saját háza táján: hétfőn egy digitális kriminalisztikával foglalkozó céget bérelt fel, hogy az átfogó ellenőrzést folytasson le a Cambridge Analytica szerverein és gépein. Ám miután az Egyesült Királyság Információs Bizottsága (ICO) is közbelépett, a cég az ő kezükbe adta a vizsgálatot.
Az ICO ezután azt felelte: miután március 7-én már igényelték a Cambridge Analytica által kezelt adatok kiadását, de a cég erre nem válaszolt a megadott határidőn belül, ezek után az Információs Bizottság veszi át az ügy nyomozását.
Tudhattak az adathalászatról
Mindenesetre aggasztó, hogy van esély arra, hogy a Facebook is tudott az 50 millió felhasználó adatainak „leszüreteléséről”, mondta Jonathan Compton, egy jogi tanácsadó cég képviselője a Newsweeknek: „annak a lehetősége, hogy a Facebook tudott az adathalászatról, mégsem figyelmeztette az érintett felhasználókat erről, nemcsak az Egyesült Királyság jogrendszerében fog kérdéseket felvetni”, mondta.
A Facebooknak jelenleg több mint kétmilliárd aktív felhasználója van, de népszerűsége nagyban függ a közösség aktivitásától – gondoljunk csak bele, hogy milyen népszerű volt egykoron az Iwiw, vagy a MySpace. Egy másik kiberbiztonsági szakértő pedig arra figyelmeztet: a Facebook harmadik felek általi adathalászata miatt a közvéleményben való változás, és a kormányok általi vizsgálatok könnyen nagy kárt tehetnek a közösségi oldalban, még ha nem is jelenthetjük ki, hogy a Cambridge Analytica-botrány lenne a Facebook vége.