Úgy földbe állt a német vállalat, mint a gerely – búsulhatnak a románok
400 millió euró hiányzik, Romániában kongatják a vészharangokat.
Egyre erőteljesebbé válik a székely nemzeti identitás vállalása a fiatalok körében András Hanga egyetemi oktató szerint, aki az ifjúság nemzeti identitáshoz való viszonyulását kutatja. András Hanga a Krónikának nyilatkozva elmondta: a fiatalok kizárják a politikát az életükből, inkább a stand up comedyket szeretik, a székely termék ugyanakkor jó kezdeményezés.
Megfigyelésem szerint egyre erőteljesebbé válik a székely nemzeti identitás vállalása – nyilatkozta a kolozsvári Krónikának a budapesti Corvinus Egyetem társadalmi kommunikáció szakán doktori képzésben részt vevő, csíkszeredai András Hanga.
A kutató a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem vendégoktatójaként harmadik alkalommal tartott kurzust a hargitai megyeszékhelyen. „Konkrétan azt vizsgálom, hogy ez a korosztály hogyan tekint az ő nemzeti identitására, milyen fajta különbözőség figyelhető meg e téren a magyarországi, illetve a romániai ifjúság körében – mondja. – Megfigyelésem szerint a fiatalok szeretnének elhatárolódni mind a román nemzeti identitástól, mind a magyartól.”
András Hanga korábban az idősebbek nemzeti identitáshoz való viszonyát is vizsgálta. „Végeztem ilyen kutatást a 40–60 évesek, illetve az 60 év fölöttiek körében is. Azt tapasztaltam, hogy előbbiek inkább a munkájukba vannak beletemetkezve, jobban érdekli őket, mint az identitás. A hatvan év felettiek pedig főként érzelmi oldalról közelítik meg, és a Nagy-Magyarország utáni nosztalgia dominál identitásukban. A fiatalabb korosztály az, amely az újfajta nemzeti identitást próbálja megerősíteni” – magyarázta a kutató a Krónikának.
„A politikát nagyjából kizárják az életükből, a különböző stand up comedyken meg hasonló rendezvényeken nyilvánul meg büszkeségük a székely mivoltukra, és próbálnak ebben a közegben mozogva előrébb lépni nemzetépítésük kapcsán. Nagyon jó kezdeményezésnek tartom ugyanakkor a székely termékek vásárát, ha valaki a helyi terméket vásárolja, azt közvetíti a világ számára, hogy ő székelynek tartja magát. Szerintem mindenképpen hasznos lehet a kereskedelem oldaláról megfogni ezt az identitást, főleg a fiatalok esetében” – jelentette ki András Hanga.