Victor Ponta: Csak az ellenzék egyetértésével épülhet az autópálya

2015. január 13. 14:12

Többpárti egyezmény megkötésétől tette függővé az első koncessziós autópálya megépítését a román kormányfő. 2016-ra kétszáz kilométernyi új szakasszal bővülne a sztráda.

2015. január 13. 14:12

Victor Ponta román miniszterelnök az ellenzékkel megkötendő többpárti egyezménytől tette függővé kedden azt, hogy kormánya megkösse a szerződést az első köz- és magánszféra partnerségben (PPP) megvalósítandó autópálya megépítéséről – közölte az MTI.

A bukaresti kormány 2013 decemberében jelentette be, hogy a Vinci–Strabag–Aktor-konzorcium nyerte a Kárpátokat átszelő Brassó–Cormanic-autópálya megépítésére kiírt versenytárgyalást, de a szerződéskötést azóta több ízben elhalasztották.

A közlekedési minisztériumban rendezett tanácskozáson kedden Ponta úgy vélekedett: „nincs értelme” elkezdeni az építkezést, ha azt nem támogatja minden politikai párt, és február 15-ig nem születik pártközi megállapodás arról, hogy legalább tíz évig nem változtatják meg a hosszú távú infrastruktúrafejlesztési tervet (master plan).

Romániában a jobbközép ellenzék és Klaus Iohannis államfő több ízben bírálta a szociáldemokrata Ponta-kormányt, amiért a nagylaki határátkelőhelyet Bukaresttel összekötő dél-erdélyi pályát nem Nagyszeben mellett az Olt völgyén akarja átvezetni a Kárpátokon, amint az a transzeurópai közlekedési hálózatban (TEN-T) is szerepel, hanem Brassó mellett, a Prahova völgyén.

Az ellenzék szerint a Ponta-kormány azért halogatta az eredeti – uniós pénzekből is finanszírozható – Nagyszeben-Pitesti sztrádaszakasz megépítését, hogy a tranzitforgalmat a korábban elkészítendő Brassó-Comarnic fizetős autópálya felé terelje, és így segítse a befektetés megtérülését. Ezt Románia egyik legnagyobb exportőre, a Renault-csoporthoz tartozó Dacia is élesen bírálta, mert a Ponta-kormány politikája nyugati autópálya-kijárat nélkül hagyta a pitesti autógyárat.

Kormányra kerülésekor Ponta még azt hangoztatta, hogy visszavonul a politikából, ha mandátuma végéig – vagyis 2016-ig – nem készül el a fővárost Brassóval összekötő koncessziós sztráda. Miután Ponta elvesztette a novemberi elnökválasztást, kormánya ígéretet tett arra, hogy a Pitesti–Nagyszeben-útvonal megépítésére is a lehető legrövidebb időn belül meghirdeti a versenytárgyalást.

A román kormányfő keddi bejelentését egyes román hírtelevíziók elemzői úgy értelmezték, hogy Ponta gyakorlatilag kihátrált a Vinci–Strabag–Aktor-konzorciummal kötendő üzletből, és ennek felelősségét próbálja az ellenzékre hárítani.

Ioan Rus közlekedési miniszter szerint Románia – jelenleg 700 kilométeres – autópálya-hálózata idén 50, jövőre pedig 200 kilométernyi sztrádával bővül.

 

 

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
alex.leopardi
2015. január 13. 16:24
tizenhat diplomája van de államvizsgája nincs,tök balkán,az amcsik imádják,képregényeket olvas mint obama
Tintamin
2015. január 13. 15:34
Jééé, ilyen nincs, és mégisvan? Románia mennyivel előttünk jár! Bámulat. Mégsem az unortodoxia (értsd: lopunk-csalunk-hazudunk) a célravezető? Kizárt, hisz nálunk működik!
komondor
2015. január 13. 15:19
Még ebben a román gyerekben is több a korrektség mint a Rasika apukában.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!