Ha valaki berkeken belül elégedetlen önnel, az mit kifogásolhat, mit gondol?
Nálunk sokat és nehezet kell dolgozni. Ugyan monopolhelyzetben, a két legnehezebben eladható műfajt visszük: operát, klasszikus balettet. Saját bevételünktől végletesen függ a pénzügyi egyensúlyunk, a hibáinkat nagyítóval lesik, ezért nálunk még a hangos siker is visszaüt: irigységet termel. A művészet mércéje nem egzakt, díszletlakatost, balerinát, kórustagot, kockázatelemzőt egyaránt meg kell érteni. És nekik is kellene egymás érdekét, ami ráadásul közös. Összművészeti álom vagyunk az államban, néha rémségesek belül, de az előadásban mindenki egyért dolgozik, ezért kezeskedem. Az az egy pedig a néző.
Szárnyra kapott a hír, hogy az újrázásával megindul a tisztogatás az Operában. Előkerült Kesselyák Gergely ügye, amivel kapcsolatban azóta cáfolta a híreszteléseket. Hogy volt pontosan?
2002-ben, huszonegy éve kezdtük a közös munkát, a kormányváltásig lehetett néhány hónapunk az Erkel Színház jövőjén gondolkodni. Később ő művészeti igazgató, majd fő-zeneigazgató lett Bozóki András minisztersége alatt, de egy éven belül szétesett a csapat. Gergőt 2016 februárjában kértem fel első karmesternek, addig vendégdirigensként dolgozott. Új zenei vezetést állítottunk fel, Kocsár Balázs fő-zeneigazgató lett Gergő főnöke, aki ugyancsak a maga huszonöt esztendei vendégkarmesterségéből lépett előre. Kettejük bő hétéves regnálása az utolsó fél évszázad leghosszabb zenei vezetési periódusa, akkor is nagy köszönettel tartozom a munkájukért, ha Balázs szerződése a napokban lejárt, és ha Gergő neve a pályázatomban már eleve nem szerepelt első karmesterként. A bizottságnak is elmondtam áprilisban: a fiatalítás jegyében a kimagasló tehetségű Rajna Martint kívánom az új ciklusra kinevezni az első karmesteri székbe, és Halász Péter, aki 2016-ban a fő-zeneigazgatásból távozott, első vendégkarmesterként tér vissza. De a korábbi vezetőtársak is maradnak, csak egy előző létformában: Kocsár Balázs vezényel premiert is, Kesselyák Gergely Nabucco-rendezését műsoron tartjuk, és a Hazatérés című operájának ősbemutatójától sem zárkózunk el, mindketten ötéves vendégdirigensi ajánlatot kapnak újra. Az eljárásom több mint korrekt, ráadásul nem teszek mást, mint végrehajtom a pályázatomat, ami nemhogy nem tilos, de egyenesen ez a dolgom, erre kaptam felhatalmazást.
Kesselyák Gergely tehát rábólintott, hogy folytatni kívánja a közös munkát?
Nála az ajánlat. Az Operán nem múlik, hogy szerződést kössünk vele, ahogy a leköszönő fő-zeneigazgatóval sem. Mindezt kirúgásként bemutatni több, mint a szokásos bulvárzsurnalizmus. Egyébként pedig nem tudom, akik háborognak, gondoltak-e arra, hogy a jelenlegi igazgatói kart egy másféle döntés nyomán biztosan kipenderítették volna, ahogy azt a 142 gyerkőcöt is, aki a balettintézetünkbe jár. Számos fej hullott volna, természetesen az enyém is, de nem terveztem a sajtóhoz menni panaszra. Viszont a leköszönőknek ugyanúgy kínálok szerződést, mert fontosnak tartom őket, és fontosnak tartom, hogy az Opera kötelékében maradjanak. Sőt, több olyan művész is marad, illetve érkezik, aki további pályázók csapataiban szerepelt.
Viszont Rost Andrea és Harangozó Gyula elutasította a közös munkát.
Harangozó Gyula más tévéadást nézett. Egy díjosztó bizottság elnöki posztjáról mondott le, amely bizottság nem nálunk működik, őszintén szólva a létezéséről sem tudtam. Ezzel mit tegyek? Mégis megírták, hogy „Harangozó felmondott az Operának”. Ilyenkor azt kell nézni, az érintett helyreigazítja-e a fals sajtónarratívát; hát, nem sikerült. De ez arra a kabarétréfára is emlékeztet, amikor Harangozó „Gimi” 2010-ben intézkedni kezdett az Operaházban, csakhogy nem volt meg a miniszteri biztosi kinevezése. Aztán már nem is lett.
A jelenlegi igazgatói kart egy másféle döntés nyomán biztosan kipenderítették volna”