Hogyan értékeli az Európai Bizottsággal az uniós forrásokért „cserébe” letárgyalt igazságügyi reformot, amit a közelmúltban fogadott el a parlament?
Több típusba oszthatók az EB kérései. Először is voltak azok, amelyeket észszerűnek ítéltünk, ezekre mindig nyitott is a kormány. A következő kategóriába sorolhatók azok, amelyek ugyan nem teljesen észszerűek álláspontunk szerint, de mivel a magyar érdekkel nincsenek ellentétben, elfogadtuk. Aztán ott vannak a már szinte viccesnek mondható kezdeményezések.
Mire gondol?
Például a vagyonnyilatkozati rendszer körüli mizériára. A magyar szisztéma európai szinten is szigorú volt, ám kevesellték, mire átvettük az Európai Parlament szabályozását. Azt még rosszabbnak ítélték, így lényegében visszatértünk az eredeti verzió egy másik változatához, ami már megfelelt nekik. Erre most olvasom a jogállamisági jelentésben, hogy már megint valami gondjuk van. Amikor azt mondtam, vicces, persze nem jó kifejezést használtam. Ez inkább tragikomikus. Visszatérve a követelésekhez: a gyermekvédelemben, a szülők neveléshez való jogában, illetve a genderkérdésben vagy a migráció és a háború ügyében nem fogunk engedni. Az ellentétes lenne az alkotmányos berendezkedésünkkel.
Ha már jogállamisági jelentés: épp az igazságügyi változtatások kapcsán kaptunk némi dicséretet, ami talán érthető, hiszen ők kérték.
Majdnem önellentmondásba keveredtek magukkal, amikor egy új feltételt támasztottak Magyarországgal szemben, most az alsóbb szintű bírósági ügyelosztások rendszere nem tetszik nekik. Még tanulmányozzuk a dokumentumot. Ugyanakkor ez is azt támasztja alá, hogy az ilyen támadások inkább csak ürügyet jelentenek, nem az igazságszolgáltatási rendszerről szólnak. Annak ellenére, hogy a vállalásokat teljesítettük, és folyamatosan egyeztetünk az Európai Bizottsággal, Brüsszelből politikai érdekek mentén akarnak nyomást gyakorolni ránk.
Az Országos Bírói Tanács soros elnöke, Matusik Tamás hatalmas sikernek, önigazgatási diadalnak nevezte a reformot, míg Varga Zs. András Kúria-elnök arról beszélt, az ő működésükben komoly zavart okozhat az „oktrojált változás”. Hol az igazság?
A bírósági rendszer szereplői más-más szempontok mentén értékelik a fejleményeket. Én úgy látom, ezzel a reformnak semmiképp nem nevezhető átalakítással az igazságszolgáltatásunk se jobb, se rosszabb nem lett. Számtalan modellt ismerünk Európában, akad, ahol a terület a végrehajtó hatalom alá tartozik, amivel érdekes módon semmi gondja Brüsszelnek. Mindenesetre a gyakorlat mutatja meg, szükség lesz-e korrekcióra. Hiába van szó ennek kapcsán a nekünk járó uniós támogatásokról is, ezen a téren a legfontosabb mégis az, hogy a jogkövető állampolgár, ha szükséges, méltányos és gyors eljárásban tudjon érvényt szerezni az igazának. A forma másodlagos.
Erősíteni kell a társadalmi biztonságérzetet a bíróságokkal kapcsolatban”