Már Ázsiából is fenyegetőznek: csúnya pofonba szaladhat bele az EU
Katar nem blöfföl, ha az LNG-ről van szó.
Létezik egy olyan elképzelés, amely szerint egy meghatározatlan időpontra szeretnék kitolni Magyarország elnökségi jogosultságát.
Orbán Viktor Magyarországot „választási autokráciává” változtatta, amely többé nem tekinthető „működő demokráciának” – írta meg a Politico.
Pedig Magyarország 2024-ben átvenné az EU Tanácsának soros elnökségét. Hogyan lehet egy olyan uniós tagállam – mint Magyarország vagy Lengyelország –,
és amelynek a pénzeszközeit felfüggesztették, hitelesen az egyik legfontosabb uniós intézmény elnöke?
Egy tagország soros elnökségének felfüggesztése már régóta csak tudományos spekulációk tárgya. Most azonban, hogy az EP nagy többséggel felszólította az EU vezetőit, hogy akadályozzák meg Magyarország elnökségét, ez ma valószínűbbnek tűnik, mint valaha. Az egyik lehetőség, hogy minősített többséggel az összes uniós tagállam megváltoztatja az elnökséget betöltő nemzetek sorrendjét.
amíg vissza nem tér a kötelező uniós normák közé. Alternatív út lehet, hogy a Magyarország előtt következő két elnökséget betöltő két kormány módosítja belső rendjét, és megváltoztatja a magyar elnökség napirendjét. Ennek eredményeképpen a jogállamiságot érintő valamennyi tanácsi ülést más kormányok felügyelhetnék helyettük.
Végső soron Magyarország elnökségének megakadályozása nem Orbán Viktor szankcionálásáról szól, hanem a blokk működésének és a jó kormányzásnak a megőrzéséről. Ez a Magyarországot – és Lengyelországot – érintő példátlan fenyegetés tehát egy régóta esedékes politikai és jogi vitát indíthat el arról, hogy az EU eltűrheti-e, és meddig tűrheti el azokat a kormányokat, amelyek szüntelenül megkérdőjelezik a blokk tekintélyét, miközben továbbra is élvezik annak státuszát és finanszírozását.
***
Nyitókép: Kenzo Tribouillard / AFP