Meg kell vívnunk a 21. század nagy kultúrharcát – vallja a marxistából lett konzervatív újságíró

2023. május 24. 09:19

„Az új kultúrharcot csak úgy lehet megnyerni, ha megkérdőjelezzük a 21. század veszélyes és megosztó eszméit” – mondja Mick Hume, aki egykori brit marxistából lett a European Conservative munkatársa. Interjúnk!

2023. május 24. 09:19
null
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

Mick Hume (1959) brit író, újságíró, a szólásszabadság témáinak szakértője. Pályafutása során a The Times, a The Sunday Times és a The Sun szerzője volt. Fiatal korában marxista nézeteket vallott, a Living Marxism nevű lap alapítója volt. 2001 óta a jobb- és baloldali libertariánusokat egyaránt megszólaltató Spiked vezető szerkesztője, nemrég pedig csatlakozott a The European Conservative magazin stábjához is.

***

Milyen az újságírás helyzete ma a nyugati világban?

A mai nyugati újságírás legnagyobb problémája a konformizmus, különösen az EU-n belül. A média nagy része csordaként működik, követi a liberális establishment vezetését, és az Európai Bizottság szócsöveként működik. Túl gyakran a történetnek csak az egyik oldalát mesélik el. Sok hírcsatorna ellaposodott és ellustult; inkább a hivatalos sajtóközlemények közzétételének vagy a Twitterről származó pletykák átvételének könnyű lehetőségét választják, ahelyett, hogy a kemény munkát, az oknyomozó újságírást végeznék. Ha megpróbálod megkérdőjelezni a konszenzusukat, azzal vádolnak, hogy „álhíreket” vagy „félretájékoztatást” terjesztesz, és megpróbálnak leállítani. Ezért ünnepelte a liberális média Tucker Carlson bukását a Fox Newsnál, és ezért próbálják az aktivisták a konzervatív kiadványokat elzárni a hirdetők elől. De mint mindig a sajtószabadsággal kapcsolatos kérdésekben, itt is az a kérdés: ki dönti el, hogy mi számít „álhírnek” vagy „közérdekű újságírásnak”? Ahogy a rómaiak mondták, ki őrzi az őröket? A jó újságírás megköveteli azt az elkötelezettséget, hogy mindent megkérdőjelezzünk, és a kényelmetlen igazságokat napfényre hozzuk.

A konzervatívok hogyan tudnának nagyobb szeletet kihasítani a globális újságírásból?

Ahhoz, hogy nagyobb hatást gyakoroljanak az európai újságírásra,

a konzervatívoknak jobban kell használniuk a kommunikáció új eszközeit

– közösségi média, videó, és a többi. De ami a legfontosabb, világos üzenetet kell közvetíteniük ezeken a médiumokon keresztül. Úgy gondolom, hogy sok konzervatív túlságosan védekező álláspontot képvisel a woke média támadásaival szemben. Bátorságra van szükségük a meggyőződésük mellé, ami azt jelenti, hogy erős elveket valljanak a szabadságról, és készek legyenek kiállni is értük. És támadásba kell lendülniük a kultúrharcban. Ahányszor ezt megtették az utóbbi időben, akkor láthattuk, hogy hány embert – köztük fiatal európaiakat – tudnak megnyerni a mainstream média befolyása alól.

Mit tehetünk az eltörlés kultúrája ellen, és hol van a határ?

Az eltörlés kultúrája halálos veszélyt jelent a szabadságra Európában és Nyugaton. Az egyetlen módja, hogy szembeszálljunk vele, ha megvédjük a szólásszabadságot, nemcsak azok számára, akiknek a nézeteit támogatjuk, hanem azok számára is, akiket sértőnek tartunk.

A szólásszabadság oszthatatlan szabadság. Vagy mindenkiét, vagy senkiét sem védjük meg.

Mind a jobb-, mind a baloldalon túl sokan nem a szólásszabadságban, hanem az „én szólásom szabadságában” hisznek, és csak azokat a véleményeket védik, amelyekkel egyetértenek.

A beszédet soha nem szabad eltörölni vagy cenzúrázni; a rossz beszédre a megoldás a több beszéd, nem a kevesebb. Természetesen vannak nagyon ritka esetek, amikor a szavak erőszakos tettek vagy bűncselekmény részévé válnak. De legalább ebben az esetben vegyünk példát az USA-ból. Az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága 55 éve kimondta, hogy a szavak csak akkor büntethetők, ha szándékukban áll, vagy valószínűsíthetően „közvetlen törvénytelen cselekményt” okoznak. E nagyon ritka esetektől eltekintve, soha nem szabad cenzúráznunk a beszédet. Amikor sok évvel ezelőtt az Élő marxizmus (Living Marxism) magazin szerkesztője voltam, a szlogenünk a következő volt: „Ne tiltsunk be semmit! Kérdőjelezzünk meg mindent!” Még mindig tartom magam ehhez.

Mi késztette arra, hogy fiatalon csatlakozzon a marxizmushoz, és mi a véleménye ma a baloldalról?

Fiatalemberként úgy gondoltam, hogy a demokrácia és a szólásszabadság alapelvei még mindig a baloldalhoz tartoznak, és hogy a kapitalizmus az ellenség. Azonban már akkor sem tartoztam a nyugati baloldal főáramához, soha nem voltam a sztálinizmus vagy a Szovjetunió támogatója. Hittem abban, hogy az Élő marxizmus – így hívták azt a magazint, amelynek húszéves koromban én voltam a kezdő szerkesztője – az emberi emancipáció eléréséről szólt.

Ma már nyilvánvalónak tartom, hogy Karl Marx tévedett a kommunizmussal kapcsolatban.

Bár még mindig úgy gondolom, hogy igaza volt a kapitalizmussal mint anarchikus, válságos rendszerrel kapcsolatban. De itt vagyunk, ez a legjobb, amink van, és a legtöbbet kell kihoznunk belőle.

Mit gondol a mai nyugati baloldalról?

Ma a nyugati baloldal a szabadság és a demokrácia legnagyobb ellensége. Minden kialakulóban lévő tekintélyelvűsége a felszínre tört. Ezért szerették oly sokan a baloldalon a lockdown-politikát a világjárvány idején, mert ez megadta nekik a lehetőséget, amire mindig is vágytak: hogy irányítsák, hogyan éljenek az emberek. Elhagyták az embereket és a tömegeket, és egyenesen elitistákká váltak, akik azt hiszik, hogy ők tudják a legjobban. Nem igazán tudom, hogyan jellemezzem magam ma politikailag. De azt tudom, hogy a populista lázadások támogatása Európa-szerte most a legjobb reményünk a jövőre nézve. Ezért örültem annyira, amikor megnyertük a Brexit-szavazást az Egyesült Királyságban, ami életem legnagyobb demokratikus lázadása volt – és egy olyan pillanat, amikor a brit baloldal szinte teljes egésze a maradáspárti establishmentet támogatta.

Létezik-e kulturális marxizmus? A Wikipedia összeesküvés-elméletként tartja számon.

Szerintem a konzervatívok, akik ma a „kulturális marxizmusról” beszélnek, inkább olyanok, mint a régimódi tábornokok az első világháború elején, akik nem vették észre, hogy minden megváltozott. Az a veszély fenyegeti őket, hogy megpróbálják megvívni az utolsó háborút, ahelyett, hogy részt vennének az új kultúrharcban, amelyet ma vívnak az orruk előtt. Az ellenség ma a kultúra eltörlése, nem pedig a múlt kulturális marxizmusa. Az eltörlés kultúrája jobban megérthető – ahogy régi barátom, Frank Füredi professzor elmagyarázta – a technokrata ellenőrzés és az identitáspolitika szentségtelen szövetségeként. Az európai technokrata elitnek nincs semmilyen ideológiája, amely összetartaná vagy legitimálná a hatalmát. Az identitáspolitika és a woke baloldal betöltötte ezt a rést, új nyelvet adva nekik, amellyel megpróbálhatják igazolni az irányításmániájukat.

Ezt az új kultúrharcot csak úgy lehet megnyerni, ha megkérdőjelezzük a 21. század veszélyes és megosztó eszméit,

a transz ideológiától a „fehérséggel” szembeni megszállottságig. Nem lehet nyerni azzal, hogy megpróbáljuk újrajátszani a hatvanas és hetvenes évek csatáit.

Milyennek látja az orbáni politikát Magyarországon?

Csodálom, ahogy Orbán Viktor kiáll Magyarország nemzeti szuverenitása mellett az uniós bürokráciával szemben, követve a birodalmi hódításokkal szembeni magyar ellenállás hosszú történetét. Hosszú tapasztalatokból megtanultuk, hogy a nemzeti szuverenitás és önrendelkezés az egyetlen alap, amelyen a demokrácia működhet. A magyar népnek kell megítélnie, hogy választott kormánya milyen politikát folytat. Lehet, hogy nem mindenben értek egyet Orbán Viktorral, de ez most nem igazán fontos. Lehet vitatkozni és kritizálni a politikát, amennyit csak akarunk. De ha nincs nemzeti demokratikus ellenőrzés, akkor mindez nem számít. Ebben a tekintetben olyan mércét állított fel, amelyet más európai vezetők is követhetnének.

Milyennek látja ma a szólásszabadság helyzetét?

A szólásszabadság jövője Európában most a tét. Az európai intézményrendszer feladta a szabadság és a demokrácia iránti formális történelmi elkötelezettségét az ellenőrzés javára. Voltaire híres nézete – ahogyan brit életrajzírója, Evelyn Beatrice Halle összefoglalta – a következő volt: „Helytelenítem, amit mondasz, de a halálomig megvédem a jogodat, hogy kimondd”. Ez határozta meg a szólásszabadság klasszikus liberális mércéjét Nyugaton. De ahogyan a Trigger Warning című, szólásszabadságról szóló könyvemben érvelek, a mai illiberális liberálisok „fordított Voltaire-ek”, akik kifordították ezt az elvet. Az ő harci kiáltásuk: „Tudom, hogy sértő lesz, amit mondasz, és a szólásszabadság haláláig harcolni fogok a jogomért, hogy megakadályozhassam, hogy kimondd”. Az eltörlés kultúrája az egyetemektől a médiáig mindenütt előretör.

Fel kell ismernünk, hogy háborúban állunk, és minden lépésben ki kell állnunk a szólásszabadságért.

Ez azt jelenti, hogy meg kell védenünk a szólásszabadságot minden eretnek számára, akár a jobb-, akár a baloldalon vannak. Ne feledjük, hogy csak a szélsőségesnek vagy sértőnek tartott nézeteket kell megvédeni – a mainstream és a hétköznapi nézetek tudnak vigyázni magukra!

Mi a helyzet az öncenzúrával?

Ez nem csak az állami cenzúra elleni fellépésről szól. Az öncenzúra az egyik legnagyobb fenyegetés. A woke elit megpróbálja átírni a nyelvet, megváltoztatni a szavakat, amelyeket használhatunk, mint fegyvert, hogy irányítsák, hogyan gondolkodunk és viselkedünk. A változó nyelvi szabályok eredményeként sokan nem tudják, mit „szabad” mondaniuk. Ezért öncenzúráznak, hallgatnak. Elevenítsük fel a felvilágosodás nagy hollandjának, Spinozának a nézetét, miszerint „egy szabad államban mindenki azt gondolhat, amit akar, és azt mondhatja, amit gondol”. És meg kell nyernünk a fiatalokat. Helytelen egy egész generációt „woke-ként” leírni. Sok fiatal még soha nem hallott a szólásszabadság valódi érveiről. Ha ezt világosan elmondjuk nekik, ahogyan azt a szólásszabadságról tartott budapesti előadásom során tapasztaltam, láthatjuk, hogy lehullik a lepel a szemükről!

Mi a szerepe a European Conservative magazinnak és portálnak a kontinensünkről szóló vita alakításában?

Az én szemszögemből nézve úgy gondolom, hogy a The European Conservative-nak most nagy lehetősége van arra, hogy hatást gyakoroljon Brüsszelben azáltal, hogy egy másik hangot ad az embereknek, amely nagyon különbözik a konformista EU-párti médiától. Zászlót bonthat és vonzhatja a konzervatívokat és egyéb másként gondolkodókat, akik tudni akarják az igazságot arról, hogy mi történik Európában. A legfontosabb dolog az, hogy

a European Conservative egy bátor kívülálló a „fenevad gyomrában”,

aki nem tartozik senkinek a brüsszeli „buborékban”. A lap már most is lenyűgöző hír-, elemző- és kommentárterméssel rendelkezik, a filozófia és a kultúra közvetítése mellett, és ez egyre erősödik. A The European Conservative egyre jobb forrásnak számít, ha valaki meg akarja fejteni az Európai Bizottság és a bíróságok által használt terjengős nyelvezetet, és meg akarja tudni, hogy a nem választott, elszámoltathatatlan hatóságok politikája mit jelent valójában az európai átlagemberek életére nézve. 

 

Fotó: MCC

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tiszafa
2023. május 24. 13:27
Egykori brit marxistából lett konzervatív??? Olyan pedig NINCS! Hogy is mondta Kövér László? "Kommunista kutyából nem lesz demokratikus szalonna." És ez bizony egy örök érvényű igazság.
stug
2023. május 24. 12:11
Kutyából szalonna, fából vaskarika, komcsiból konzervatív.
nemecsekerno_007
2023. május 24. 10:52
Ha kíváncsi vagy milyen a létező Marxizmus, nézd meg a Vörösföld c. filmet.
NERbot
2023. május 24. 10:40
Nincs is hitelesebb egy olyan ideológiai illuzionistánál, aki mindig oda megy, ahol többet fizetnek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!