A gyermekvédelmi törvény számos, már meglévő törvényt módosít, és tartalmilag olyan rendelkezéseket tesz, miszerint az iskolákban a szexuális fejlődésről szóló foglalkozások nem irányulhatnak születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésre, a nem megváltoztatására, vagy a homoszexualitásnak a népszerűsítésére, az ilyen jellegű műsorszámok 18 éven aluliaknak nem ajánlott minősítést kapnak (és ezáltal csak 22.00 és 5.00 óra között tehetők közzé), egyébiránt pedig kiskorúak számára tilos ilyen jellegű tartalmat elérhetővé tenni. A szabályozással a jogalkotó a szülő kizárólagos belátására kívánja bízni a gyermek szexuális nevelését, vagyis
nem zárja ki a gyermek tájékozódását az említett témákban, de az csak a szülőtől származó lehet a tizennyolcéves kor betöltéséig.
Az európai társadalmaktól nem idegen, hogy bizonyos intézményeket meghatározott jogpolitikai indokok által vezérelten egy meghatározott kor betöltésétől tegyenek elérhetővé; gondoljunk csak az jogosítvány megszerzésére, szeszesitalok-és dohánytermékek megvásárlására, házasságkötésre vagy akár a szavazati jogunk gyakorlására. Az ilyen jellegű szabályok nem öncélt szolgálnak, hanem védik a társadalom tagjait az egyéntől, és az egyént is önmagától.
Bár a miniszterelnök a törvény meghozatalakor akként vélekedett, hogy az Európai Bizottság nem fog olyan pontot találni a törvényben, amely alapján kötelezettségszegési eljárást indíthatna, most úgy tűnik, hogy az előrejelzések nem mutatkoznak helytállónak, hiszen az eljárás folyamatban van, mindezt pedig tetézi, hogy a legnagyobb európai LMBTQI-barát ország, Belgium – és vele karöltve több másik állam is – a perbe való beavatkozása mellett döntött a Bizottság oldalán.
Belgium beavatkozása se nem ad hoc, se nem elszeparált jelenség, hanem az LMBTQI+ emberek jogaiért folytatott harcának következő állomása. A belga szövetségi minisztertanács „Az LMBTQI+-barát Belgiumért" elnevezésű akciótervében ugyanis látványosan elkötelezte magát, hogy nemzetközi és európai szinten is vezető szerepet vállaljon ebben a műfajban. Ennek fényében pedig nem is annyira meglepő, hogy anno Belgium kezdeményezésére fogalmazódott meg az uniós tagállamok közös nyilatkozata és indult meg a kötelezettségszegési eljárás a szóban forgó magyar törvény kapcsán.