A pápák sorban figyelmeztetnek a gyökértelenné válás veszélyeire – katolikus teológus a Mandinernek

2021. december 30. 08:00

A zsidó-keresztény kultúra továbbra is elvitathatatlan alapja marad az európai civilizációnak, mondja lapunknak adott interjújában Nádor Zsombor teológus. A kutató szerint a kultúra a hit fejlesztését is magához ölelő fogalom, keresztényként pedig nem csak a magas-, de a kiskultúrát is fontosnak kell tartanunk, mert milliárdnyi testvérünk csak ahhoz fér hozzá.

2021. december 30. 08:00
null
Vágvölgyi Gergely
Vágvölgyi Gergely

Dr. Nádor Koppány Zsombor (1985), Phd. római katolikus teológus. A Magyarországi Aquinói Szent Tamás Társaság tagja, kutatóként a Szent István Intézet külső munkatársa. Az intézet kiadásában jelent meg két friss tanulmánya Kereszténység és kultúra, valamint Szent II. János Pál pápa és XVI. Benedek pápa Európa-víziója címmel.

***

T.S. Eliot még úgy írt a kereszténységről mint a nyugati civilizáció bölcsőjéről, sőt, mi magunk is gyakran mondogatjuk ezt. De vajon érvényes még ez a megközelítés? 

Eliot megfogalmazása mindenképp érvényes, hiszen a zsidó-keresztény kultúra elvitathatatlan alap az európai civilizációban – természetesen például a görög-római műveltség és egyéb kulturális értékek mellett. Abból a szempontból is fontos Eliot és angolszász kortársai Tolkientól C.S. Lewison át Chestertonig, hogy ők voltak az utolsó nagy generáció, akik képesek voltak egyszerre a keresztény kultúráért ténykedő hitvallókként és fősodorba tartozó művészként is nagyot alkotni. Jó lenne megfejteni egyszer, mi volt annak az eszmetörténeti oka, hogy ez a jelenség angol nyelvterületen volt azonosítható. 

Miközben mélyen hitt, miért volt fontos számára a tartalom mellett a keretrendszer is? 

Eliot olyan kultúrameghatározást ad nekünk, ami a jelenlegi európai kultúraértelmezésben a II. Vatikáni Zsinat óta kifejlődő katolikus meghatározás mellett a legfontosabb és holisztikus szemléletet adja. Az Egy keresztény társadalom eszméje című munkája a mai formájában utópisztikusnak hathat úgy, ahogy az esszé egészében a keresztény társadalom megvalósításának a lehetőségéről értekezik, de fontos hangsúlyozni, hogy meglátása szerint nem kell mindenkinek kereszténynek lennie a keresztény társadalomban, és nem is feltétlenül hitvalló keresztény politikusok által irányított országra van szükség, hanem olyan keretrendszerről beszélt, ami biztosítja és támogatja a keresztény értékek szerinti életet mint lehetőséget. Eliot így fogalmazta ezt meg: „egy olyan társadalom lenne, amelyben az ember természetes célja – az erény és a közösségben való boldogulás – mindenki számára elfogadott, a természetfölötti cél pedig – az üdvözülés – azok célja lenne, akiknek ehhez van szemük.”

Vátesz volt; amit a mostani liberális tendenciák szeretnének elvenni, úgy, mint a morális alapokat és a normalitást, azokat teljes erővel védte.

Időszerűbb, mint valaha! Eliot felismerte, hogy egy értéksemleges kultúra (ő ezt „negatív kultúrának” nevezte) nem képes tartósan fennmaradni. A kulturális fennmaradáshoz pozitív állítások megfogalmazására van szükség, értékek és világnézet melletti elköteleződésre.

Látványos párhuzam figyelhető meg Eliot megközelítése és a regnáló magyar kormány felfogása között… 

Megfogalmazhatjuk így is: mindkét esetben a keresztény értékrend társadalmi megteremtésének lehetőségeire kapunk eszközöket, miközben egyik esetben sem válik ez a világnézet kényszerítetté. L. Simon László is beszélt erről az esszé magyar kiadásának bemutatóján, világos a párhuzam. 

Ön friss tanulmányában azt írja, a világi tudományok és kultúrafelfogás, valamint a keresztény kultúraértelmezés olyannyira eltávolodtak egymástól, hogy megszűnt a közös fogalmi alapjuk. Miért következett be ez az eltávolodás? 

Ez egy nagyon hosszú fogalomtörténeti folyamat eredménye. Az antikvitásban a kultúrának volt egy görög fogalma, a paidea, a műveltségeszmény, valamint létezett a latin kultúrafogalom, ami a termőföld megművelésétől, a cultura agri-tól eljutott a léleknemesítésig, a cultura animi-ig. E kettő egységbe olvadt a keresztény középkor világképében, a cultura christiana-ban, amely aztán a reneszánsztól datálhatóan repedezni kezdett. Ami viszont a fogalom szempontjából döntő fordulatként említhető, az az újvilág felfedezése és a történetfilozófiai, kulturális antropológiai érdeklődés megszületése. A földrajzi felfedezések szembesítették az európai embert azzal, hogy a sajátjától teljességgel eltérő civilizációk is léteznek, ettől kezdődően pedig foglalkoznia kellett azzal a kérdéssel is, hogy azok egyenértékűek-e az övével, s akár igenlő, akár tagadó a válasz, miért az.

Ebből a kultúrsokkból felocsúdva szembesült azzal, hogy saját civilizációja olyan sebességgel hódít, ami történelmi távlatokban is példátlan.

Korábban a kultúra fogalmát egyes számban használták, majd csak a XX. században kezdte el a többes szám használatát a kulturális antropológia. 

Munkájában hangsúlyozza a zsinat szemléletváltását: a kultúra szempontjából ekkor kezdtek el egyház helyett Krisztusról, valamint a kultúra és Krisztus evangéliumának párbeszédéről értekezni. Miért volt ez jelentős különbségtétel?

Ehhez látnunk kell egy régi dilemmát. A kultúra fogalmával azért foglalkozunk ennyit, mert a keresztény ember számára az őskeresztény kortól kezdve hatalmas kihívást hordoz, hogy egyszerre polgára a földi társadalomnak, ezzel párhuzamosan pedig földi zarándoklatot folytató, transzcendens célra rendelt lény, Isten országát építi. Mivel azonban spirituális és világi létezésünk összehangolásának határai vannak, mindig meg kell majd küzdenünk a kettős polgárság drámájával. Szembe kell néznünk azzal a kérdéssel, hogy az evangélium hogyan erősítheti meg a kultúrában a teremtettségből fakadóan meglévő jót anélkül, hogy elfeledkezne megítélni annak bálványimádásait. A kettősség feloldásában segítségünkre lehet a teremtés keresztény szemlélete és az egyszerre valóságos Isten és valóságos ember, Jézus Krisztus személye.

Kiemelkedő személyiségek ültek az elmúlt évtizedekben Péter székében. Az ő munkásságuk hogyan alakította ezt a viszonyrendszert?

Szent II. János Pál pápa az inkulturáció fogalmával még jobban kidomborította elődje örökségét. Az inkulturáció azt jelenti, hogy a keresztény üzenet úgy testesül meg egy adott kulturális közegben, hogy a megszólított kultúra kulturális köntösét magára ölti. A folyamat során az evangélium úgy hatja át, úgy alakítja át a kultúrát, hogy az nem veszíti el önazonosságát. Ezen a ponton már a katolikus teológiában is többes számban jelennek meg a kultúrák, illetve a hit és kultúra mint két önálló entitás találkozása figyelhető meg. A missziós felfogás is a hit központi elemeire támaszkodott és tiszteletben tartotta a helyi kultúrák sajátosságait, a körülményeket és szokásokat, például Afrikában, vagy éppen Latin-Amerikában. 

XVI. Benedek pápa esetében minden újítás ellenére is rendkívüli jelentőséggel bírt az európai magaskultúra iránti szeretet, rajongás, annak személyes művelése. XVI. Benedek pápa számára a valódi kultúra a kereszténység által átitatott műveltség. Egyes egyházi kritikusok azt a kérdést tették fel ekkor, hogy a nagykultúra iránti szeretet nem hordozza-e magában a kiskultúráról való lemondást. Itt térjünk vissza a kulturális antropológiára és Eliotra is: előbbi azt mondja, hogy minden, ami a természet átalakításával jár, kultúra, utóbbi pedig egy hosszú felsorolást hoz példának, amelyben a legszebb angol katedrálistól a lóversenyig sorolja, mi mindent tekinthetünk a kultúra részének. 

Vajon nem a benedeki felfogás a legkeresztényibb megközelítés? Mégiscsak az evangélium fényében történő léleknemesítésről beszélt…

Rendkívül fontos megközelítés az övé, kihagyhatatlan a kultúra meghatározásából. Keresztény emberként számunkra a kultúra a hit fejlesztését is magához ölelő fogalom. De nehezen vitatható el az, hogy akár egyetértünk a maga konkrét voltában vele, akár nem, minden emberi tevékenység kulturális aktus. A nagy- és a kiskultúra együttese visz közel minket a válaszhoz. 

Ferenc pápa szemszöge különbözik elődeiétől, nem vitás. A kérdés inkább az: mennyire radikálisan tér el?

Ferenc pápa eltérő szemlélete megkérdőjelezhetetlen, pápasága alatt kitágult a kulturális érdeklődés horizontja a kiskultúra irányában. Ő adta meg az elmúlt években azt a kultúradefiníciót is, mely már teljesen egy nyelvet beszél a kulturális antropológiával, ezáltal pedig, ha mást is gondolunk kultúráról, közös nyelven beszélhetünk róla, párbeszédbe bocsátkozhatunk a kultúrát művelő világi tudományokkal. A XX. század második felére a kulturális antropológia eljutott kommunikáció, közösség, kultúra hármasának összekapcsolásáig. Ferenc pápa fenti kultúrameghatározásával a katolikus egyház „utolérte” a kulturális antropológiát. A II. Vatikáni Zsinaton megkezdett folyamat napjainkban látszik gyümölcsözővé válni: mára képes egy nyelvet beszélni a katolikus teológia és a kulturális antropológia, lehetővé téve ezzel korunk fontos kérdéseinek dialogikus megvitatását.

Keresztény emberként azért sem gondolkodhatunk kizárólagosan a magaskultúra létjogosultságáról, mert a hétköznapok realitása az, hogy annak kincsei több milliárd embertársunk számára egyszerűen nem hozzáférhetőek. 

Beszélhetünk egyházfők esetében kultúrpolitikáról?

Talán inkább kultúrafelfogásról és kultúraeszményről beszélhetünk, ami magától értetődően közelebb, vagy távolabb esik egyik-másik kultúrpolitikai irányhoz. De a katolikus megközelítés szerint a kereszténység úgy vesz részt a közéletben, hogy bizonyos témákban felemeli a hangját, intellektuális vitát vállal és persze felismerhető a közelsége vagy távolsága világi megközelítésekhez képest, de önálló gondolatiságát képviseli. Az intézményes egyháznak természetesen komoly kulturális szerepvállalása van, ez történelmi öröksége is egyben. 

Mit tarthatunk a kulturkereszténységről mint fogalomról és mint jelenségről? Meglehetősen divatossá vált manapság…

Szent Ágoston megfogalmazása, mely szerint két birodalom polgárai vagyunk, a mai napig a köztudatban él, bár – ahogy korábban jeleztem – már az őskeresztények számára is létező dilemma volt. Három megközelítést mutathatunk be: az első szerint lemondunk a kultúráról Krisztusért, a második szerint lemondunk a kultúráért Krisztusról, a harmadik szerint pedig e kettőt egyensúlyban kell tartani. A teológiai megalapozottsága egyébként mindháromnak megvan, ahogy az egyháztörténeti háttere is. A kultúra háttérbe szorítása azonban a modernitásra gyakorlatilag megszűnt, inkább a másik véglet okozott kihívást.

A kulturkereszténység inkább a protestantizmuson belül vált erőteljessé, de a katolicizmusban is jelen volt. Megpróbálta kigyomlálni Krisztus radikalitását, nem vállalta fel a kettős polgárságból származó feszültséget, kényelmes pozíciót foglalt el. Jelentős képviselői voltak ennek az irányzatnak, legnagyobb problémája azonban az volt, hogy nem vett kellő mélységben tudomást a bűn bibliai fogalmáról és gyanakodva tekintett a dogmatikus kijelentésekre. A „Krisztus és kultúra” megközelítésnek is számos árnyalata van. A kortárs katolikus teológiát, a János-evangélium szellemében a Krisztus és a kultúra „is-is” megközelítése, a kultúrát átformáló Krisztus megvallása jellemzi: a hit és a kultúra együtt szemlélése, a kultúrában jelenlévő pozitív értékek felismerése, ugyanakkor kultúránk tévútjainak a kiigazítása, és a kultúra evangelizálásának missziós lelkülete. 

Egy másik, a napokban megjelent tanulmányában is idéz Szent II. János Páltól, amiben megerősíti, régi jelenség az érték- és értelemvesztett Európa. Miért fogalmazott így a nagy pápa évtizedekkel ezelőtt?

Ez a megfogalmazás már két és fél évszázada bármikor elhangozhatott volna, bár Európa keleti felében a szocializmus, nyugati részében pedig a ’68-as eszmék tették kétségtelenül még aktuálisabbá. A lengyel pápa, érzékelve korunk társadalmi és világnézeti problémáit, – fogalmazhatjuk úgy is, hogy morális vákuumát –, úgy fogalmaz, hogy

a keresztény evangelizációnak el kell érnie az európai kultúrát,

s meg kell mutatnia, hogy meg lehet élni az evangéliumot, hogy a Krisztusba vetett hit értelmet ad az életnek. 

Milyen kiutat javasolt a lengyel pápa?

Megfogalmazása szerint „a halál kultúrája” helyett „az élet kultúráját” és a gyökereket adó értékek felmutatását kell megélnünk, erre van szüksége Európának. Hitre, reményre, szolidaritásra hívott Szent II. János Pál.

Kevés dologra van égetőbb szükségünk, mint az igazság által rendszerbe és struktúrába rendezett szeretetre.

Az egyház küldetése pedig, hogy elvezesse a világot a szeretet és a szolidaritás megéléséhez.

XVI. Benedek pedig sokszor figyelmeztetett a nihilizmus problémájára és a relativizmus diktatúrájára. Milyen diktatórikus rendszerre utalt olyankor?

Engedje meg, hogy ne Benedekkel, hanem egy angolszász apologétával válaszoljak. Lesslie Newbigin azt állítja, hogy társadalmunk pluralitása csak a hitekre terjed ki, a tények világára nem. Newbigin úgy fogalmaz; társadalmunk plurális társadalomként önmagát értéksemlegesnek és toleránsnak vallja, ugyanakkor ez a pluralitás és tolerancia nem vonatkozik a tények világára.

Amiről pedig a fősodratú egyetemi gondolkodás és média úgy gondolja, hogy tény, ott nem engedi meg a vélemények ütköztetését és nem toleráns a kérdésekkel szemben sem.

A vallást is úgy kategorizálja, hogy megfoszthassa a racionális érvelés lehetőségétől. A kortárs keresztény érvelés szerint a keresztény középkor egysége nyilván nem állítható helyre, a történelmi egyházak elismerik és támogatják a pluralitás tényét, ám a pluralizmus ideológiáját nem. A vallás az európai társadalom közéletének szerves alkotóeleme, nem szorítható ki a nyilvánosság porondjáról. Amit igénylünk, hogy a posztmodern viták színpadán teljes joggal léphessünk fel, a nézeteinket azok teljességében fejthessük ki és ne ítéljenek hallgatásra minket. 

Újabban Ferenc pápa nagyon gyakran hívja fel az Európai Unió vezetőinek figyelmét az ideológiai gyarmatosítás veszélyeire. Talán éppen a fentiek árnyékában teszi ezt?

Ezek a megszólalások talán csak azok számára bírtak a meglepetés erejével, akik Ferenc pápának a tagadhatatlanul létező latin-amerikai látásmódja különlegességeit vették figyelembe, vagy kiragadott félmondatok alapján tájékozódtak a médiazaj közepette. De akik olvasták a megnyilatkozásait, azok számára ez nem meglepetés, több évtizedes egyházi hang folyamatosságát hallatja Ferenc pápa és ennek keretében figyelmeztet ma is a gyökértelenné válás veszélyeire. Tegyük hozzá, teljes joggal.
 

Fotók: Kürtös Adria
 

Összesen 87 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
-Zsolt-
2021. december 31. 00:15
Meginterjúvolhattok naponta 50 papot, apácát, és hermafrodita teológust. Semmi értelme. A világ nem a ti rükverc irányotokba megy. Ha 2021 megtanított nekünk valamit, az az volt, hogy a világnak több racionális gondolkodásra, és tudományra van szüksége, nem pedig több babonára és vallásra!
Trombitás Keresztély
2021. december 30. 23:52
A fenti képen látható izé, az mi az? Fiú vagy lány? A fidesznek csak ilyen szexuálisan összezavarodott, ránézésre-30-év-letöltendő teológusai vannak?
matykox
2021. december 30. 16:09
".... fontos Eliot és angolszász kortársai Tolkientól C.S. Lewison át Chestertonig, hogy ők voltak az utolsó nagy generáció,.... Jó lenne megfejteni egyszer, mi volt annak az eszmetörténeti oka, hogy ez a jelenség angol nyelvterületen volt azonosítható." - mondja ez a derék Nádor. A válasz talán egyszerűsít, de ismert: John Henry Newman. Az érsek és a korszellem, ami akkor még ott nem volt kóros ...
kulszek
2021. december 30. 14:22
Bizony mondom hogy a pápák ítéltek mindenkit aki Jézust követte és követi - kihalásra, azzal hogy nem engedték meg hogy szaporodjanak. Itt az eredmény, a vakvágány vége. A pápáknak tulajdoníthatóan. A gyökértelenség pedig már akkor elkezdődött amikor önteltségükben megtiltották hogy felismerjük hogy a görög és a római civilizációknak is voltak gyökerei: az Etruszk, Főniciai, stb....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!