De milyen mutatóban?
Egy sor jövedelmi mutatóban, termelékenységben, államadósságban, és nagy az inflációnk, sajnos.
A Nemzetközi Valutaalap az egész régióból Magyarországon várja a leggyorsabb gazdasági növekedést ebben évben.
Remélem is, hogy lesz idén növekedés, miután tavaly elég nagy, ötszázalékos visszaesés volt. De most ön makroadatokat mond nekem, közgazdásznak, mire mondhatnám, ezeket én jobban tudom. A sokfajta módon értelmezhető makroadatok azonban nem adnak választ arra, hogy a tizenvalahány év óta kormányzó politikai erő bírhatja-e a személyes támogatásomat. Nem. Ezért próbálok azoknak segíteni, akik más jövőt akarnak.
Az ön által kritikával illetett Gyurcsány Ferenc pártja lehet az ellenzéki kormány legerősebb tényezője. Pedig ön szerint is lesújtó volt a gazdaságpolitikája.
Így van, direkt politikai céloknak rendelték alá az államháztartást.
Nem tartja veszélynek, hogy Gyurcsánnyal visszatérhet a botrányos gazdaságpolitika?
Nem, több okból sem. Először is nem dőlt el, hogy milyen lesz a következő parlament összetétele. Csak annyit tudunk, hogy ki a
106 ellenzéki jelölt. Most éppen
a DK-nak és a Jobbiknak van a legtöbb egyéni jelöltje. De nem tudjuk, hogy nyernek-e majd.
Ezen számok alapján most a DK tűnik a legerősebbnek.
Neki van a legtöbb indulója, igen.
Akkor ön most reménykedik, hogy a DK nem szerepel majd jól?
Nem hozzá húz a szívem, de persze a többséghez nagyon is kellenek a képviselői. Ám nézzük pártatlan elemzőként a lehetséges jövőt. Kialakul egy sokpárti erőviszony, és olyan kormánytöbbség keletkezhet, a magyar történelemben szokatlan módon, amelyikben mindegyik politikai irányzatnak lesz annyi ereje, hogy valami fontosat érvényesítsen programjából, és senki nem lesz többségben. Az orbáni kormányzati hibák jelentős része épp abból adódott, hogy végletesen centralizált, ellensúly nélküli rendszerbe kerültünk, ahol bevallottan nincsenek fékek, csak gázpedálok vannak. Az ellenzék tagoltsága visszahozza a fékeket és az ellensúlyokat.
Egy ilyen tagolt összefogás könnyen áldozatul eshet az üzleti vagy a külföldi befolyásnak, lobbicsoportoknak.
A külföldi befolyásra utalást nem igazán értem. Külföldi befolyás van itt elég, ha az ember a kínai vasútra vagy az orosz atomerőműre gondol. Remélem, ilyenek nem lesznek, mert előáll valamelyik erő, és azt mondja, hogy nem, ezt nem engedjük. A sokpárti rendszer kikényszeríti az egyeztetést, amire Magyarországon rég volt példa. Ma pillanatok alatt hoznak döntéseket, egy hétvégén átírják az alkotmányt. Ellenzéki győzelem esetén nehezebb lenne az improvizálás. Kísérlet lenne a jobb döntéshozatalra.
Ami a társadalom bőrére megy.
Igen, mint minden kormányzás.
Azt olvastam egy cikkben, hogy ön szerint kormányváltás esetén lehet ugyan átmeneti káosz, nem kell félni, hosszú távon rendeződnek a dolgok – három évtizeddel ezelőtt is aggódtak Kádár miatt, de csak megoldódott minden.
A generációmnak markáns emléke van a rendszerváltozásról, amikor az egyesült ellenzék a kisgazdáktól az SZDSZ-ig szemben találta magát a negyven éven keresztül kormányzó párt erejével. Nyugtattuk egymást az ellenzéki kerekasztalban, hogy majd lesz valahogy. Valóban nehéz átmenet lett, a bőrömön éreztem ezt, pláne kormánytagként. Lendületes, barna hajú fiatalemberként kerültem a politikába, és másfél év után a hajzatom felét elfogyasztotta a történelem.
Majd pedig megszűnt egymillió munkahely, és több cég süllyedt el, mint Csehországban vagy Lengyelországban. A zűrzavarból összeomlás lett.
Így van, a rendszer átalakítása sosem könnyű, főleg ha egy negyvenéves rendszerről van szó. Rengeteg bajt örököltünk, a környezet sem volt támogató, és a felkészültségünk sem volt elég. Most azonban merem remélni, hogy a magát nemzetinek valló kormány nem épít szándékosan aknákat a rendszerbe. Bízom benne, hogy aki veszít, az ország érdekét szem előtt tartva elfogadja a társadalom többségi álláspontját, és nem akarja megnehezíteni a győztes életét.
Abban bízhatunk, hogy aki nyer, nem fog feles többséggel alkotmányozni? Hiszen az egyenes út lenne a polgárháborúhoz.
Feles többséggel nem lehet alkotmányozni.
Csakhogy ezt többen hangoztatják az ellenzéki oldalon.
Mondhatják többen, de nem lehet. Márpedig ha nem lehet, akkor nem fognak. Mondhatja egy párt, hogy ehhez ragaszkodik, mások meg azt mondják neki, ülj le, ez nem jó gondolat. Ebben nem diktálhat egyetlen párt.
Feles többséggel nem lehet alkotmányozni. Márpedig ha nem lehet, akkor nem fognak”
Vagyis a feles többségű alkotmányozás csak politikai kommunikáció?
Sokan sokfelé keresik a nehéz helyzetből kivezető utat. Jelenleg Magyarország külső megítélése szerint nem jogállam. Belül maffiaállamról, autoriter kormányzásról, a joggal való visszaélésről beszélnek. Mértékadó jogászok úgy írják le a rendszert, mint a jog eszközével való kormányzást, a rule by law-t. A sebtében meghozott kétharmados törvények sok joggal való visszaélést tartalmaznak, ebből a helyzetből valahogy ki kell keverednünk. Abból is, hogy hátrahagynak akár tizenkét évre kinevezett embereket fontos posztokon. Ezt az élet majd megoldja. Alkotmányozni feles többséggel nem lehet, de rengeteg jogi disznóságtól meg lehet szabadulni, ha győz az egyesült ellenzék. Akkor új szakaszba lép az ország, veszedelmes szakaszba, mondhatja joggal. De ha a kormánypártok nyernek…
Akkor?
Akkor is, mind a belső viszonyokat, mind az Európához, az euroatlanti szövetségeseinkhez fűződő viszonyt illetően. Amennyiben tizenkét év után újabb ciklust szerez a fennálló hatalom, nehezen képzelem el, hogy az eddigi jogos kritikákra okot adó hibák megszűnnének. Nem hiszem, hogy aki eddig folyamatosan centralizált, az megvilágosodik, visszaadja a jogköröket az önkormányzatoknak, elkezdi bevonni a szakszervezeteket, elfogadja partnernek a civil szervezeteket, sarkalatos törvényi változást széles társadalmi felhatalmazással hoz.
És közben bérrobbanást idézett elő, hogy teljes foglalkoztatást teremtett…
Sőt, ma már túlfoglalkoztatottság, munkaerőhiány van nálunk is. De nem erről beszélek. És nem is a kormány hozta létre ezt a helyzetet, hanem az üzleti ciklus.
Sokan kinevették a kormányt, amikor azt mondta, tíz év alatt egymillió munkahelyet kell létrehozni.
Hát nem is hozott létre.
A nyolcszázezer azért tekintélyes.
Én egyébként nem nevettem ki, csak azt mondtam, hogy nagy kerek számot bedobni, és utána az adatokat masszírozni értelmetlen dolog. De mindegy is, most ön gazdasági adatokkal akarja alátámasztani azt az álláspontot, hogy szükséges, hogy a NER rezsimje tovább működjön. Én meg azt mondom, hogy nem támogatom ezt a rezsimet, és erős érveim vannak erre.
Ahhoz mit szól, hogy az egykori tervgazdászok, miután neoliberálissá vedlettek át, visszatérnek a neomarxizmushoz?
Meglepő, hogy a marxizmus milyen erőteljes lett ismét. Visszatérnek olyan illúziók, amelyekről úgy gondoltam,
a világ már leszámolt velük.
Fizessenek a gazdagok?
És az alapjövedelem. Jóindulatú és végig nem gondolt javaslatok sora tűnik fel.
Csakhogy ezek ma az ellenzéki pártok javaslatai.
Melyik pártokra gondol?
A Fizessenek a gazdagok! az MSZP szlogenje volt.
Egy szocdem pártnál nekem ez nem okoz nagy meglepetést. Ezért is örültem volna, ha a Pálinkás-féle mozgalom előbb indul, és ma már megerősödve képvisel konzervatív gazdaságpolitikát. Egyébként a mai jövedelemszóródás mellett el tudom fogadni azt a szocialista javaslatot, hogy a minimálbérig ne adózzon a személyes jövedelem, a nagy jövedelmek adóterhe nagyobb legyen, mint a legkisebbeké.
Az alapjövedelmet azért csak nem fogja tanácsolni egy ellenzéki kormánynak?
Nem tanácsolnám. Ha azt jelenti a gondolat, hogy mindenki feltétel nélkül kap egy összeget, és ennek fejében más támogatást nem, akkor még a javaslattevők is visszahőkölnek.
Bod Péter Ákos
Szigetváron született 1951-ben. Közgazdász, politikus, egyetemi tanár, az MTA doktora. 1990–1991-ben országgyűlési képviselő, ipari és kereskedelmi miniszter, majd 1994-ig a Magyar Nemzeti Bank elnöke. 2011-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjével tüntették ki.
Szigetváron született 1951-ben. Közgazdász, politikus, egyetemi tanár, az MTA doktora. 1990–1991-ben országgyűlési képviselő, ipari és kereskedelmi miniszter, majd 1994-ig a Magyar Nemzeti Bank elnöke. 2011-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjével tüntették ki.Nyitókép: Ficsor Márton