A Századvég kiadó gondozásában jelent meg T. S. Eliot Nobel-díjas költő, esszéista és kritikus A keresztény társadalom eszméje című esszéje. A kötetről L. Simon László, a Nemzeti Múzeum főigazgatója, Molnár Attila Károly, a Molnár Tamás Kutatóintézet igazgatója, és a moderátor, Bethlenfalvy Gábor újságíró beszélgettek.
L. Simon kifejtette: a klasszikus önkifejezési formákat kereső attitűd nem zárja ki azt, hogy a teremtés világ rendjéről konzervatív módon gondolkodjon. Bizonyos értékek akkor is evidensek egy szerző számára, ha különböző életszakaszokban nem annyira megéltek. Eliotra ez különösen igaz, hogy a kereszténységhez való viszony ciklikusan változik, ez nem egy korszak, ez egy fejlődés. Eliot a kereszténységre nem csak egy rítusként tekint, hanem egy eszmére, társadalmi kohéziós elemre. L. Simon párhuzamba hozta Kassák Lajossal, noha életüknek egészen más a története. Kassáknál is látható, hogy munkásköltő és kommunista, de ezzel együtt hagyománytisztelő ember. A „romboljatok, hogy építhessetek" jegyében
minden értéket megkérdőjelezett, de vallásos, konzervatív, családcentrikus ember volt.
L. Simon szerint nem egymást kizáró dolog a formabontás, az értékek megkérdőjelezése, és egyébként a saját kultúrához, saját nyelvi közeghez, saját hazához, saját kereszténységhez való mély ragaszkodás.
Bethlenfalvy kérdésére, miszerint nincsen-e folyton válságtudatunk, Molnár Attila Károly azt felelte, hogy a válságtudat régóta része a gondolkodásunknak. Peter Berger amerikai neokon szerző azt írta, hogy amikor az első ősember összehúzta az első prémet a hátán, és azt mondta, így nem mehet tovább, akkor kezdődött a reformok kora.
A történelemben mindig volt valamilyen válság. a görög krízis szó arra utal, hogy válaszút elé érkezünk. Amiért ma sok sora visszacseng Eliotnak, az az alapvető probléma, hogy az elmúlt 70-80 év nem oldotta meg, amit Eliot a húszas években látott. Megnyerték a világháborút a britek, és erre Eliot közli, hogy ez egy „átokföldje". „De miért, ha ők nyertek, és a csúcson vannak?" Körének alapvető gondolata volt, hogy az atomizálódott egyén gyenge, bedől a nácizmusnak és a bolsevizmusnak. A gyenge, magára maradt egyén nagyon is igényli az állam beavatkozását. A liberalizmus tehát szándéka ellenére előkészítette a talajt a totalitárius, államközpontú társadalomnak. A liberalizmus fel akarta szabadítani az egyént a vallási, nemzeti korlátok alól, és ezt kritizálja Eliot, miszerint az egyén magányos és szerencsétlen.