Szakítópróba előtt a Draghi-kormány: bebocsátásra vár a német migránshajó

2021. március 02. 12:18

Az olaszországi partok felé négyszáz bevándorlóval közeledő Sea-Watch 3 az első civilhajó, amelynek beengedéséről a Mario Draghi vezette új kormánynak döntenie kell, azt is figyelembe véve, hogy a kormánypárttá válta kikötők ismételt lezárását sürgeti – jelentette az olasz sajtó kedden.

2021. március 02. 12:18
null

A Radio24 hírrádió kedd reggeli elemzése szerint a Sea-Watch 3 érkezése ad választ az új kormány megalakulásával felmerült kérdésre, vagyis arra, hogy Mario Draghi milyen migrációs politikát kíván követni. Az adásban felszólaló Paolo Mieli, több napilap egykori főszerkesztője úgy vélte,

ezen az első civilhajón dől el, milyenek az erőviszonyok Luciana Lamorgese belügyminiszter és elődje, a Ligát vezető Matteo Salvini között,

aki pártjával csatlakozott a Draghi-kormányhoz.    

„Ahogyan Draghival fordulat történt az egészségügyi vészhelyzet kezelésében a korábbi járványbiztos leváltásával, a Liga kormányra kerülésével váltásra van szükség a nyitott, sőt kitárt kikötők politikájában is” – nyilatkozott Matteo Salvini.    

A Mario Draghi közgazdász vezetésével két hete megalakult új kormány egyik kihívásának kezdettől fogva a migrációs intézkedések számítottak. Draghi nem váltotta le Luciana Lamorgesét, aki 2019 szeptemberében vette át a minisztériumot Matteo Salvinitől.

Tavaly Lamorgese eltörölte a Salvini bevezette migrációs-biztonsági törvénycsomagot, amely a zárt kikötőkre épült,

szigorú szankciókkal a civilhajók felé, és szigorította a menedékkérelmek elbírálását is. Matteo Salvini egy kedd reggeli rádióinterjúban kijelentette, hogy „a kormánynak vissza kell térnie az országhatárok nyugodt, törvényes és kötelességnek számító ellenőrzésére. Az EU összes tagállama ellenőrzi, ki lép be vagy lép ki a határain”.

Elmondta, hogy találkozót kért Mario Draghitól és Luciana Lamorgesetől annak érdekében, hogy „azokat segítsék, akiknek joguk van rá anélkül, hogy az egyedüli Olaszország váljon az összes csónak és csónakocska érkezési pontjává, miközben a többi európai ország drasztikusan csökkentette az érkezéseket”.    

A Sea-Watch nevű német szervezet hajója 363 külföldivel a fedélzetén Máltától és Olaszországtól is kikötési engedélyt kért,

hangsúlyozva, hogy a bevándorlók már majdnem egy hete a tengeren hánykódnak. A csoport egyharmada kiskorú. A Sea-Watch 3 nevű hajó arról ismert, hogy korábbi kapitánya, Carola Rackete 2019 nyarán, még Matteo Salvini belügyminisztersége idején, megszegte a kikötési tiltást Lampedusa szigetén, és áttörte az olasz hatósági hajóblokádot.    

Lampedusa polgármestere, Salvatore Martello jelezte, hogy a szigeten nincsen több hely,

miután az utóbbi huszonnégy óra alatt újabb ötszázan kötöttek ott ki. Lampedusa egyetlen, kevesebb mint kétszáz fős regisztrációs központjában a hétvégén már több mint ezren voltak. Tarthatatlan egészségügyi és biztonsági helyzetről beszélt Nicolo Di Maria, az országos rendőrszakszervezet főtitkára is, akinek adatai szerint a Lampedusán a bevándorlókkal dolgozó rendőrök közül már tízen megbetegedtek koronavírusban családtagjaikkal együtt, miközben a sziget lakosai között hónapok óta egyetlen új beteget sem azonosítottak. Problémaként említette, hogy

a folyamatosan érkező csónakok és kisebb hajók ismét eltorlaszolták a sziget kikötőjét,

miután tavaly nyáron már több száz migránshajót megsemmisítettek. Nicola Molteni, a hétfőn beiktatott új belügyi államtitkár, a Liga politikusa, aki a Salvini-féle migrációs intézkedések szellemi atyjaként ismert, a jobboldali Libero napilapnak nyilatkozva kijelentette, hogy Olaszországnak nincsen szüksége migránsokra.    

Év eleje óta 5033 bevándorló kötött ki az olasz partokon, miközben tavaly március elsején csak 2533-at tartottak számon,

Matteo Salvini belügyminisztersége idején, 2019 első két hónapjában pedig mindössze 262 volt a számuk. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNCHR) adatai szerint az olaszországi migránstáborokban több mint nyolcvanezren vannak.

(MTI)

Fotó: MTI/EPA/ANSA/Ufficio Stampa Sea Watch

Összesen 43 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brekker
2021. március 02. 17:52
Az is igaz, hogy Olaszországot nem nehéz megzsarolni az államadóssága miatt. Másrészt egy átlag olasznak sokkal több megtakarítása van, mint egy átlag németnek. Valahogyan ki kell egyenlítődnie ennek az ellentmondásos helyzetnek. Emlékszünk még Ciprusra?
brekker
2021. március 02. 17:48
Na most kiderül, hogy Salvini becsicskult-e.
rajgy
2021. március 02. 16:21
Van Németországnak tengeri kikötője! Hamburg, Rostok, stb... Miért nem oda viszi?
szandi-mandi
2021. március 02. 15:35
Olaszország talán nem olyan szegény, hogy egy gyors hadihajóját felajánlja: átszállás, majd irány Hamburg. Az egyszeri üzemanyag költség gazdaságosabb, az olasz táborok megteltek, emberséges megoldás is. Azután döntsenek a hamburgiak. Persze elég lenne Marseille, Barcelona is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!