A koronavírus-járvány komoly gazdasági konzekvenciákkal is jár, hatását megbecsülni még nem tudjuk, azonban Varga Mihály is jelentős visszaesést valószínűsített. Egy esetleges gazdasági krízis hogyan befolyásolhatja a kormánypártok támogatottságát?
Kis kitérővel kezdeném a választ. Annak, amit a magyar nyilvánosságban politikai elemzésként művelnek, két közismert hagyománya van. Az egyik a meredek jóslatoké, a másik pedig az „egyrészt-másrészt” típusú lamentálás. Egy ilyen válsághelyzetben mindkét tradíció továbbvitelére komoly tér nyílik, de azért óvatos lennék ezzel. Nyilván az alaplogika szerint a kormányok támogatottsága részben konjunktúrafüggő, ebben a tekintetben bizonyára nehezebb feladata lesz a kormánypártoknak. Eközben az emberek személyes tapasztalataim alapján két dolgot tisztán látnak, és ez is benne lehet a kormány népszerűségének eddigi emelkedésében. Az egyik az, hogy a vírusról nem a kormány tehet, amely eddig – miközben az ember nyilvánvalóan együtt érez minden áldozat családjával – a nyugati országokénál alacsonyabb fertőzésszámmal, kevesebb súlyos megbetegedéssel, időben meghozott döntésekkel tud elszámolni. A másik pedig az elmúlt évtized tanulsága, mégpedig az, hogy több komoly válsághelyzetből kihozták már az országot, és most is évek óta készültek a gazdasági nehézségekre. A 2010-es súlyos örökség és a 2012-es euróválság után az ország számára „hét bő esztendő” jött. Továbbá azt a migrációs válságot, amely nemcsak az előző, de a következő évtized fő kérdése lehet, eddig szintén úgy kezelték, hogy napjainkban a korábbi kritikusok egy része is elismeri a teljesítményüket. Végül, de nem utolsósorban, jónéhány önkormányzatban, így főleg a fővárosban most az ellenzéki koalíció válságkezelő működésmódja is vizsgázik. Szolnokon például éppen a napokban esett szét az ellenzéki testületi többség.
A jelenlegi politikai konstelláció egy Gyurcsány Ferenc integrációjával megvalósuló ellenzéki összefogást, párttömörülést vetít előre. Várható, hogy 2022-ben újra Gyurcsány-Orbán párviadalt hoznak a választások?
Akár egészségügyi, akár gazdasági tekintetben vizsgáljuk a mostani válsághelyzetet, Gyurcsány Ferenc személye, illetve a róla a választókban élő kép megkerülhetetlen. Maga a DK-elnöke mondta még kormányfőként különböző vitákban, hogy az emberek nem azt nézik, hogy a politikusok mit mondanak, hanem azt, hogy mit csináltak. Szerintem ebben nagyrészt igaza van. Orbán Viktor válságkezelési rekordját említettük, Gyurcsány Ferencét pedig leginkább a megszorítások, illetve 2009-es lemondása határozza meg. Ezért sem tartom valószínűnek, hogy személyesen Gyurcsány legyen az ellenzék felvállalt jelöltje. Azt már annál inkább elképzelhetőnek tartom, hogy egy hozzá közel álló, vagy általa ajánlott személy lesz az, akit a háttérben a DK elnöke tarthat leginkább sakkban. Ez nemcsak azért tűnik valószínűnek, mert valami ilyesmit látunk a fővárosban, vagy azért, mert a Gyurcsány-párt lett az EP-választásokon az ellenzéki éllovas, hanem azért is, mert az elmúlt két évben az egész ellenzék az ő radikalizmusuk, illetve a balliberális szellemiségük irányába mozdult. Jellemző volt, hogy mikor idén év elején Gyurcsány közös 2022-es ellenzéki indulást javasolt, fajsúlyos ellenérvek a pártját és a pártpolitikát elvileg elhagyó Vona Gábortól, azaz egy influenszertől jöttek.