A szabadság reakciós harcosai – Megadja Gábor új könyvéről

2019. július 11. 07:23

Az eszmetörténész azon gondolkodókról ír új könyvében, akik ellenezték az utópisztikus liberális törekvések totális igazságértelmezésre tartott igényét.

2019. július 11. 07:23
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

Eredetileg doktori értekezésként született Megadja Gábor eszmetörténész és publicista új könyve, A szabadság reakciós harcosai, amely a Századvég Kiadó gondozásában jelent meg.

Akik Megadja eszmetörténeti írásait és folyóiratokban publikált eszmefuttatásait is olvasták, azokat nem lepi meg a komoly hangvétel és az impozáns kutatói munka, mely a mű mögött áll; akik pedig csak a beszélgetős műsorokban poénkodó, vagy csípős publicisztikákban pennát villantó Megadját ismerik, meglepetéssel konstatálhatják, hogy a könnyed aktuálpolitikai kommentárok komoly eszmetörténeti megalapozottságból születnek.

Megadja könyvében válogatott, nyugaton alkotó szerzők politikafilozófiai írásait vizsgálja: elemzésében kiemelt helyet kap Hannah Arendt, Friedrich August von Hayek, Kolnai Aurél, Erik von Kuehnelt-Leddihn, Molnár Tamás, Polányi Mihály, Leo Strauss és Eric Voeglin, illetve mellettük idéz olyan szerzőket is, mint Ludwig von Mises és Karl Popper. Megadja elképzelése, hogy ezen szerzőket közép- és kelet-európai származásuk és emigráns mivoltuk mellett összeköti a nyugati liberális demokrácia kritikája, amit éppen az otthonaikat szétzúzó totalitarizmusok – a nácizmus és a kommunizmus – bűneinek megtapasztalása erősített meg. 

A könyvben megannyi fronton kritizált nyugati liberális demokráciát – illetve annak inspirációs forrása, a felvilágosodás – elsősorban ismeretelméleti hiányosságainak oldaláról vizsgálja. Megadja bemutatja, hogy az említett szerzők

írásaikban ellenezték az utópisztikus liberális törekvések totális igazságértelmezésre tartott igényét.

A vizsgált szerzők – különböző megfontolásokból és érvrendszerekkel – egyaránt az emberi tényezőt, a külső valósággal egyéni kapcsolaton keresztül kialakult bölcsességet (lényegében a „józan észt") hiányolják a liberális valóságértelmezésből. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne objektív valóság, ám az objektivitás fogalmának kisajátítása egy a felvilágosodásban, majd pedig a francia forradalomban megjelenő téveszme Megadja szerint, ami aztán a huszadik századi totalitarizmusokban is visszaköszön.

Különösen érdekes napjaink populizmusának tükrében látni a vizsgált szerzők demokrácia-kritikáját is. A tömegdemokrácia, mint a műveletlenek uralma, az itt bemutatott gondolkodóknál is megjelenik, és Megadja nem is titkolja, hogy a szerzők többségében van némi elitizmus. Azonban valószínűleg itt sem szabad elfelejteni – éppen az imént tárgyalt, elhagyhatatlan egyéni tapasztalatok tükrében –, hogy ezek a szerzők a nácizmus és kommunizmus által megszaggatott öreg kontinensről érkeztek a nyugatra, ahová magukkal vitték a tömegek megvezetésével kapcsolatos negatív élményeiket.

Hasonlóan nem elhanyagolható, hogy a totalitárius mozgalmak sosem a hétköznapi, valós embereket szerették, hanem az idealizált embereket, akiknek esetleg olyan tulajdonságaik is vannak, amik a nácizmus vagy a kommunizmus nézetrendszerébe már nem fértek bele. Ilyen értelemben a modern populizmus vajmi kevéssé hasonlítható az utópisztikus, tökéletes osztály- és fajalapú társadalmat vizionáló eszmékhez: a populizmus valóban a tömegekre épít, ám nem akarja megváltoztatni Józsi bácsit és Mari nénit, helyette felveti azt a radikális és új elképzelést, hogy

Józsi bácsi és Mari néni józan esze és élettapasztalata ér annyit – vagy többet is –, mint a liberális elité.

Megadja könyve összességében kiemelkedő munka, melynek egyetlen hátránya, hogy összetett fejtegetéseit nem foglalja össze egy tömör konklúzióban a mű végén.

A fenti szerzők írásait közép- és kelet-európai kontextusba helyező, emigráns mivoltukat kiemelő, liberális demokrácia iránti kritikájukat összevető munkaként hiánypótló alkotás az eszmetörténet területén, amit haszonnal forgathat a konzervatív olvasó akár intellektuális unaloműzőként egy nyári délutánon, de akár a politika és a publicisztika harcterén is. 

Összesen 74 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
mokány
2019. július 11. 16:03
Voltaire szerint ahol utópiát hirdetnek (absurdity), ott megjelenik az erőszakos megvalósítás (atrocity). (Aliter talier, totalier alier.) Ahogy a versike is mondja.
Robur
2019. július 11. 14:45
"Józsi bácsi és Mari néni józan esze és élettapasztalata ér annyit – vagy többet is –, mint a liberális elité." Józsi bácsinak és Mari néninek annyi esze van, hogy megszavazza a fideszt. Ennek következtében az ország értelmes része elmegy. Józsi bácsi meg Mari néni éhendöglik mert nem lesz aki a rendszereket fenntartsa. Így megy ez populáriában.
kata56
2019. július 11. 13:44
Mégiscsak el kell olvasni azt a könyvet, ha már ennyire szidják-gyalázzák...:D:D:D
Louie001
2019. július 11. 10:26
édes Istenem, ez a Józsi bácsi véleménye talán még többet is ér, mint a liberális "áléttermiségié".. ez annyira, de annyira szánalmas persze, nyilván a végtelenül beszűkült, könnyedén befolyásolható, szakmai előképzettséggel nem rendelkező, vélhetően nyelveket nem beszélők véleménye kurva sokat ér. ez a legrosszabb populizmus
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!