Az adatok továbbítását, azok feldolgozását a gyártó nem titkolja, de elrejti a használati feltételek hosszú és szövevényes leírásában, melyet a felületes olvasó nem igazán ért meg. A szerződési feltételek azonban elárulják, hogy a hangfelvételeket feldolgozó Nuance vállalat marketingcélokra is használhatja az adatokat. Így nem meglepő, hogy a karácsonyra kapott baba egy adott vidámparkba hívja a gyermeket.
A G Data mindezzel kapcsolatban arra is felhívja a figyelmet, hogy minden, az internetre kötött tárgy felhasználható kémkedésre vagy személyes információk megszerzésére.
Egy másik játékgyártó, a Vtech szervereiről tavaly több ezer gyermek adata szivárgott ki. A cég az incidens után módosította az általános szerződési feltételeit, és a hasonló esetek felelősségét a szülőkre hárította. Az interaktív Hello Barbie gyártóját, a Mattelt pedig tavaly karácsonykor azért kritizálták, mert nem kellőképpen titkosítva továbbította az adatokat a felhőbe.
Mit tehetnek a szülők?
Mindig a gyermek érettségi fokának megfelelő játékot vásároljunk, és az interaktív, okos kütyük helyett – ha erre van mód – válasszunk a hagyományos játékok közül. Ezek a képzelőerőt is jobban fejlesztik, és nagyobb közösségi élményt is nyújtanak. Ha pedig az internetre is felkapcsolódó robot kerül a karácsonyfa alá, akkor játék közben beszélgessünk el a gyerekkel a biztonsági kockázatokról, és tudatosítsuk vele, milyen eszközt tart a kezében – zárul a profit7.hu írása.