„Mi következne az állam új szerepéből az oktatásban?
Az önkormányzati és a közoktatási törvény bevezetése óta eltelt bő két évtized tapasztalatai alapján azt javasoljuk, hogy Magyarországon ismét iktassuk be az iskolafenntartók sorába az államot. Ezek az iskolák nem a több mint fél évszázaddal ezelőtti rosszízű államosítás útján, hanem a fenntartó cseréjével jönnének létre. Az állam és a jelenlegi fenntartók egyeztetéseket kezdhetnek az iskolák átvételéről, ha a fenntartók bármilyen ok miatt úgy gondolják, hogy az iskola fenntartása jobb kezekben lenne az államnál. De ez nem kötelező. Ahogy Magyarországon jelenleg önkormányzatok, egyházak, alapítványok, egyesületek, magánszemélyek lehetnek iskolafenntartók, úgy az állam is az iskolafenntartók sorába léphetne. Jogszabály egyébként ezt ma sem zárja ki.
Úgy tudjuk, hogy az egységes oktatási színvonalat biztosító állami közoktatás megteremtéséről ön többször egyeztetett Gyurcsány Ferenccel. Vagy ennél is tovább jutottak már? Esetleg kész koncepció, kidolgozott javaslatok lapulnak miniszter úr fiókjában?
A miniszterelnöknek több hónappal ezelőtt beszéltem először az állam iskolafenntartói szerepvállalásának lehetőségéről, majd néhány héttel ezelőtt egy részletesebb előadást tartottam róla a kormánykabinetben. Azt tapasztaltam, hogy a kabinet tagjai közül mindenki olyan progressziót lát benne, amely szükséges a magyar közoktatás fejlesztéséhez. A javasolt modellről azután, hogy most az önök lapjában nyilvánosság elé kerül, számos megbeszélést, vitát akarunk kezdeményezni. Akkor lehet jó színvonalon megvalósítani, ha erős szakmai egyetértés van mögötte. A félév végén tájékoztatom ezek eredményeiről a kormányt. (...)
Hogyan működne ez a gyakorlatban?