„Örök szerelem, ettől nem lehet elszakadni” – így vallott a visszatéréséről a Mandinernek az olimpiai bajnok
Szász Emese a decemberi országos csapatbajnokságon a gyermekei előtt léphet ismét pástra.
Három: az oktatás az ország állami iskoláiban egységes tanrend, egységes tananyag alapján történne. Négy: az állami iskolákban közalkalmazottak dolgoznak, a tanárok az államtól kapják a fizetésüket. Értelemszerűen a munkáltató az iskola igazgatója, de az állam gyakorolja az alkalmazási jogokat, alakítja ki a feltételeket.
„Mi következne az állam új szerepéből az oktatásban?
Az önkormányzati és a közoktatási törvény bevezetése óta eltelt bő két évtized tapasztalatai alapján azt javasoljuk, hogy Magyarországon ismét iktassuk be az iskolafenntartók sorába az államot. Ezek az iskolák nem a több mint fél évszázaddal ezelőtti rosszízű államosítás útján, hanem a fenntartó cseréjével jönnének létre. Az állam és a jelenlegi fenntartók egyeztetéseket kezdhetnek az iskolák átvételéről, ha a fenntartók bármilyen ok miatt úgy gondolják, hogy az iskola fenntartása jobb kezekben lenne az államnál. De ez nem kötelező. Ahogy Magyarországon jelenleg önkormányzatok, egyházak, alapítványok, egyesületek, magánszemélyek lehetnek iskolafenntartók, úgy az állam is az iskolafenntartók sorába léphetne. Jogszabály egyébként ezt ma sem zárja ki.
Úgy tudjuk, hogy az egységes oktatási színvonalat biztosító állami közoktatás megteremtéséről ön többször egyeztetett Gyurcsány Ferenccel. Vagy ennél is tovább jutottak már? Esetleg kész koncepció, kidolgozott javaslatok lapulnak miniszter úr fiókjában?
A miniszterelnöknek több hónappal ezelőtt beszéltem először az állam iskolafenntartói szerepvállalásának lehetőségéről, majd néhány héttel ezelőtt egy részletesebb előadást tartottam róla a kormánykabinetben. Azt tapasztaltam, hogy a kabinet tagjai közül mindenki olyan progressziót lát benne, amely szükséges a magyar közoktatás fejlesztéséhez. A javasolt modellről azután, hogy most az önök lapjában nyilvánosság elé kerül, számos megbeszélést, vitát akarunk kezdeményezni. Akkor lehet jó színvonalon megvalósítani, ha erős szakmai egyetértés van mögötte. A félév végén tájékoztatom ezek eredményeiről a kormányt. (...)
Hogyan működne ez a gyakorlatban?
A gyakorlati megvalósítás előkészítésére öt alaptételt dolgoztunk ki, ezeket javasoljuk most megvitatásra. Első alaptétel: Magyarországon szükség van állami fenntartású iskolákra azért, hogy a közoktatásban csökkenjenek az esélykülönbségek. Ezek kiegyenlítésére ma kizárólag az állam képes. Kettő: az állami iskolák nem rendeletileg, hanem tárgyalások útján, fenntartócsere révén jönnének létre minden egyes olyan iskolafenntartóval, amelyik szükségét érzi, vagy lehetőséget lát arra, hogy iskoláját a továbbiakban az állam gondozza, és ezt kezdeményezi. Ugyanakkor az állam is kezdeményezhet ilyen tárgyalásokat. Három: az oktatás az ország állami iskoláiban egységes tanrend, egységes tananyag alapján történne. Ez a jelenlegi kimeneti pontokat kötelező érettségit szabályzó szisztéma fenntartása mellett az állami iskolákban az odavezető utat is nagyon világosan és egységesen szabályozza. Négy: az állami iskolákban közalkalmazottak dolgoznak, a tanárok az államtól kapják a fizetésüket. Értelemszerűen a munkáltató az iskola igazgatója, de az állam gyakorolja az alkalmazási jogokat, alakítja ki a feltételeket. Öt: az állami iskolák létrejötte semmilyen módon nem befolyásolja a jelenlegi iskolafenntartók belső működését. Az önkormányzati iskola, ha önkormányzati iskola akar maradni, akkor úgy működik, ahogy eddig, akárcsak az alapítványi vagy az egyházi is. (...)
Az állami iskolák egységes tanterv szerint dolgoznának. Ez az egységes tanterv vonatkozna a magán és az egyházi iskolákra is?
Nem. De a tanterv jelenleg sem egységes. Magyarországon csak a kimeneti pontok szabályozása az, viszont a tantervet az iskolafenntartó a megadott törvényeken és jogszabályokon belül maga dönti el. Az állam is maga dönti el. Csak ez az állam úgy dönt, hogy az iskoláiban mindenütt azonos legyen a tananyag.”