Már két éve megírták a nyugati lapok: ha Ukrajna csatlakozik az EU-hoz, annak minden európai megfizeti az árát

Két éve még minden nagyobb nyugati lap elismerte, hogy nagy árat kellene Európának fizetnie, ha Ukrajna csatlakozna az Európai Unióhoz.

Több, Magyarországgal szemben indult kötelezettségszegési eljárás is újabb szakaszba lépett: az Európai Bizottság indokolással ellátott véleményt küldött a mezőgazdasági kartellezés, valamint az alkohol- és dohánytermékek jövedéki adója ügyében.
A kötelezettségi eljárás folyamán újabb lépcsőfokot jelentő, úgynevezett indokolással ellátott véleményt küldött az Európai Bizottság Magyarországnak három ügyben.
Az egyik eljárást a Bizottság azért kezdeményezte októberben, mert álláspontja szerint hazánk nem tartja be maradéktalanul az uniós versenyjogot, ugyanis egy jogszabály alapján a Gazdasági Versenyhivatal gyakorlatilag nem léphet fel a mezőgazdasági termékekkel kartellezőkkel szemben. a GVH agrárkartellek esetében csak akkor állapíthat meg büntetést, ha az érintett gazdasági szereplők az után is fenntartják a fogyasztókat megkárosító, versenykorlátozó tevékenységet, hogy a hatóság azonosította a törvényellenes tevékenységet, teljes mértékben alátámasztotta bizonyítékokkal a kartell létezését, és felszólította a feleket, hogy megszabott határidőre hagyják abba a versenykorlátozó magatartást.
Emellett az adózás terén indult eljárásokban is elindult egy-egy ilyen levél Brüsszelből Magyarországra. Az egyikben a bizottság annak a gyakorlatnak a beszüntetésére szólítja fel Magyarországot, hogy különféle szeszesitalokra különböző jövedékiadó-kulcs vonatkozik, és az egyik jelentősen magasabb a másiknál. A bizottság közleményéből az is kiderül, hogy az uniós jog a szeszesitalok esetében egyetlen általános jövedékiadó-kulcs alkalmazását teszi lehetővé azok alkoholtartalmától függően, ezzel szemben Magyarország a szeszesitalok készítési módja és összetétele szerint különbözteti meg, és adóztatja eltérő módon ezeket az italokat. A magyar jog az olcsóbb, aromával ízesített, „kommersz” szeszesitalokat sújtja nagyobb adóval.
A másik indoklással ellátott véleményben Brüsszel azt kifogásolja, hogy a forgalmi vagy jövedéki adó változása esetén a régi zárjeggyel ellátott dohánytermékeket 15 nap után ki kell vonni a forgalomból. A bizottság közleményéből az derül ki, hogy a jövedéki adóztatás harmonizációját szolgáló irányelv nem teszi lehetővé, hogy a magyar jog korlátozza egyszer már forgalomba került dohánytermékek kereskedelmét.
Az utóbbi két eljárást tavaly tavasszal indította Magyarország ellen a Bizottság. Magyarországnak mindhárom ügyben 60 napja van arra, hogy a kifogásolt jogszabályokat összhangba hozza az uniós szabályokkal, különben a bizottság az Európai Bírósághoz fordulhat.