Topklubra fáj a Red Bull foga – tovább bővülhet a Vörös Bikák futballbirodalma!
Célkeresztbe került Marco Rossi nagypapájának kedvenc csapata.
Litvániában törvény tiltja, hogy kiskorúak megvegyék, Lengyelország most készül hasonló jogszabályt hozni, hazánkban egyelőre szabadon vásárolható az energiaital. Pedig nem veszélytelen. A gyártóknak óriási bizniszt jelentő nedűből az iskoláskorú gyerekek tíz százaléka heti rendszerességgel iszik. Összefoglalónk.
Halaska Gábor és Kovács Dániel írása a Mandiner hetilapban.
A világszerte milliók által fogyasztott, koffeint és más pörgető anyagokat tartalmazó, a funkcionális italok kategóriájába tartozó energiaitalok a globális piacokon egyre nagyobb népszerűségre tettek szert az utóbbi években. Az üdítők közé tartoznak, akárcsak a szénsavas italok, a gyümölcs- és zöldséglevek, a palackozott vizek, a sportitalok, az üdítőital-koncentrátumok, a fogyasztásra kész teák és kávék. A legtöbb országban az energiaitalok a mindenki által elérhető termékkör részét képezik, de a magyar csipszadó szabályozásához – hivatalos nevén népegészségügyi termékadóról szóló törvényhez vagy röviden netatörvényhez – hasonlóan ezeket a termékeket egyre több országban terhelik meg fogyasztási adóval, és/vagy szűkítik az értékesítési lehetőségeit életkor vagy bolttípus alapján.
Az Investopedia szakmai cikke által idézett szakértők szerint az energiaitalok a multivitaminok mellett a legnépszerűbb étrend-kiegészítők a tizenévesek és fiatal felnőttek körében az Egyesült Államokban. Ezen italok többségét a 18 és 34 év közötti férfiak fogyasztják. A globális energiaital-értékesítés a becslések szerint tavaly meghaladta az 53 milliárd dollárt, ami közel 18 ezer milliárd forint, szűk háromnegyede a magyar költségvetés 2022-es bevételének. Az iparág 2027-re várhatóan 7,1 százalékos összetett éves növekedési rátával 86 milliárd dollár fölé nő. A friss kutatások szerint az ázsiai csendes-óceáni régió várhatóan az iparág egyik leggyorsabban növekvő piaca lesz. Ez az ugrás az infláció ellenére alapvetően növekvő fogyasztói jólétnek és az urbanizációnak tulajdonítható.
Szerepet játszik a piac alakulásában az egészségtudatosság növekedése is. Ahogyan arra a Mordor Intelligence honlapján megjelent ágazati kutatás rávilágított, a járvány kitörése is változtatott a fogyasztási szokásokon, a vásárlók inkább keresnek egészséges termékeket; mostanra növekedett az immunerősítő energiaitalok fogyasztása is. Ez nyomot hagyott a gyártók stratégiáján: megjelentek a csökkentett cukortartalmú, növényi alapú, bioösszetevőket is tartalmazó energiaital-verziók a piacon.
Az energiaital-ipari piac úttörője az osztrák Red Bull volt, első termékét 1987-ben vezette be a hazai piacon. Később Besenyei Péter műrepülő pilótának is része volt a márkanév világhírűvé tételében a Red Bull Air Race révén. Idővel megérkeztek a globális kihívók: a Monster, amely 2014 óta a Coca-Cola stratégiai partnere, illetve a Rockstar, amely 2020 óta a PepsiCo tulajdona. A mi régiónkban egyre erősebb a Hell márkanév, amelynek Kelet-Magyarországon van a legnagyobb gyártóbázisa.
A Red Bullt 172 országban árulják, a vállalat ma már több mint 13 ezer embernek ad munkát. Eladásai az utóbbi években ugrásszerűen nőttek a feltörekvő piacokon, Indiában például 37, Brazíliában 30, Afrikában 25 százalékkal; mindemellett a cég továbbra is az egyesült államokbeli, a nyugat-európai és a távol-keleti terjeszkedésre összpontosít. Az eladási adatok csak részben nyilvánosak: a társaság közlése szerint 2021-ben több mint 9,8 milliárd doboz Red Bullt adtak el, ami 24,3 százalékos bővülés a 2020-as adathoz képest.
A kaliforniai székhelyű Monster Beverage egy 1985-ben alapított holdingvállalat. 2002-ben kezdte forgalmazni a Monster Energy italokat, és mára a Red Bull után a második legnagyobb energiaital-gyártó céggé vált 39 százalékos piaci részesedéssel. A vállalatnak ma 18 márkája van, köztük a Monster, a Burn, a NOS és a Predator. 2008 óta együttműködik a Coca-Colával, 2014-ben hosszú távú stratégiai partnerséget is kötöttek, az üdítőipari óriás 16,7 százalékos részesedést vásárolt a cégben. A Monster-gyártmányok így a Coca-Cola kizárólagos energiaitalai lettek, s a világ szinte minden pontjára eljutnak. A Monster részvényeivel a NASDAQ-on kereskednek. A társaság több mint 4 ezer főt foglalkoztat, konszolidált nettó árbevétele 5,54 milliárd dollár volt 2022-ben.
A harmadik nemzetközi nagy játékos a Rockstar Energy, amelynek marketingstratégiája akciósportokhoz, motorsportokhoz, élő zenéhez és divatmodellekhez kötődik. Termékei eredetileg több mint harminc országban voltak kaphatók. Az alapító 2020-ban 3,85 milliárd dollárért adta el a vállalatot a PepsiCónak.
Az energiaitalok piaca mára telítetté vált, ami megnehezíti a kisebb és újabb vállalatok számára a versenyt, az utóbbi évtizedekben mégis felbukkantak olyan erős regionális szereplők, mint a Hell vagy az amerikai Bang.
Litvániában törvény tiltja, hogy kiskorúak megvegyék az energiaitalokat, Lengyelországban pedig most készül hasonló jogszabálytervezet. Magyarországon még szabadon vásárolható az energiaital. Túlzott fogyasztása alvászavart, szorongást, viselkedésbeli változásokat okozhat, így indokolt lehet a forgalmazás szigorítása, például az alkohol- vagy dohánytermékeknél világszerte bevett gyakorlathoz hasonló módon. Persze meg kell találni az egyensúlyt az üzleti és a társadalmi érdekek között.
Sajnos nagy arányban isznak energiaitalt a fiatalok, már a 10-12 éves, sőt néha fiatalabb korú gyerekek. Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára a közelmúltban egy néhány évvel korábbi felmérést idézett, mely szerint a felső tagozatos és középiskolás korú gyerekek 10 százaléka heti rendszerességgel fogyaszt ilyen terméket. A fogyasztás mértéke egyébként a 9. évfolyamtól kezdődően emelkedik, s más hazai felmérések esetenként még aggasztóbb képet festenek.
Bár káros mellékhatásokhoz jellemzően napi több mint egy liter energiaital bevitele vezet, e mennyiséget fiatalok is elfogyasztják, különösen szórakozóhelyeken, szeszes ital helyett vagy alkohollal keverve, egyfajta ajzószerként használva, dacolva a gyártók figyelmeztetéseivel. „Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság állásfoglalása szerint az energiaitalokban is megtalálható koffein túlzott fogyasztásának rövid távú káros hatásai közé sorolhatók a központi idegrendszerrel kapcsolatos problémák, felnőtteknél és gyermekeknél egyaránt” – mutat rá a Makronómnak Szűcs Zsuzsanna dietetikus, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke. Felhívja a figyelmet továbbá, hogy hosszabb távon a túlzott koffeinfogyasztás összefüggésbe hozható a szív- és érrendszeri problémák kockázatának növekedésével is. Hozzáteszi: „Nagy különbségek vannak az országok között a tekintetben, hogy a serdülők milyen mértében juttatnak koffeint a szervezetükbe az egyes élelmiszerforrásokkal. Hat országban a csokoládé volt a fő termék, négy felmérésben a kávé, a kólaitalok három, a tea pedig két vizsgálatban jelentette a legnagyobb kockázatot. A 3–10 éveseknél egyértelműen a csokoládé és a kakaó szerepelt az első helyen, majd a kóla és a tea következett. Az uniós felmérésben az energiaitalok egyelőre nem jelentek meg a bevitel jelentős forrásaként sem gyermekeknél, sem serdülőknél.” Az Európai Unió egészségügyi és élelmiszer-biztonsági hatósága által 2015-ben készített felmérés szerint az EU-ban évente 14 milliárd euró értékű energiaitalt fogyasztanak el. A Euromonitor International piackutató cég szerint az Egyesült Királyság Európa legnagyobb energiaital-fogyasztója, a második helyen Lengyelország áll.
Magyarország az energiaitalok forgalmának tekintetében az Európai Unió középmezőnyéhez tartozik, a GfK Hungária által készített felmérés szerint hazánkban évente átlagosan 10 százalékkal növekszik a piac. Müller Cecília országos tiszti főorvos tavalyi tájékoztatása szerint 2011 óta 450 bejelentés érkezett a toxikológiai szolgálathoz energiaital túlfogyasztásával kapcsolatos rosszullétről, ezek 23 százaléka iskolai, 40 százaléka otthoni bejelentés volt. A túlfogyasztók 26 százaléka lány, 74 százaléka fiú volt, és a bejelentések kétharmadában 18 évesnél fiatalabb ember lett rosszul. Az esetek 70 százalékában orvosi ellátásra is szükség volt. Az elfogyasztott energiaital-mennyiség 1 decilitertől 2,5 literig terjedt.
Király Nóra, a Fiatal Családosok Klubjának alapítója korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy a szülők szerint súlyos problémának tekinthető az, hogy a gyerekek korlátlanul hozzájuthatnak az energiaitalokhoz. Nem véletlen, hogy a kormány megpróbált már fellépni a túlfogyasztás ellen, például bevonta az energiaitalokat a népegészségügyi termékadó hatálya alá, valamint megtiltotta az iskolai büfékben való forgalmazásukat. Emellett számos kampány indult, amely az energiaitalok veszélyeire hívja fel a figyelmet.
Nincs egységes uniós szabályozás
Az Európai Unióban nincs egységes szabályozás az energiaitalokra, termékspecifikus címkézési jogszabályok vonatkoznak rájuk: a címkén jól láthatóan szerepelnie kell a „magas koffeintartalom, nem ajánlott gyermekeknek, illetve terhes vagy szoptató nőknek” jelzésnek, majd zárójelben a 100 milliliterre vetített koffein mennyiségét is fel kell tüntetni. A fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról szóló rendelet mellett az Energy Drinks Europe érdekképviseleti szervezet is kidolgozott egy gyakorlati kódexet az energiaitalok forgalmazására és címkézésére vonatkozóan. A gyártók önkéntes kötelezettséget vállalnak arra, hogy a gyermekeknek nem forgalmazzák a terméket. Néhány uniós tagállam, például Ausztria, Lettország és Litvánia jogszabályaiban külön rendelkezett az italok lehetséges összetevőiről. A Makronóm Intézet elemzéséből kiderül, hogy Litvánia az Európai Unióban elsőként törvényi úton tiltotta meg az energiaitalok eladását 18 éven aluliaknak. Példáját rövid időn belül követte Lettország. Lengyelország idegenforgalmi és sportminisztere 2023 elején mutatta be azt a törvénytervezetet, amely 2024-től megtiltaná a 150 milligramm/litert meghaladó koffeintartalmú energiaitalok árusítását 18 évnél fiatalabbaknak.
Nyitókép: MTI / Szigetváry Zsolt