Csomagolásmentes bolt, élelmiszermentő mobilapp, szennyvíziszapból készített bioműtrágya, műanyag-újrahasznosító – csupán néhány példa arra, hogy Magyarországon is dübörög a zöldinnováció, sorban jelennek meg a fenntartható világot építő cégek.
2023. január 11. 08:20
p
2
0
1
Mentés
Kovács Dániel írása a Mandiner hetilapban.
Ha a zöldgondolat, a fenntarthatóság és a környezettudatosság kerül szóba, jobbára a zajos klímatüntetők jutnak az eszünkbe. Pedig ezen a területen is megállja a helyét a régi bölcsesség: többet ésszel, mint erővel. Ha nincsenek is annyira a fókuszban, mint a transzparenseket lóbáló klímaaktivisták, a magyar céges világban egymás után jelennek meg olyan ötletek és fejlesztések, amelyek az élet minden területén közelebb visznek a fenntartható világhoz.
Környezetbarát bevásárlás
Fotó: Mandiner-archív
Szabó Erika például csomagolásmentes boltot üzemeltet. Az újlipótvárosi Ligeti Boltot 2019-ben maga is vásárlóként fedezte fel, amikor elkezdett foglalkozni a kérdéssel, hogyan tudná csökkenteni ökológiai lábnyomát. „Ahogy világszerte sokaknak, nekem is Béa Johnson volt a példaképem, az ő videóinak hatására kezdtem el a háztartási hulladékomat visszaszorítani és csomagolásmentes termékeket vásárolni” – meséli a Makronómnak. Ám idén áprilisban kiderült, hogy a tulajdonos a bolt bezárására készül. „Utoljára készültem bevásárolni, amikor hirtelen ötlettől vezérelve megkérdeztem őt, van-e olyan opció, hogy a felszámolás helyett eladja az üzletet. Így lettem a bolt tulajdonosa” – mondja az újdonsült üzletvezető. Úgy látja, a vásárlók részéről már megvan a nyitottság a környezetbarát bevásárlásra, még akkor is, ha a koronavírus-járvány és a háború elterelte a figyelmet a témáról; a vevőköre továbbra is kitart.
Az új tulajdonos rámutat: vannak korlátai a csomagolásmentes árusításnak, bizonyos termékek esetében megoldhatatlan. „Elsősorban tartós élelmiszereket, liszteket, tésztákat, aszalványokat árulunk, vannak teáink, fűszerkeverékeink, a legnépszerűbb termékünk a sörélesztőpehely, amit a vegánok sajthelyettesítőként használnak, mivel a tésztára szórva megolvad, és az állaga, az illata olyan, akár a sajté” – sorolja a náluk kapható portékákat az üzletvezető. De nem áll meg a kínálat az élelmiszereknél, tisztítószereket, mosó- és mosogatószert is lehet náluk kapni. A vásárló hozza a palackját, és csapol bele annyit, amennyit éppen szeretne hazavinni. Szabó Erika úgy látja, ez lehet a jövő megoldása a rengeteg hulladékra, de ehhez egyrészt a beszállítói oldalnak is alkalmazkodnia kell, másrészt a vásárlók részéről is jóval nagyobb tudatosságra lenne szükség, jobban fel kellene készülni a bevásárlásokra.
A Munch alkalmazást eddig több mint 300 ezren töltötték le”
A körülményeket egyébként számos áruházláncban meg lehetne valósítani, ha az emberek nem a kihelyezett műanyag zacskókba, hanem a magukkal vitt többször használatos tárolókba, zsákokba gyűjtenék a lédig zöldséget, pékárut – mutat rá az üzletvezető, hozzátéve, hogy jelenleg a csomagolásmentes boltok jobbára a nagyvárosokban tudnak csak fennmaradni, ott érhetnek el annyi potenciális vásárlót, amennyien fenntarthatnak egy ilyen kereskedést. Vidéken pedig ott vannak a piacok, amelyek hasonló szerepet töltenek be az élelmiszerek terén.
Fotó: Mandiner-archív
Ne a kukában landoljon az étel!
„Magyarországon kétmillió tonna ételt dobunk ki évente, ez az összes itthon megtermelt élelmiszer 30-40 százaléka” – mutat rá Wettstein Albert, az ételmentő mobilalkalmazást fejlesztő Munch társalapítója, és hozzáteszi: egy átlagos családban ez éves szinten 67 kilogrammnyi kidobott ételt jelent fejenként, évente pedig több mint százezer forintnyi veszteséget. Ezen próbál segíteni a Munch. A magyar startup egy weboldalt és egy mobilappot hozott létre, amelyen keresztül a boltok és vendéglátóhelyek meghirdethetik azokat a jó minőségű termékeiket, amelyek egyébként a szemétben végeznék, mert aznap nem sikerült eladni őket. „Mondjuk egy pékségben látják, hogy hamarosan záróra, és még tele van a pult kakaós csigával, akkor feltölthetik a rendszerünkbe, hogy Munch-csomagok érhetők el. A vásárló erről az alkalmazáson keresztül értesül, és ha éppen arra jár, és pékárura van szüksége, online kifizeti, zárás előtt pedig átveheti a csomagot az üzletben” – magyarázza Wettstein Albert. Ezzel pedig mindenki jól jár, hiszen az eladónak nem marad a nyakán a termék, a vevő általában 50 százalékkal olcsóbban jut hozzá az áruhoz, és a pazarlást is csökkentik. Az alkalmazást eddig több mint 300 ezren töltötték le, és a vállalkozások részéről is van érdeklődés.
Vászon uzsonnászsákok a Nopack, Magyarország első csomagolásmentes üzlete polcán Fotó: MTI / Kovács Attila
A startup ételmentő programjához körülbelül hatszáz vendéglátóhely és bolt csatlakozott. Most azon dolgoznak, hogy a nagy áruházláncok is felismerjék: náluk is csökkenthető lenne a pazarlás ezzel a megoldással. „A nagyoknak szigorú sztenderdeknek kell megfelelniük, ha már picit barna a banán, nem tökéletes az alakja a körtének, máris leveszik a polcról, pedig ezeknek a termékeknek semmi bajuk nincs. Mi abban tudnánk segíteni, hogy akár a lejárati idő előtt álló vagy szépséghibás árut is el tudják adni, és ezzel a környezetet is óvnák” – mondja a cégvezető. Úgy látja, ha a vállalatok megfizethetővé teszik a fenntartható megoldásokat, és az állam is ebbe az irányba tereli a kedvezményeket, akkor sokkal hamarabb elérhetők lesznek az átlagember számára is.
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Nem akármilyen megoldással rukkolt elő a miskolci székhelyű Openware-SBS Kft. Konzorciumi partnerével Szerbiában épít egy üzemet, amely szennyvíziszap feldolgozásával állít elő bioszenet, más néven bioműtrágyát. A szennyvíziszap-feldolgozás ma még gyerekcipőkben jár, az Openware-SBS technológiája pedig régiós viszonylatban is egyedi. „Hatalmas lehetőség van a szennyvízben. Egyre nagyobb mennyiségben keletkezik világszerte, és folyamatosan nő az a mennyiség is, amit ebből összegyűjtenek és megtisztítanak. Ám a folyamat során keletkezik egy melléktermék, a szennyvíziszap. Ezt a hulladék anyagot szakszerű eljárással mezőgazdasági felhasználásra alkalmas végtermékké alakítjuk, amely segíti a talaj szervesanyag- és tápanyag-utánpótlását” – mondja lapunknak Szalay Zoltán, a társaság ügyvezetője, hozzátéve, a bioműtrágya alakja és színe a faszénre hasonlít, a gazdák pellet formájában vagy granulátumként vásárolhatják meg, és nagy előnye, hogy a hagyományos műtrágyához használt szórógépekkel is ki tudják juttatni a földekre. Az ügyvezető okkal reménykedik a projekt sikerében most, hogy a műtrágya ára az egekbe szökött, vagy éppen hiány van belőle. Emellett nagyszabású környezetvédő munkába is kész belevágni. „Szabadka közelében található a Palicsi-tó, amely egykor népszerű fürdőhely volt, viszont a város szennyvizét hosszú időn keresztül ide engedték le. Ez megpecsételte a sorsát: a medrében nagyjából kétmillió köbméternyi szennyvíziszap rakódott le, a vize pedig annyira szennyezett lett, hogy tilos benne fürdeni” – mondja Szalay Zoltán. Úgy véli, érdemes lenne a tó közelébe feldolgozóüzemet telepíteni, amely a bioműtrágya gyártása közben a vizet is újra élhetővé tenné.
A kormány is támogatja a zöldátállást
Műanyag újrahasznosításával foglalkozik a Resilux Közép-Európa Csomagolástechnikai Kft. Önmagában ez nem lenne hírértékű, az viszont igen, hogy a beérkezett műanyag hulladékból képesek olyan granulátumot előállítani, amelyből élelmiszeripari minőségben készülhetnek újra petpalackok; erre csak kevesen képesek Európában.
A műanyag hulladékból képesek olyan granulátumot előállítani, amelyből újra készülhetnek petpalackok”
A cég alapvetően petelőforma-gyártással foglalkozik, így képes a saját üzemeit ellátni újrahasznosított granulátummal, de akár értékesíteni is tudja, hiszen európai uniós direktíva írja elő, hogy 2025-től minden ásványvizes-üdítős palack gyártásához 25 százalékban újrahasznosított petgranulátumot kell használni. „Régóta készülünk a környezettudatos átállásra, ezért a gyártás mellett néhány évvel ezelőtt belevágtunk az újrahasznosításba. Megvásároltunk egy svájci céget, amely már húsz éve ezzel foglalkozik, így jutottunk hozzá ahhoz a technológiához, amelynek segítségével élelmiszeripari minőségben tudunk újrahasznosítani” – árulja el a társaság know-how-jának eredetét az ügyvezető, Somlai Árpád.
Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt
A kezdeményezéseket a kormány is segíti: idén nyílt meg az új pályázati keret Zöld nemzeti bajnokok program néven, amelynek célja a nagy növekedési potenciálú zöldgazdasági vállalkozások technológiai fejlesztésének támogatása. A projekt révén energiahatékonysági fejlesztéseket kiszolgáló, a vízfelhasználás hatékonyságát növelő, az elektromobilitást elősegítő, a másodlagos forrásból alapanyagot előállító, valamint az egyszer használatos és egyéb műanyag árut helyettesítő késztermékeket gyártó cégek juthatnak pályázati forrásokhoz. György László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára nemrég úgy nyilatkozott, eddig már csaknem félszáz ilyen vállalkozás nyert el támogatást.
Hol tart Magyarország az MI nyújtotta lehetőségek alkalmazásában? Mely szektorokat érinti ez a technológiai áttörés a leginkább? Hogy áll e terület jogi szabályozása? Utánajártunk.
Számukra, illetve globalista uraiknak – akik Marionett-figuraként mozgatják őket – csak az a jó, ami Európa 450 millió lakosának rossz. Horváth K. József írása.